Da jakken hans blåste på sjøen sist sommer, forsvant også bilnøkkelen som lå i lommen. Irriterende, men ingen krise. Thomas Leistad kontaktet Insignia, forhandler for Land Rover, for å skaffe ny.

– Prisen jeg fikk, er relativt uspiselig. Den er ikke innafor, sier Leistad.

Ny nøkkel ville koste ham 14.449,50 kroner. Det inkluderer arbeid, deler og moms.

Vi har sjekket hva en rekke store bilprodusenter tar for ny bilnøkkel. Prisene varierer voldsomt.

Vurderer å dra til Sverige

Leistad har ekstranøkkel. Han har ikke bestemt seg for tilbudet ennå. Alternativet er å reise til Sverige om koronasituasjonen endres. Han har kjøpt en nøkkel på Ebay for et par hundrelapper, men usikker på om den kan brukes. En låsesmed kan file nøkler, men Leistad har ikke funnet noen som kan programmere den i Norge.

– Om det er forsikringsselskapet eller meg som må blø, er prisen den samme, sier Leistad.

Hvis han takker ja til Insignias tilbud, dekker forsikringen 8000 kroner. Han må betale 500 kroner i egenandel.

– Uansett synes jeg ikke Insignia viser magemål i dette tilfellet, sier Leistad.

Leistad med den siste nøkkelen. Han er ikke helt sikker på hvordan han erstatter den han mistet på sjøen. Foto: Karen Gjetrang

Forklarer med tyverisikring

– Dette har med sikkerhet å gjøre, sier Mads Dessen, salgs- og markedssjef i Insignia, forhandler for blant annet Jaguar og Land Rover.

Det er bilens mottager som koster mest, 5431 kroner uten moms. Den må byttes ut for at vi skal kunne programmere en ny nøkkel, forteller Dessen.

Kun to nøkler kan programmeres til mottageren. Signalet kan ikke kopieres til flere nøkler, forklarer Dessen. Mister man én eller begge, trenger man altså ny mottager.

– Tidligere kunne man bestille ny nøkkel fra fabrikken og programmere den. Da kunne folk med halvavansert utstyr kopiere koden på avstand når du låste bilen. Man kunne stjele bilen selv om nøkkelen ligger i huset, sier Dessen.

– Mange bilfabrikanter har gjort samme grep. Dette for å unngå at nøkler som kommer på avveie eller kopieres, skal kunne brukes, legger han til.

Bestemmer ikke prisene

Prisene er satt av importør og fabrikk, ifølge Dessen. Hadde bilen vært innenfor garantitiden, kunne mottagerboksen muligens blitt dekket av garantien. De fleste forsikringsselskaper vil dekke nøkkeltap selv om det er dyrt, påpeker han.

– Setter dere prisen høyt fordi dere vet forsikringsselskap stort sett dekker nøkkeltap?

– Forsikringsselskapene er tjent med at biler gjøres vanskeligere å stjele, sier Dessen.

Når det er sagt, ber han Thomas Leistad ta kontakt med ham.

– Vi ønsker ikke at kunden skal dra til Sverige og risikere å bli stående der med et potensielt stort problem. Han er best tjent med å ordne dette hos en autorisert forhandler lokalt. Jeg skal selv sjekke hvordan vi best mulig kan hjelpe denne kunden for å løse problemet, sier Dessen.

Lett for å rote bort bilnøkkelen? Løsningen kan være en sporingsbrikke. Den kraftige ringelyden fra brikken høres selv når den ligger i jakkelommen innerst i skapet. Foto: Geir Amundsen

– Lite forbrukervennlig

At mottageren må byttes, gjør det lettere å forstå hvorfor ny bilnøkkel koster 14.449,50 kroner, mener Benny Christensen, bilmekaniker og bilekspert i TV 2s Broom.

– Jeg vil likevel gå så langt som å si at systemet er dårlig for forbrukerne. Det burde vært mulig å slipe opp en tredje eller fjerde nøkkel til samme mottager og så slette den man mistet, sier Christensen.

Han er ikke overrasket over prisene generelt. Tidligere var det en enkel og dermed billig sak å slipe en ekstra nøkkel.

– Nøklene er veldig avanserte. Det er blitt vanskelig å stjele biler.

I fremtiden bruker vi sannsynligvis ikke nøkkel i det hele tatt, tror Christensen. BMW og Tesla lar deg bruke mobilen for noen nyere biler.

– Om noen år bruker man systemer som gjenkjenner ansikt eller fingeravtrykk. Det vil være svært avansert. Om et kamera slutter å fungere, vil det nok koste mer enn en ny bilnøkkel i dag, tror Christensen.

I 2012–2013 ble det oppdaget at det var relativt enkelt å stjele biler med egne kodeverktøy og nye nøkler, ifølge Mads Dessen i Insignia. Mange eksklusive biler ble stjålet på denne måten.

– Det er riktig, slik Christensen i Broom uttaler, at det i utgangspunktet var mulig å slette en mistet nøkkel i modulen for å erstatte den med en ny – men det betyr også at det vil være mulig for uvedkommende å gjøre det samme, sier Dessen.

Tesla:

Nytt nøkkelkort til Tesla Model 3 koster 134 kroner, ifølge Even Sandvold Roland, senior kommunikasjonsrådgiver for Tesla Norge og Island. Nøkkelkortet kan knyttes til bilen gjennom bilens touchskjerm, forteller han.

Tesla har bevisst lagt seg lavt i pris når deres kunder trenger ny nøkkel, har Roland tidligere uttalt.

– Målet vårt er dermed ikke å tjene mest mulig penger på å reparere biler, men å skape den beste kundeopplevelsen.

For Model S og Model X koster ny nøkkel 2117,50 kroner inkludert moms og arbeid.

– Premiumbilene våre har nøkler med flere funksjoner enn nøkkelkortet til Model 3. Tilkobling av ny nøkkel må gjøres av tekniker på verksted. Derfor er ny nøkkel dyrere for Model S og Model X, sier Roland.

Tesla tar lavest pris for nye nøkler, av dem vi har sjekket. Foto: Carlos Osorio / TT NYHETSBYRÅN

Mercedes-Benz, Peugeot og Citroën:

Alle modeller fra ulike merker har ikke nødvendigvis samme type nøkkel og dermed samme pris, forteller Anders Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Bertel O. Steen. Nye bilnøkler er betydelig mer teknologisk avanserte enn tidligere, påpeker han.

Mercedes-Benz: Prisene vil variere noe. For eksempel ligger nøkkel for en Mercedes-Benz E-Klasse på omkring 6000 kroner.

Peugeot: Bestselgerne er e208 og e2008. Prisen for nøkler til disse modellene ligger rundt 5800 kroner.

Citroën: Priser for nøkler til C4 Cactus og C5 Aircross ligger på 4500 kroner.

Volkswagen:

Møller Bil Ryen tar 1000 kroner inkludert moms for programmering av nøkler, uansett hva bilen er utstyrt med, ifølge Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen. Nøklene kommer i tillegg. Prisene kan variere ellers i landet.

2019 E-Golf:

Keyless, 3459 kroner

Vanlig bilnøkkel (ikke keyless), 3192 kroner

ID. 3:

Keyless go, 3241 kroner

Keyless advanced, 2953 kroner

Andre modeller:

Passat 2020: 3381 kroner

Tiguan 2019: 3444 kroner

Touareg 2017: 4501 kroner

BMW:

For erstatning av komplett nøkkel, inkludert metallnøkkelen i nøkkelhuset og koding, er prisen eksempelvis fra 4797 kroner hos en forhandler i Oslo, ifølge Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Forhandlere står fritt til å prissette verkstedtjenester rundt om i landet. Prisen vil også variere fra modell til modell.

Flere nye modeller kan låses opp med «BMW Digital Key» via mobilen.

Volvo:

4110 kroner inkludert programmering er den veiledende prisen fra produsent og importør, ifølge Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway. Det er imidlertid ikke Volvo sentralt som bestemmer prisen i markedet. Det er opp til hver enkelt forhandler.

Audi:

Pris for nye nøkler avhenger av hvilken modell det er snakk om, ifølge Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi, SEAT og ŠKODA.

Audi: Ny nøkkel ligger på cirka 3000–5000 for Audi.

Skoda: Cirka 4500 kroner, ferdig kodet. Det er for eksempel for modeller som Superb, Octavia og Kodiaq.