Nærmere 19.000 nye BMW i3 er registrert i Norge siden den kompakte elbilen ble lansert høsten 2013 Foto: Dan Tore Rønningen / Auto Transport Service AS

Etterspørselen etter elbiler er større enn tilbudet, og ifølge NAF står nærmere 40.000 på reservasjonslister. Kjøp av ny elbil kan derfor bli en tålmodighetsprøve. Har du ventelisteangst, er familiebiler med lengre rekkevidde og overkommelig pris spesielt utsatt.

Som Hyundai Kona Electric. 8000 nordmenn venter på å få utlevert den koreanske kompakt-SUV-en, og mange risikerer at kalenderen viser 2020 før bilen står i garasjen. En bil vår prøvekjøring avslørte kan bli i snaueste laget som familiefrakter.

Og leveringstiden på elbiler kan bli lengre. Stadig flere europeiske land har innført eller planlegger å innføre økonomiske elbilincentiver. Det betyr større etterspørsel og økt press på tilgangen av biler, og at andelen elbiler som selges i Europa vil fortsette å stige fra kun snaue to prosent i 2018.

Til sammenligning var elbilandelen i Norge på 31,2 prosent i 2018, opp fra 20,8 prosent i 2017, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Tar man med de ladbare hybridene, utgjorde nullutslippsbilene og de ladbare hybridene 49,1 prosent av markedet som i 2018 endte på 147.929 nye personbiler.

– Reservasjonsløsninger vil være normen

Samtidig omstiller bilprodusentene for fullt til helelektriske modeller. Produksjonskapasiteten økes og modellutvalget blir større.

Før jul ble det gjort en endring i veitrafikkloven som innebærer at nye biler som selges i Norge vil telle med i bilprodusentenes gjennomsnittlige CO₂-utslipp når EUs utslippskrav skal innfris.

– Norge har vært et interessant marked for elbilprodusentene, men med flere europeiske land som innfører elbilitenciver, er lovendringen i alle fall ingen ulempe i kampen om å få levert nye elbiler, sier kommunikasjonssjef for Audi, Seat og Skoda, Morten Moum.

Han tror uansett reservasjonsløsninger vil være normen de nærmeste par årene.

– Ser vi at etterspørselen er stor, bidrar reservasjonslister til å ivareta kundene på en god og ryddig måte.

7500 nordmenn venter på å få utlevert sin Audi E-tron. Foto: JOE WHITE/Scanpix

Sjekkliste før du setter deg på venteliste

NAF tror vi får se flere ventelister i 2019 på bilmodeller som slippes på slutten av året og i 2020, deriblant Volkswagen I.D Neo, Mini Electric, Skoda Vision E.

NAF anbefaler å sette seg på venteliste hvis du vil være blant de første kundene. Men før du betaler despoitumet som gjerne kreves for en plass i reservasjonskøen, anbefaler NAF at man stiller seg følgende spørsmål:

  • Er du forberedt på lang ventetid på en ny bil?

  • Kan du klare deg med en av elbilene som leveres raskt?

  • Er du forberedt på at prisen vil kunne ligge høyere enn det du ble forespeilet da du satte deg på venteliste?

  • Er du forberedt på at bilen ikke nødvendigvis har de spesifikasjonene som du opprinnelig forventet?

  • Er du forberedt på at det kan bli endringer i noen av fordelene knyttet til elbil?

Forbrukerrådet har ikke mottatt noen klager på reservasjonsløsningene, og har inntrykk av at ordningen funger godt.

Skoda Vision E forventes å være på veien i 2020. Her fra den ble vist frem under Arendalsuka i 2018. Foto: Skoda Norge

– Kan levere elbil omtrent på dagen

Men ikke alle importørene sliter med lange leveringstider. Nissan, som med over 12.000 leverte Leaf kan skilte med Norges desidert mest solgte elbil i 2018, nedjusterte leveringstidene i desember.

– De fleste av våre forhandlere har nå biler på lager, slik at nye kunder kan få bil omtrent på dagen.

Når det gjelder Leaf-en med stort batteri som skal være på plass i Norge i løpet av første halvår 2019, er det ifølge Marussen for tidlig å si hva leveringstiden vil bli.

Også Renault kan nå levere sin Zoe mer eller mindre på dagen.

– Det har virkelig løst seg i løpet av de siste par månedene og vi har fått fabrikkens forståelse for at vi må ha biler på tunet, sier administrerende direktør i Renault Norge, Nils-Henrik Holmen

Han frykter ikke at økt elbiletterspørsel i andre land vil føre til ventelistetilstander med det første, og viser til at Renault dobler elbilproduksjonen i 2019.

Nissan er en av få som sier de kan levere elbil «omtrent på dagen». Foto: Morten Abrahamsen / NTB

– Ikke alle skal ha bil i morgen

Norges tredje meste solgte elbil i 2018, BMW i3, har normalt leveringstid på cirka tre måneder eller raskere.

– Leveringstiden er blitt en variabel som kundene tar med i vurderingen når de skal handle elbil, men ikke alle skal ha bil i morgen. Vi ser en endring mot at folk setter seg på reservasjonsliste både ett og to år før de skal bytte bil. Mange står også på flere reservasjonslister, og vi vil nok oppleve at kunder som allerede står på ventelister velger å bytte til nye, og for kunden mer egnede modeller, sier kommunikasjonssjef i BMW, Marius Tegneby.

Jaguar Norge som totalt solgte 299 biler i 2017, leverte ut 1100 eksemplarer av sin elektriske SUV I-Pace i 2018. Daglig leder i Jaguar Norge, John Helmersen, forventer at de resterende 1500 kundene som står på reservasjonslisten får bilene sin i løpet av årets første fire måneder.

Jaguar-sjefen regner med at det i andre halvår vil være normal leveringstid på I-Pace.