H2ME heter konsortiumet som skal gjennomføre en test av over 300 hydrogenelektriske kjøretøy og 29 hydrogenstasjoner i ti europeiske land, deriblant Norge.

— Prosjektet sikrer at vi kan få etablert en robust og pålitelig infrastruktur som gir tidlige brukere av hydrogenelektriske biler tillit til teknologien, sier Ulf Hafseid, daglig leder i HYOP.

Christina (34) bulket bilen:

EU-støtte på 32 millioner euro

Med i konsortiumet, som heter Hydrogen Mobility Europe (H2ME), er blant annet Daimler, Honda, Nissan og Hyundai.

I SALG: Allerede i dag finnes det hydrogenbiler til salgs i Norge. Foto: Tomas Larsen

I tillegg til en rekke energiselskaper. Samtidig har EU bidratt med 32 millioner euro gjennom Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU).— Å bringe hydrogen og brenselscelleteknolgi til et nivå der teknologien er klar for markedsintroduksjon krever en bred europeisk koordinering og finansiell støtte for de første aktørene. Det er et spleiselag vi vil være med på, sier Bert De Colvenaer, direktør for FCH JU i EU.

Ønsker samme forbud i Norge:

— Kommer for fullt

I Norge er HYOP ansvarlig for å etablere en av stasjonene i H2ME-nettverket.

— Dette prosjektet vil bli et avgjørende skritt for utviklingen av hydrogen-infrastruktur i Europa, og her spiller Norge en viktig rolle, sier Ulf Hafseld.

— Å få etablert en stasjon langs en viktig innfartsåre til hovedstaden vil kunne vise seg å være en brekkstang for hydrogen og gi økt interesse for denne teknologien. Bilbransjen kommer nå for fullt med denne teknologien. Dette er en uunngåelig del av fremtiden og det grønne skiftet, mener flåtesjef i Hyundai, Jørn Jakobsen.

Enn så lenge er Hyundai det eneste bilmerket i Norge som selger hydrogendrevne biler.

Les også: