I år ruller en rekke nye elbiler ut på norske veier. Fra europeiske produsenter og kinesiske bilfabrikker du knapt har hørt navnet på.

Er du på vei ned fra fossilbilgjerdet? Eller planlegger du å bytte ut den gamle elbilen med en ny? Felles for begge deler: Det er noen smarte råd du bør følge.

Har du først bestemt deg for å konvertere, handler det om å finne den rette modellen:

  • Risikerer du barnesykdommer og tilbakekallinger om du satser sparepengene dine på en splitter ny modell?

  • Hvor lang rekkevidde er det verdt å betale for?

  • Hva med makshastighet på hurtiglading, og hvor stor bagasjeplass trenger du egentlig?

Vi har fått tre av Norges fremste elbilkjennere til å dele sine beste kjøpsråd:

– Noen lader svært tregt om vinteren

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk. Foto: Elbil24

Fred Mange Skillebæk er mangeårig biljournalist og redaksjonssjef i Elbil24. Han ville vurdert følgende før et elbilkjøp:

  • Skal du på hytta hver helg, så bør den fungere for det.

  • Husk å legge rekkevidde på vintertid til grunn, da elbiler har redusert rekkevidde på kalde vinterdager. I bilens spesifikasjoner oppgis en rekkevidde som er målt ved 23 varmegrader.

  • Skal du kjøre mye langt om vinteren, sjekk hvorvidt bilen takler hurtiglading i kaldt klima på en akseptabel måte. Noen lader svært tregt om vinteren. Sommer og vinter skiller gode elbiler for Norge fra de mindre gode.

  • Sjekk hvilke muligheter du har for hjemmelading der du bor, enten det er sameie, borettslag, faktisk også dersom du bor i egen bolig.

Skillebæk konstaterer at det kommer over 40 nye elbiler på det norske markedet i 2021. Mange av disse er såkalte norgesbiler, litt mer høyreiste SUV-er. Tesla Model Y, VW ID. 4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E får mye oppmerksomhet.

– Men sjekk også ut nykommere som BYD Tang og Hongqi E-HS9. Kineserne kommer for fullt og kan by på svært mye bil for pengene. Flere av de kinesiske merkene som kommer, er heldigvis representert av kjente og erfarne bilimportører.

Med en prislapp på 599.000 kroner skal BYD Tang konkurrere med biler som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar i-Pace Foto: RSA Bil

– Ikke kjøp nye modeller med uprøvd teknologi

Er du bekymret for barnesykdommer, er det lurt ikke å være først i køen, råder Motor-redaktør Peter Raaum. Foto: Geir Anders Rybakken Orslien

Peter Raaum er ansvarlig redaktør i NAF-magasinet Motor. Han har følgende råd:

  • Gjør en god analyse av hva slags behov bilen skal fylle.

  • Hvis du veldig sjelden kjører mer enn 20 mil uten å kunne lade, bør du vurdere grundig om 50 mil rekkevidde virkelig er verdt prisen.

  • Ikke kjøp nye modeller med uprøvd teknologi. Det renner over med historier om folk som har hatt problemer med nye, dyre biler.

– Greit nok, hvis du er komfortabel med at teknologien er fersk og at det kan være problemer med de første modellene. Men det er ikke greit hvis du først og fremst ønsker deg et problemfritt, rimelig bilhold. Da bør du vente og se an hvordan bilene presterer, sier Raaum.

Han mener følgende enkeltmodeller eller produsenter er verdt å legge ekstra merke til i 2021:

– Nissan, Renault og BMW har alle lang erfaring som elbilprodusenter, og kommer med veldig spennende modeller i 2021.

Flere kinesiske bilmerker sikter seg inn på det norske og europeiske markedet i 2021. Biler flest lages i Kina, og slik har det vært i mange år allerede, påpeker Motor-redaktøren.

– Men spør deg selv hvorfor du skal velge ny teknologi fra produsenter du ikke kjenner: Er det bare på grunn av prisen? I så fall kommer de kinesiske bilene ganske godt ut. De er relativt rimelige.

Nissan Ariya står på favorittlisten til Raaum. SUV-en leveres med to ulike batteripakker på henholdsvis 63 kWt og 87 kWt. Begge kan fåes i kombinasjon med firehjulstrekk. Foto: Nissan

– Trenger du hengerfeste?

Bjørn Nyland lever av å teste elbiler på sin egen Youtube-kanal. Foto: Bjørn Nyland

Siden 2018 har Bjørn Nyland, alias Tesla Bjørn, jobbet fulltid med sin egen Youtube-kanal med hovedfokus på test av elbiler.

Mange bestiller ny elbil uten hverken å ha sett eller prøvekjørt bilen. Youtuberens tips er ikke uventet å sjekke ut videoer av bilen på nett.

Han ville også stilt seg følgende spørsmål:

  • Hvor langt og hvor ofte kjører du langturer? Kjører du ofte langt, bør du velge en elbil som hurtiglader raskt og/eller som har lang rekkevidde.

  • Trenger du tilhengerfeste? Og i så fall, hvor mange kg må du kunne trekke?

  • Trenger du takstativ? Ikke alle elbiler har takstativ.

  • Hvor mye plass trenger du? Enkelte elbiler som f.eks. Hyundai Kona har lang rekkevidde, men begrenset plass.

  • Ønsker du en mest mulig feilfri bil, bør du vente ett til to år til produsentene har ryddet unna feilene.

På Nylands liste over 2021-favoritter finner vi ikke bare Tesla Model Y produsert på Teslas nye fabrikk i Tyskland og med ny batteriteknologi.

– Kinesiske Xpeng har så vidt startet leveransen av G3 i Norge. Til neste år kommer P7, som er en sedan med firehjulstrekk og lang rekkevidde med fornuftig pris. Jeg har selv kjørt denne, og den har kjøreegenskaper og interiørkvalitet på nivå med tyske biler.

Xpeng P7 har vært i Norge siden i sommer for testing og utvikling til det norske og europeiske markedet, opplyser den norske importøren. Lanseringsdatoen er ikke klar, men toppmodellen kommer med firehjulstrekk og den høyeste netto batterikapasiteten er på 80,9 kWt. Foto: Xiaopeng Motors

Det kan bli dyrt å angre seg

NAF er bekymret for at mange kjøper ny elbil uten å prøvesitte eller prøvekjøre bilen. Underskriver du kontrakten i bilforhandlerens lokaler, gjelder ikke angrerettloven.

Samtidig åpner Forbrukerkjøpsloven for at selger kan kreve et avbestillingsgebyr. Dette skal dekke tapt fortjeneste og dokumenterbare utgifter.

Mange forhandlere benytter Norges Bilbransjeforbunds kjøpekontrakt. Her er angregebyret satt til åtte prosent av kjøpesummen.

Angrer du når den nye elbilen er leveringsklar, risikerer du å måtte betale avbestillingsgebyr på flere titalls tusen kroner.

NAF anbefaler derfor at du krever angrerett dersom du vil kjøpe en ny bil du ikke får testet.

Det synes Forbrukerrådet er et godt råd. Alternativt at man forhandler seg til et avbestillingsgebyr som ikke dekker mer enn selgers faktiske kostnader.

– Med stor etterspørsel og lange ventelister på de mest populære elbilene, burde det ikke være spesielt tid- og kostnadskrevende å finne en ny kunde til den avbestilte bilen, sier Caroline Skarderud, som er jurist i Forbrukerrådet.

BMW iX skal være kundeklar i andre halvår og ha en rekkevidde på over 600 km. Foto: BMW

– Ville ikke kjøpt før bilen er prøvekjørt

Christian Lagaard er kommunikasjonsrådgiver i Norges Bilbransjeforbund. De opplever at dette svært sjelden er et problem og at medlemmene er gode til å informere om avbestillingsgebyret i kontrakten.

Dersom kunden angrer og vil ut av kontrakten, er det butikken som sitter igjen med risikoen og må kjøpe bilen. Det er ikke noen garanti for at bilen vil selges raskt eller at man kan oppnå full margin på bilen. En margin som nok er mye mindre enn folk tror, påpeker Lagaard.

– Alternativet er at kundene venter til bilene er i landet, prøver og så bestiller eller kjøper en lagerbil.

Tore Lillemork er teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL). Han ville ikke inngått en kjøpekontrakt før bilen er typegodkjent og prøvekjørt.

– Det er frivillig å inngå en avtale om kjøp av bil. Er du ikke komfortabel med avbestillingsgebyret, er det bare å la være å skrive under.

Eie, leie eller abonnere på den nye elbilen? Vi ble overrasket da vi så nærmere på hva de ulike eierformene faktisk koster.