Se for deg at du er på vei til hytten med familien og kjører rolig i 50 kilometer i timen. I baksetet sitter barna og spiller på hver sin Ipad. Bagasjerommet er fylt til randen, og i all hastverk har du slengt fra deg et par 1,5 liters brusflasker på toppen av all lasten.

Hva tror du skjer med flaskene og Ipadene hvis dere må bråbremse?

Den største pakkesynden

I disse dager er det mange som skal pakke bilen og sette kurs mot ulike sommerdestinasjoner – i både innland og utland.

Men før man legger ut på tur, bør man påse at bilen er pakket på en forsvarlig måte.

– Å pakke bilen ordentlig er viktigere enn mange av oss tror. Og det er særlig én ting vi nordmenn synder mest på når det kommer til pakking, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet (UP), er enig med NAF i hva som er den vanligste pakketabben: Altfor mange sikrer ikke løse gjenstander når de skal ut og kjøre.

Feil pakking kan føre til skader og dødsfall

Den vanligste pakketabben blant nordmenn er også den som kan forårsake størst skade om uhellet først er ute. Hvert år fører nemlig løse gjenstander i biler til skader og dødsfall ved trafikkulykker, ifølge UP.

– Man bør være klar over hvilken risiko usikret bagasje og løse gjenstander utgjør. Selv små og tilsynelatende lette gjenstander som en brusflaske eller et nettbrett, kan bli svært tunge ved en bråbrems, sier Karlsen.

Svaret på spørsmålet over, om brusflaskene og Ipadene er dette: Flaskene blir slengt fremover i bilen i en kraft på rundt 40 kilo hver, mens Ipadene vil komme med en kraft på 12 kilo hver. Treffer de noen på sin vei, er de et farlig våpen.

Alt som veier mer enn 0,5 kilo bør sikres i bilen, understreker UP-sjef Karlsen.

Dersom man er usikker på om man kan la en gjenstand ligge løst, kan man også tenke slik: Tåler jeg å få denne i hodet om den blir sluppet fra ti meters høyde?

Hvis svaret er nei, skal den sikres.

– En Ipad som barna holder i hendene, kan være livsfarlig. Skal barna bruke dette, bør man kjøpe et feste til nettbrettet av god kvalitet, som man fastmonterer i nakkestøtte eller tilsvarende, sier NAFs Nils Sødal.

En annen pakketabbe nordmenn gjør, er å overlaste bilen med bagasje. Med en fullstappet bil, bør bilister være oppmerksom på at bilen vil oppføre seg annerledes enn vanlig, advarer UP og NAF. Foto: Illustrasjonsfoto: Heiko Junge/ NTB scanpix

Gjenstandene veier 24 ganger mer ved en bråbrems

Om man ganger en gjenstands vekt med 24, finner man ut hvor stor kraft gjenstanden kommer med ved en bråstopp eller kollisjon i bare 50 kilometer i timen, opplyser Nils Sødal i NAF.

Det har NAF funnet ut i samarbeid med deres tyske søsterorganisasjonen ADAC gjennom en rekke tester.

Det kan illustreres med disse fem eksemplene:

  • En 1,5 liters brusflaske vil tilsvare nesten 40 kilo.

  • Ett nettbrett (Ipad) veier til vanlig rundt 0,5 kilo, men vil veie rundt 12 kilo.

  • En mobiltelefon (Iphone) som i utgangspunktet veier 200 gram, vil komme med en kraft tilsvarende 5 kilo.

  • En pakket sekk som veier 20 kilo, vil veie hele 480 kilo.

Men jo høyere farten er, desto mer kraft kommer de løse gjenstandene med, påpeker Sødal.

– Når man ser kreftene som settes i sving allerede ved en bråstopp eller kollisjon i 50 kilometer i timen, kan man tenke med gru på hvordan dette blir i høyere hastigheter.

Skal man på biltur med barn som er utålmodige, bør man tenke over hvordan man avleder oppmerksomheten deres. En løs Ipad kan være livsfarlig, ifølge NAF. Foto: Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Tre vektgrenser for taklast

Om familien skal på én eller to ukers ferie, er det ikke sikkert bagasjerommet har nok oppbevaringsplass. Da kan takboks være et alternativ, om den pakkes på rett måte.

Det er tre vektgrenser en må tenke på når man skal pakke i takboksen, påpeker Sødal:

  1. Maksimalt antall kilo som selve takboksen er beregnet for.

  2. Vektgrense for takstativet.

  3. Hvor mye vekt selve biltaket tåler.

– Det er den laveste av vektgrensene du skal gå etter når du pakker, sier han.

NAF har gjennomført tester av ulike takbokser til bil og kan fortelle om stor variasjon i kvalitet.

– Enkelte takbokser kan fly av taket på en bil eller så kan innholdet komme flyvende ut ved en kollisjon i lav hastighet. Selv om den er pakket forsvarlig, vil en takboks av dårlig kvalitet kunne føre til store skader og i verste fall få fatale konsekvenser i trafikken, sier Sødal.

Dette er et eksempel på en bil som er pakket uforsvarlig. Slik skal du ikke pakke taklasten, opplyser politiet. Foto: Politiet

Dersom man har pakket i både takboks og bagasjerom, bør man være oppmerksom på hvordan tyngden påvirker bilen, påpeker UP-sjefen.

– Er bilen for tung, vil bremselengden bli lengre, og det vil bli vanskeligere å svinge.

Med fullpakket bil er det viktig å gi seg selv nok handlingsrom dersom det skulle oppstå en situasjon som gjør at man må bremse ned eller svinge unna. Sett ned farten hvis du må bremse, og beregn lengre avstand til bilen foran, råder Karlsen.

Konsekvenser av feil pakking

UP-sjefen mener det kun er fantasien som setter begrensninger for hvordan nordmenn pakker bilen.

– Vi har sett alt fra biler med kjøleskap på taket til biler som sleper ting etter seg med tau, sier Karlsen.

Pakker man bilen på en slik uforsvarlig måte, kan det få konsekvenser, påpeker han.

– Grove tilfeller blir anmeldt og en risikerer å miste førerkortet. I andre tilfeller kan man få et råd om bilen må pakkes om. Hvordan det reageres i de ulike tilfellene, vurderes av politiet på stedet.

Denne saken ble først publisert i april 2019.