Der de mellomstore SUV-ene er til forveksling like, er småsøsknene en artigere gjeng. Her tar bilprodusentene flere sjanser, og når Citroën nå kommer med en liten SUV, eller crossover om man vil, så er det selvsagt ikke en helt streit farkost.

Få, om noen, bilprodusenter har vært mer risikovillige gjennom bilhistorien. Og det er heller ikke mange som har designet biler som kunne være på markedet i flere tiår uten at de på noe tidspunkt virket utdaterte.

Det begynner riktignok å bli en del år siden. På denne siden av tusenårsskiftet har Citroën i stor grad laget biler som ligner på alle de andres. Trolig fant de ut at folk flest ikke vil ha en futuristisk og rar bil.

Samtidig var jo det spesielle noe av sjarmen med Citroën. Hvorfor skal man velge en Citroën når bilen ser ut som en hvilken som helst annen?

SMÅ-SUV: Citroën har ikke for vane å lage SUVer. Egentlig har de ikke gjort det tidligere, C-Crosser var en Mitsubishi Outlander i forkledning, så C3 Aircross er med det en unik Citroën. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Bakkeklaring

For et par år siden begynte produsenten igjen å servere oss litt mer snodige saker. C4 Cactus har en særegen design og originale påfunn. Myke polstringer på utsiden av dørene finner man for eksempel ingen andre steder.

Når de nå kommer med en liten crossover i C3 Aircross, finner man igjen mange av de samme designideene, dog uten ytre polstring.

Den tar over etter C3 Picasso, en liten flerbruksbil, og deler plattform med en annen nykommer, Opel Crossland X.

Biler som dette er i praksis kompaktbiler som er jazzet litt opp, med ekstra bakkeklaring, høyere sittestilling og gjerne med noen robuste effekter på utsiden.

C3 Aircross tåler vel fem centimeter mer snø enn en vanlig C3 før understellet subber i det hvite stoffet.

BYBIL: C3 Aircross føles som en bybil, men den har faktisk terrengprogram og et assistentprogram for bratte nedfarter. Samtidig så har den kun forhjulstrekk, så de helt store offroad-eskapadene er ikke å anbefale. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Middagsbordet

Sittestillingen er bemerkelsesverdig lik den man har ved middagsbordet. Her er det nitti grader i kneleddet.

Det er høyt under taket, og kupeen er luftig, godt hjulpet av et glasstak som før øvrig er ekstrautstyr til 9000 kroner.

Ergonomien er litt problematisk. Sitteputen er kort, og sidestøtten i stoffsetene er vel myk.

Det reddes noe inn av et ratt som har gode justeringsmuligheter, men på langtur kjenner sjåføren at dette er en bil der man trenger å ta seg en strekk med jevne mellomrom.

PLASS: Kupeen er romslig og man kan justere baksetene i lengderetning. Forsetene er brede og takhøyden svært god. I tillegg er det en omfattende standardutstyrliste. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ellers er interiøret funky. I testbilen er det stoffdetaljer på dashbordet, som gir en fin miks av moderne og retro.

Sammen med setedesignen blir det en artig hommage til en svunnen tid da franskmennene lagde superenkle biler til folket.

VALG: Innvendig er det også en rekke valgmuligheter. Med fem hovedvalg, hvor man i tillegg kan velge personlige detaljer. Testbilen har det som kalles Metropolitan Grey, som blant annet gir grått stoff på dashbordet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Morsom motor

Som de fleste andre biler i sjangeren har C3 Aircross en tresylindret bensinmotor, her med 110 hestekrefter og et ganske tynt dreiemoment.

Det gjør at man lett jager høye turtall, med den følgefeilen at bensinforbruket blir temmelig langt unna det som står i brosjyren.

Testbilen er utstyrt med automatgir, som fungerer veldig fint. Girkassen følger godt med, den skifter riktig og sømløst.

GÅR IGJEN: Formen på baklyktene finner man igjen på ventilene innvendig og på felgene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

– En motorisert handlevogn for bybruk

Størrelsen hinter om at dette er en bil som er tilpasset bylivet. Her oppleves den som kvikk og smidig, mens de store glassflatene gir god sikt. Understellet takler dårlig og humpete asfalt.

På motorvei i høyere hastigheter faller bilen mer igjennom. Den lette styringen som føles behagelig i by, blir ullen og nervøs når man når et tresifret antall kilometer i timen.

Her er det også et merkbart dødpunkt rundt senter som ikke bygger selvtillit hos sjåføren. På motorvei blir det mye lyd i kupeen. Kombinert med et ikke overbevisende komfortnivå når farten er høy, gjør at dette ikke er en bil for de lange turene.

C3 Aircross er i stor grad en motorisert handlevogn for bybruk. Med et superpraktisk interiør og god plassutnyttelse. Hva man så skal med SUV-elementer, kan man jo spørre seg om.

FARGER: Man kan sprite opp eksteriøret med forskjellige fargekombinasjoner. Totalt skal det være 85 ulike løsninger i følge produsenten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

En bil med karakter

Image er vel et ganske dekkende svar. Og her leverer Citroën en bil med karakter og noe av det rare som en bil fra dem skal ha.

Den skiller seg ut på parkeringsplassen foran supermarkedet.

Pluss

  • Ser artig ut

  • Føles som en Citroën

  • Fin girkasse

Minus

  • Sittekomfort

  • Motorveikomfort

Pris: 283.000 kroner

Pris testbil: 323.290 kroner