Interessen for elbil er stor i Norge og ventelistene er lange.

I fjor var Nissans elbil «Leaf» den mest solgte bilen, ikke bare av elbiler, men i alle kategorier. Oppgraderingen er på vei, men den kan forvente konkurranse fra flere produsenter – blant annet en storsatsing fra Volkswagen, Audis e-tron og luksusmerket til Citroën: DS.

BROOM: Benny jobber som bilekspert for TV 2s bilmagasin «Broom». Foto: Benny Christensen

Dette er Bennys mest etterlengtede elbiler

Byton M-Byte

INNOVATIV: Byton har rekruttert fra flere store selskaper. Foto: Byton

– Byton er et helt nytt, spennende og innovativt elbilmerke fra Kina. Merket er gründet av tidligere BMW-folk, som også har fått med seg medarbeidere med bakgrunn fra Nissan og Tesla. Med seg på laget har de også kreative mennesker fra både Google og Apple.

– Byton vil ikke ha egne importører eller forhandlere. All kontakt er direkte med fabrikken. Det vil bli en helt ny måte å selge og kjøpe biler på. I tillegg er bilene, i alle fall konseptene, proppfulle av ny, fremtidsrettet og revolusjonerende teknologi. Først ut er SUV-en M-Byte som i tillegg til lekkert design også byr på tidenes største skjerm i en bil. Hele 48 tommer bred. Dette er bilen som kan få Teslaen din til å bli gammeldags over natten. De første bilene vil komme til Norge tredje kvartal 2020.

Volkswagen I.D.

UKJENT: Prisen på I.D.-bilene er ennå ikke kjent. Foto: Volkswagen AG

– Dette er ikke bare en modell, men en hel serie med ulike biler. Alt fra personbiler, SUV-er, sportsbiler og varebiler. Alle er bygget på samme smarte og skalerbare plattform. Dette er en virkelig stor satsing fra Volkswagen. Kanskje den største noensinne. Jeg tror at dette er modellene som virkelig kan føre til et elektrisk bilskifte i Europa. Volkswagens planer er da også å bli størst på elbil. Intet mindre.

– Innen 2025 skal de produsere 1,5 millioner elbiler årlig. Ingen annen bilprodusent er i nærheten av å ha så ambisiøse planer. De investerer nå 34 milliarder euro de neste fem årene og innen 2025 skal de levere 50 ulike elbiler. De første kommer i 2020.

Volvo XC40

UTFORDRER: Prisen på Volvos elbil er ikke klar ennå. Foto: Volvo

– Volvo er et merke jeg har fulgt tett i veldig mange år. De har lekt med tanken på elbil lenge. Allerede midt på 70-tallet hadde de en prototyp klar. I 2010 viste de sin C30 Electric, men det er nå de for alvor skal dra til skikkelig. Da med den kompakte SUV-en XC40, som allerede finnes i fossil utgave og som snart kommer som ladbar hybrid.

– Vi nordmenn er jo svært glade i både SUV-er, Volvo og elbiler, så det skal bli veldig interessant å følge denne modellen når den kommer i 2020. I teorien er dette en bil som skal passe norske kjøpere som hånd i hanske. Kan dette bli Norges mest solgte Volvo?, spør Christensen.

NAF: Trekker frem luksusmerket til Citroën

– Det skjer mye spennende på elbilfronten i 2019 som gjør elbilen mer praktisk og aktuell for flere. Vi begynner å få et større utvalg av modeller i flere størrelser, lengre rekkevidde til lavere pris og raskere lading, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Sammen med kolleger i NAF har han gjort et utvalg.

– Det er ikke lett å nevne bare tre elbiler, men vi har noen vi er mer spente på enn andre blant de modellene som enda ikke er utlevert til norske kunder.

DS Crossback E-tense

EKSPLOSIV: Salgstallene til DS har skutt i været. Foto: William CROZES

– Denne modellen er veldig interessant fordi den er det beste eksempelet på hvordan elbilen utfordrer kjøpsvanene våre. Før nyheten slapp om at det kom en elbil i 2019, var det få nordmenn som var interessert i det franske merket DS, som er luksusmerket til Citroën. Nesten over natten gikk salgstallene fra under 100 til over 1600. Og med god grunn. DS lover en luksus-SUV til rundt 350.000 kroner med minst 300 kilometer rekkevidde. Bilen kan også lades med en effekt opptil 100 kW. Dette kommer til å ha samme effekt for DS som I-Pace hadde for Jaguar. Fra nesten ikke å selge biler, til å selge store volum av elbil.

Nissan Leaf e+

LUKSUS: Prisen er forventet å ligge rundt 350.000 kroner. Foto: Nissan

– Nissan Leaf er Norges mest populære elbil, og favoritten får en etterlengtet oppgradering i år. Leaf e+ kommer allerede før sommeren. Batteripakken øker fra 40 kWh til 64 kWh, som betyr en rekkevidde på nærmere 400 km. Ladekapasiteten øker også til 100 kWh. Det gjør den aktuell for enda flere. Prislappen kommer trolig til å ligge på under 400.000 kroner. Importøren har åpnet for reservasjoner med levering til sommeren. Dette gjør nok at Leaf blir en storselger også i 2019.

Tesla Model 3

RIMELIGERE: Model 3 skal være et billigere alternativ enn dagens modeller, med en pris på rundt 460.000 kroner. Foto: Tesla

– Model 3 er allerede en storfavoritt i USA, og det kommer til å gi utslag på nybilstatistikken også her når denne modellen utleveres til de første kundene om ikke lenge. Folke-Teslaen kommer på listen over våre 2019-favoritter fordi den symboliserer et toneskifte fra den amerikanske bilprodusenten. Enn så lenge har Teslaer vært priset ut av manges lommebok, men nå kan du få 560 kilometer rekkevidde for 460.000 kroner. Det blir enda mer interessant når den rimeligere innstegsmodellen blir tilgjengelig, avslutter Sødal.

Elbilforeningen:

GLADE DAGER: – Vi ser frem til større utvalg av elbiler de kommende årene, samtidig som at leveringstid på eksisterende elbiler går ned, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen. Foto: Aksel Jermstad

Tesla Model 3

Også Haugneland fra Elbilforeningen trekker frem Tesla Model 3.

– Model 3 er rett rundt hjørnet i Norge, og så langt ser det ut til at leveransene vil dekke etterspørselen. Model 3 er Teslas første «folkeelbil» med et prisnivå som vil være oppnåelig for langt flere nordmenn, og med god rekkevidde. Det gjelder særlig når den rimeligere standardvarianten, med minste batteripakke, kommer på markedet. Det skal skje i løpet av 2019. Vi vet at bilen har vært testet med tilhengerfeste, noe som er svært etterspurt i Norge, men det er dessverre foreløpig hverken bekreftet eller avkreftet endelig.

Kia e-Niro

«YOU TALKIN’ TO ME?»: e-Niro har en frapris på 377.400 kroner. Foto: Kia

– En familieelbil med lang rekkevidde til folkelig pris er noe vi har sett veldig frem til. Dessverre er ventetiden lang i Norge: Av de 6.500 forhåndsbestillingene regner importøren med å få 2.000 biler til Norge i år. e-Niro har generelt god plass og vesentlig mer bagasjeplass enn den gjennomsnittlige kompaktbilen. Den er ikke minst typegodkjent for taklast. Dermed mangler egentlig bare klarsignal for tilhengerfeste for at e-Niro skal kunne dekke de fleste familiebehov. Vi vet at tilhengerfeste er under testing og endelig konklusjon er ventet i mars.

Audi e-tron

HEFTIG: Audis helelektriske e-tron koster rundt 650.000 kroner. Foto: AUDI AG

– Audis e-tron er den første helelektriske volummodellen fra Audi. Nykommeren er relativt stor familiebil som utseendemessig er en kombinasjon av SUV og stasjonsvogn, og har maksimal hurtigladefart på 150 kW – som er høyest i dagens marked. Viktig for norske kunder er også at den er godkjent for å trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, og at den dermed kan fylle de fleste familiebehov. Når dette nivået er definert, betyr det ikke minst at øvrige bilprodusenter må følge etter. Men tyngst av alle kan Tesla Model X trekke: 2.250 kilo.