Å reise kollektivt bør ikke være forbeholdt de som har penger og flaks med hvor de bor.

Glem dyrtid med prisgalopp og strømprisbonanza. Å få seg en kjæreste i Steinkjer kan fort bli det som velter privatøkonomien min i 2023. Å reise de ca. to timene det tar fra Trondheim med toget koster nesten 400 kroner, for en vei. Å reise tur-retur Steinkjer ofte er altså en veldig dyr vane, sikkert en sånn dyr vane som medie-økonomer kanskje ville mene jeg egentlig burde ha kuttet ut. Men hjertet vil jo gjerne ha det hjertet vil ha.

Dette er jo litt synd for meg personlig, men det er også et samfunnsproblem. Miljøvennlige valg bør belønnes, ikke straffes. Men slik er det ikke nå, særlig ikke hvis man er uheldig med hvor man bor. Grunnen til at det er så dyrt å reise til akkurat Steinkjer er at man må ta toget når man reiser nordover. I praksis straffes man i dag ofte for å velge tog som fremkomstmiddel.

Anbudsregimet har gjort togtilbudet i Norge både dyrt, uoversiktlig og vilkårlig. Hvis jeg hadde vært mer fornuftig og funnet meg en fyr i Røros, kunne jeg ha sluppet unna med AtBs satser og en billett til litt over hundrelappen. Pendlere som reiser mye ellers i Trøndelag kan kjøpe månedskort og årskort på bussen og spare penger. Men pendlere som er så uheldige å bo langt nord i fylket har ikke en sånn ordning med mengderabatt. Bor du i Steinkjer og pendler til Trondheim må du ut med nesten 40.000 kroner om du vil kjøpe et årskort. Det er mange som reiser mye på tvers mellom nord og sør i Trøndelag. De fleste vil nok velge å kjøre bil med sånne priser.

Klimakrisen er her nå, og vi må ta i bruk absolutt alle virkemidler vi kan og snu hver stein for å løse den. Billigere billetter på tvers av fylket, til steder som Steinkjer, er en av mange ting som kan gjøres. Rødt har foreslått på Fylkestinget å innføre ATBs satser over hele Trøndelag. Rødt ønsker å ta tilbake kontrollen over kollektivtrafikken i fylkeskommunal og statlig regi. Vi vil aller helst gjøre kollektivtrafikk gratis, noe som skal prøves ut i Stavanger nå. Det fine med denne politikken er at det også er et stort løft for de som har trangest økonomi, som gjerne ikke har bil, og er mest avhengig av kollektivtrafikk. Slik det er nå trenger de aller fleste av oss å kutte kostnader. Billig eller gratis kollektivtrafikk vil bety mye også for folk med en helt normal inntekt som sliter med å få endene til å møtes nå. Vi kan si som Ole Brum - ja takk begge deler, ja til både en god miljøpolitikk og en god sosial politikk. Og si ja til kjærligheten som ikke kjenner noen kommunegrenser.

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24?

Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.