– De er så flinke til å prate for seg at du til slutt blir stående og tenke at du ikke har annet valg enn å betale, sier Tor-Ivar Sørensen.

For to år siden var han på vei til bryllup i den rumenske byen Sibiu. På forhånd hadde han bestilt og betalt for en leiebil som ventet på ham ved ankomst i hovedstaden București. I skranken fikk han imidlertid beskjed om at en forsikring var nødvendig for å få utlevert bilen.

Tor-Ivar Sørensen ble lurt da han leide bil i Romania. Han endte opp med å betale dobbel pris. Foto: Privat

– De argumenterte hardnakket for at reiseforsikringen vi allerede hadde ikke gjaldt dersom noe skulle skje med leiebilen. Vi sto jo der og hadde allerede betalt for bilen. Hva skulle vi gjøre?

Sørensen endte opp med å betale 300 euro, eller 3085 kroner, for tre dagers leie. Den opprinnelige avtalen var 120 euro, eller 1235 kroner.

– Det føltes som å kaste penger ut av vinduet. Man føler seg skikkelig rundlurt.

Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Sjekk reiseforsikringen din før du drar

I EU/EØS skal kasko inngå i leien, men disse har ofte høye egenandeler. Mange bilutleiefirmaer er derfor ivrige etter å selge ekstra forsikringer som skal dekke de høye egenandelene.

– Du bør alltid sjekke hvor mye en egenandelsforsikring koster. Den kan ofte være kostbar. Et godt tips er å sjekke hva som inngår av egenandelsdekning i reiseforsikringen og kredittkortet ditt, sier jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

De vanligste fellene

Siden 1. januar i fjor og frem til april i år, har Forbrukerrådet mottatt 540 spørsmål om leiebil. Det er i land i Sør-Europa det oftest oppstår konflikter.

– Gjengangerne er krav om erstatning for skader på bilen i leieperioden, sier Iversen.

Noen opplever dessuten å bli trukket for drivstoff, parkeringsgebyrer og bøter uten å vedkjenne seg forholdet. Andre må betale store summer for forsikringer og andre tilleggsprodukter de ikke er blitt spurt om på forhånd.

– Dessverre viser det seg at mange har fått og signert en kontrakt på det lokale språket. Der kan en rekke dyre tillegg være ført opp uten at den som leide bilen har skjønt det, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Flere opplever også å få tilbud om en annen og bedre modell, eller at den bestilte bilen ikke er tilgjengelig ved ankomst.

– Om du skriver under på en uforståelig kontrakt for en oppgradert modell, vil du bli trukket for dette, påpeker Sødal.

Får du en mindre bil enn avtalt, bør du undersøke mulighetene for prisavslag.

– Det er naturlig med et prisavslag som tilsvarer reduksjonen. Mange leiebilselskaper reserverer seg mot dette, slik at du ikke får noen kompensasjon dersom du blir degradert. Det skader likevel ikke å klage til selskapet, sier Iversen.

Å unngå små, ukjente bilutleiefirmaer er første tips for ikke å bli lurt. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Her er ekspertenes tips for å unngå leiebilfellene:

1. Benytt et kjent og seriøst firma

– Det er lurt å leie bil av et av de store selskapene som du vet er seriøse. Det å sette seg inn i og forstå leiebilkontrakten, er viktig. Da bør den være på et språk du behersker, og det skal du kunne få hos de store aktøren. Det er verre med et lokalt leiebilfirma i et land der du ikke forstår språket, sier Sødal.

2. Undersøk hva som lønner seg av fri og begrenset kjørelengde

– Skal du kun på småturer, kan det kanskje lønne seg med en leiekontrakt med få inkluderte kilometer. Skal du kjøre langt, vil ekstraprisen for lengre kjørelengde enn avtalt ofte bli høy, påpeker Iversen.

– Pass på at kilometerstand noteres på kontrakten både ved ut- og innlevering, tipser Sødal.

3. Inkluder alle sjåfører i leiekontrakten

– Å ha med alle personer som skal kjøre bilen i leiekontrakten er viktig, blant annet for forsikringsdekningen. Sørg for at dette er i orden, sier Iversen.

4. Vurder om GPS er nødvendig

– GPS er ofte uforholdsmessig dyrt, og ofte klarer man seg med mobilen. Et godt tips er å laste ned kartpakker offline til smarttelefonen, særlig hvis du er på ferie utenfor Europa, der surfingen er dyr, sier Iversen.

5. Avklar eventuelle uhell

– Avklar hva som skjer hvis bilen får motorstopp og hvem som skal kontaktes ved en eventuell skade, råder Sødal.

6. Betal i lokal valuta

– Betal leiebilen med kredittkort i lokal valuta. Det gir best pris og i tillegg har kredittkortet ofte ulike forsikringer inkludert, sier Iversen.

– Pass på at det settes en øvre grense for sperret sikkerhet i kredittkortet. Da unngår du at utleieren kan trekke deg for store beløp du ikke er enig i, råder Sødal.

7. Undersøk bilen grundig før du kjører av gårde

– Det viktigste er å dokumentere standarden på bilen. Ta bilder ved både henting og levering, slik at du slipper krav for skader du ikke har forårsaket. Om du finner den minste ripe og den ikke allerede står i leiekontrakten, må du kontakte en representant for leiefirmaet før du drar, sier Iversen.

8. Påfyll av drivstoff

– Gjør deg kjent med hva slags drivstoff bilen bruker og om tanken skal fylles opp før tilbakelevering, sier Sødal.

Slik går du frem dersom du er blitt lurt

Dersom du mener å ha blitt lurt av leiebilfirmaet, bør du i første omgang klage på stedet.

– Om problemet ikke løses, klager du til leiebilselskapet på e-post. Om det ikke løser saken og du har leid bilen i EU/EØS, kan du få hjelp hos Forbruker Europa. Dersom leiebilselskapet er useriøst og du har betalt med kredittkort, kan du kreve refusjon av banken, sier Iversen.

Er du NAF-medlem, kan du får hjelp av NAFs advokater i forbindelse med klage på leiebilfirmaer.

Tor-Ivar Sørensen vil i fremtiden kun benytte seg av kjente og seriøse leiebilfirma når han skal ut på tur. Han har ett tips til andre som vurderer å leie bil i utlandet:

– Sørg for å få en skriftlig bekreftelse på at det ikke er flere utgifter enn akkurat de utgiftene som står på internett når du forhåndsbestiller.

Forbruker Europas nettsider kan du lese flere råd om leiebil.