Klokken halv ni om morgenen 5. mars kjører Thomas Johnsen trøtt og sliten, hjem fra nattevakt. Ved Hauketo i Oslo hører han en slags «klonkelyd» fra baksiden av bilen. Ulyden forsvinner fort, og han antar at han må ha kjørt over noe søppel i veien.

Idet han svinger av veien og inn oppkjørselen, hører han høye og vedvarende ulyder. Da han går ut av bilen, får han seg en overraskelse: Venstre bakhjul står skrått ut fra bilen.

Johnsen ble forskrekket da han gikk ut og så bakdekket på bilen. Foto: Privat

– Jeg ble sjokkert. Det er bare flaks at jeg kjørte i to kilometer i timen da det skjedde. Det kunne gått galt for meg og folk rundt meg. Tenk om det skjedde på motorveien, sier han bekymret.

Hans Tesla 85 P Pluss Model S fra 2013 har nesten gått 97.000 kilometer.

– Jeg håper Tesla kaller inn disse bilene. Her er det snakk om en svakhet. De kan ikke bare ta inn biler det allerede har gått galt med, mener Johnsen.

Kjørte med kona da hjulet løsnet

Han er ikke den eneste som har opplevd at hjulopphenget svikter på en relativt ny Tesla.

Høsten 2018 kjørte Morten Lühr og kona, langs Mosseveien i retning Moss. Han svingte til høyre i lav fart og hørte et brak fra høyresiden bak i bilen. Sakte kjørte han inn mot en bensinstasjon, medfulgt av skrapelyder.

Da han og kona gikk ut av bilen, så de at bakhjulet på høyresiden sto ut fra bilen. Han la seg ned og så under bilen: Et av hjulfestene var knekt av, og en del manglet, forteller han.

– Vi ble veldig opprørte da dette skjedde. Det kunne jo skjedd i fart. Vi kunne skadet oss selv og andre, sier han.

Dette synet ventet Morten Lühr da han tittet under bilen. Foto: Privat
– Delen som manglet, fant jeg et stykke bak bilen, forteller Morten Lühr. Foto: Privat

NAF: Ser ikke bra ut

Generelt sett er det sjelden at hjuloppheng knekker sammen på såpass nye biler, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Men det finnes unntak.

– Det skjer feil på komponenter til hjulopphenget i nyere biler også, uavhengig av merker. Men det er sjelden at det fører til at hjulopphenget knekker, bemerker Sødal.

NAFs erfaring er at svikt i hjulopphenget hovedsakelig skjer ved lavere hastigheter, gjerne under manøvrering av bilen.

– Likevel kan det selvfølgelig ikke utelukkes at det kan skje mens man kjører i høyere hastighet, sier Sødal.

Om bilene bør tilbakekalles, er opp til Vegdirektoratet å vurdere, ifølge Sødal.

– Dette ser ikke bra ut. Vi håper Tesla kontrollerer bilene som kan ha problemer og utbedrer eventuelle feil uten kostnad for bileierne.

– Mange feil blir oppdaget før det skjer noe dramatisk, fordi man hører ulyder og da blir feilen undersøkt og utbedret, erfarer Sødal. Foto: NAF

Statens vegvesen: En alvorlig svakhet

Erik Sætre, sjefingeniør i Statens vegvesen, er kritisk til feilen som er oppdaget. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen er ikke kjent med tilfeller der hjulopphenget svikter på Teslaer. De informerer oss om at det ble solgt 1991 Tesla Model S i 2013. Sjefingeniør Erik Sætre er kritisk til hendelsene.

– Brudd i hjuloppheng anses som en alvorlig svakhet, påpeker han.

Ifølge Statens vegvesen kan samme svikt skje i høyere hastigheter.

– Komponenter kan også gi etter i stor fart da de utsettes for belastninger i ulik grad, uavhengig av hastighetsnivå.

Tesla-eier Thomas Johnsen mener Tesla bør kalle tilbake biler av samme modell som han har. Sætre mener i så fall det krever en nøye gjennomgang av bildelene og hendelsesforløpet.

– Er årsaken knyttet til underdimensjonering, utmatting eller korrosjon, kan tilbakekalling vurderes, forklarer Sætre.

Det er vanskelig å si eksakt når korrosjon fører til brudd på komponenter. Kvaliteten på materialene og miljøet man kjører i, vil påvirke levetiden, ifølge Statens vegvesen.

– Vi har allerede planlagt et møte med importøren av Tesla i nær fremtid. Da vil vi ta opp denne saken, opplyser Sætre.

Tesla: Trygt å bruke bilen

Tesla Norge kjenner til flere tilsvarende tilfeller som det Johnsen og Lühr har opplevd. Ifølge kommunikasjonsansvarlig Even Roland er det et begrenset problem, men han svarer ikke på spørsmål om hvor mange biler som er berørt i Norge.

– Problemet er avgrenset til de aller første Model S-bilene som kom til Norge, skriver Roland på e-post.

Alle hendelsene de kjenner til, oppsto under manøvrering i lav fart.

– Slik manøvrering belaster komponenten annerledes enn ved kjøring på vei, skriver Roland.

Det vil derfor ikke være fare for at komponenten gir etter i høyere hastighet, ifølge Tesla Norge.

De vil ikke kommentere hva som er årsaken til svakheten, men jobber nå med å bytte ut delen i de berørte bilene. Dette gjennomføres under vanlige servicebesøk.

– Våre ingeniørers vurdering er at det er trygt å bruke bilene frem til komponenten byttes, understreker Roland.

Tesla Norge svarer ikke på spørsmål om hvorfor svakheten ikke ble oppdaget tidligere.

– Hvorfor kaller dere ikke tilbake bilene?

– Kundenes sikkerhet kommer alltid først, og det er utgangspunktet for hvordan vi håndterer ethvert spørsmål, avslutter Roland.

Les også: