Halvparten av alle nye biler omsatt i fjor var enten grå eller sort. På tredjeplass finner vi hvite biler, etterfulgt av fargene blå og rød, ifølge OFV. Det er fortsatt få som tør å skille seg ut på norske veier.

Men én av dem som har tatt et litt utradisjonelt valg, er Trine Nilsen. Hun kjører rundt i en prangende Porsche Macan. For ett år siden var den sort.

– Jeg fikk veldig Dubaifølelse da jeg så hvordan bilen endte opp og måtte bruke litt tid på å fordøye det, men nå er jeg veldig fornøyd, forteller hun.

Det er snart ett år siden Trine Nilsen (50) fra Drammen valgte å sprite opp sin Porsche Macan i fargen roségull. Hun angrer ikke. Foto: Olav Olsen

Foliering beskytter

Nilsen har foliert bilen sin. Foliering er et alternativ til lakk, men i stedet for å lakke om bilen i en ny farge, legger man en folie utenpå originallakken. Folien beskytter bilen mot riper, UV-stråling, slitasje og skader og kan fjernes ved videresalg.

– Jeg har ikke hatt én eneste steinsprut på panseret etter jeg folierte, og det var jeg mye plaget med det før. Folieringen er såpass tykk og beskytter godt.

Det kan sammenlignes med et mobildeksel. Jo dyrere mobil, desto lurere er det med deksel. Og dekselet finnes i alle verdens farger og mønster.

– Jeg gjorde det fordi jeg hadde lyst på noe nytt, og jeg elsker gylne farger. Det er fint og feminint.

Når det er tid for å selge, kan hun bare fjerne folieringen. Da er bilen som ny under, godt bevart.

Det kan være mest lønnsomt å foliere en bil som i utgangsunket er dyr, med tanke på å beskytte den fra verditap. Foto: Olav Olsen
Mange velger foliering når de kjøper firmabil. Scandinano Norge printer ut bokstaver og symboler som skal på bilene. Foto: Olav Olsen

Foliering mer utbredt

Foliering har lenge vært å se på taxi- og firmabiler, men de siste årene har også private bileiere fått øynene opp for muligheten til å sette sitt personlige preg på kjøretøyet.

Georgiy Muntyanu, daglig leder i Scandinano Norge, forteller om stor pågang. Ikke bare fra unge folk, men også eldre og pensjonister.

– Vi synes det er veldig gøy at de tør.

Bare fantasien setter grenser, men fremdeles foretrekker folk å ha litt rolige farger på folien.

– Det går mye av satin dark grey, sort matt eller satin blå, men innimellom folierer vi biler med ganske skarpe farger og design som virkelig skiller seg ut i trafikken, sier Muntyanu.

Mange alternativer

Man kan helfoliere, eller bare foliere kromdetaljer, lykter, lister eller grillen. Noen ønsker kun å foliere detaljer for å få et finere utseende på bilen.

Man kan også velge å beholde sin originalfarge med en gjennomsiktig folie, kun for beskyttelse.

Foliering av bilen koster mellom 25. 000 og 50.000 avhengig av bil og farge. Det er likevel billigere enn en full lakkeringsjobb, som kan koste mellom 60.000 og 100.000 kroner. Ulempen med foliering er at den ikke varer mer enn 5–7 år.

Bilen kan selges med eller uten folie. Et lurt tips er å ta bilder av bilen før folieringen. Da kan man la det være opp til neste kjøper om de vil beholde folien eller ikke.

– Det kan være en fordel å ha en sort bil fra før av. Da skapes det en fin kontrast når man åpner panseret eller døren, tipser Georgiy Muntyanu. Foto: Olav Olsen

Farger ved videresalg

I Norge er det ikke tradisjon for å være så fargerik. Det skal være litt sobert og nøkternt. Og mange velger trygge farger med tanke på videresalg, forteller Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Erfaringen er at det er både lettere å få solgt og få en grei pris for bilen om den er i fargene grå, sort, hvit eller sølv.

Men man kan også snu dette til sin fordel i bruktmarkedet, mener Sødal.

– Siden det er bilene med de tradisjonelle fargene det er mest rift om, kan man gjøre et godt bruktbilkjøp om man velger en utradisjonell farge.

Trine Nilsen er gründer i firmaet Noma og opptatt av farger. Hun designer og produserer diverse hårpynt og munnbind. Foto: Olav Olsen

– Trenger farger

Trine Nilsen mener vi blir glad av farger. Hun henter mye inspirasjon fra andre land når hun designer hårpynt og munnbind gjennom firmaet sitt Nomanorge.

– Nordmenn er tradisjonelt redd for farger, alle vil være sort, beige og marineblå som naboen. Men jeg tenker at nå som verden er så trist, trenger vi farger i livet vårt!

Vi er blitt litt tøffere siste året, medgir hun. Hun selger ikke lenger bare hårpynt i «basic-fargene», men også de sære fargene som før bare var en del av bredde-kolleksjonen.

– Jeg ser det på interiøret også. Før skulle alle ha hvite vegger. Nå maler vi hjemmet vårt i de fargene vi liker. Det har jeg også gjort. Det er bra for oss.