På vårparten startet Norges Lastebileier-Forbund (NLF) testing av syntetisk biodiesel.

Dette drivstoffet kalles HV0100, og de fire største lastebilmerkene i Norge er med på testen med hver sin bil.

Tanken bak testen er å se hvordan HVO100, som lages av vegetabilsk avfall (se fakta under), fungerer i det norske klimaet.

Underveis har lastebilenes tilstand blitt kontinuerlig logget ved hjelp av produsentenes egne analyseverktøy.

Parametere som forbruk, utslipp og kjøremønster er kartlagt, og sjåførene har blitt intervjuet fortløpende for å finne ut om de merker endringer i kjørbarheten fra førersetet.

Positive brukere

— Drivstoffet fungerer veldig bra. Det er renslig og luktfritt og jeg merker ingen forskjell på bilen, sier Ole Birger Skrebergene, som til daglig kjører HVO100-testens Volvo, i en pressemelding.

Anders Sørum kjører testens Mercedes-Benz, er også positiv, men ønsker flere stasjoner som tilbyr syntetisk biodiesel.

— Det kan være litt vanskelig å få tak i, men drivstoffet som sådan fungerer veldig bra. Moderne lastebilmotorer har effektive rensesystemer og det har vært viktig å få sett om disse også fungerer med denne typen drivstoff. Så langt viser testen at utslippet av NOx-partikler er noe lavere med HVO100, sier Sørum.

Brosjyreteksten er kanskje litt for god til å være sann:

TESTPILOT: Ole Birger Skrebergene kjører testens Volvo, og sier HVO100 ikke påvirker bilens prestasjoner. Foto: Stein Inge Stølen / NLF

150 tonn mindre CO2— Gjennom tidligere tester av Euro VI-motorer kan vi med høy sikkerhet si at drivstofftype ikke påvirker renseprosessen i negativ grad, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Han legger til at det må gjøres mer nøyaktige målinger før man kan trekke en sikker konklusjon.

TANKER OPP: Drivstoffet skal redusere CO2-utslippet med inntil 85 prosent. Foto: Stein Inge Stølen / NLF

I løpet av det halve året som har gått siden testingen startet, har de fire testbilene kjørt nær 150.000 kilometer og brukt 66.000 liter HVO100. Dette skal ha gitt et CO2-utslipp som er 150 tonn mindre enn tilsvarende mengde fossil diesel. Bare fire prosent vurderer å gå tilbake:

Snart kommer vinteren

Samtidig starter nå en svært viktig del av prosjektet. Testing i norsk vinterklima.

— Mange lastebileiere vegrer seg fortsatt for å bruke HVO100, blant annet på grunn av skepsis knyttet til kuldeegenskaper. Dette er nok knyttet til den eldre generasjonen biodiesel, som ikke kunne matche fossil diesel når temperaturene ble ekstra lave. Ryktet henger fortsatt ved. Men med andregenerasjons HVO100 er bildet snudd på hodet, sier prosjektleder Jens Olaf Rud i NLF.

Ifølge Rud har dagens syntetiske biodiesel et lavere frysepunkt enn normal pumpediesel, noe som gir enklere kaldstart og bedre gange under ekstreme temperaturer.

— Det er i alle fall tilbakemeldingene fra produsenten. Når HVO100-testen nå entrer de kalde vintermånedene, vil vi få svaret en gang for alle. Det gleder vi oss til, avslutter Rud.

Kjekt å vite:

Fakta: HVO100 — hydrogenert vegetabilsk olje

  • Erstatter tradisjonell diesel

  • Er en ren, gjennomsiktig væske uten lukt eller smak

  • Senker CO2-utslippene med 65 til 85 prosent sammenlignet med konvensjonell diesel

  • Senker NOx-utslippene med inntil 10 prosent

  • Reduserer utslippene av helseskadelige stoffer som polyaromater, aldehyder og benzen

Kilde: NLF

Interessert i bil? Her er våre siste saker: