Dyrking av kjendiseri i TV-underholdning har nådd nye høyder. De nye sosiale mediene har presset også de «gamle» mediene – fjernsyn, radio og aviser – til å konkurrere ved å bruke kjendiser som tingliggjorte marionetter. Narrespill og sjonglører har fra tidenes morgen vært en del av underholdningstilbudet, ofte ved kongens bord. I dag deltar enkelte kongelige selv i dette narrespillet.

Slilikki Vettenranta Foto: Ivar Mølsknes

Den amerikanske medieforskeren, Neil Postman, skrev allerede på 1980-tallet sin klassiske bok som på norsk heter «Vi morer oss til døde», der han kritiserte hvordan fjernsynet påvirket vårt hverdagsliv. Postman gikk til frontalangrep på den amerikanske TV-underholdningen, som han mente formet den offentlige debatt i samfunnet, først og fremst innen politikken og journalistikken.

Han mente at underholdningens forsterkede plass i samfunnet har skapt en avhengighet som undergraver selvstendig tenkning. Postman var omstridt. Mange medieforskere opponerte mot hans påstander, men var enige i at TV-underholdningen har veltet over oss stadig mer inntrengende.

Dagens programledere innen underholdningen inviterer andre programledere til å fortelle om hvordan de har det. Jobben er ikke lenger å bringe verden til oss, men å være verden selv. Slik karakteriserer filmregissør Margreth Olin TV-underholdning og fortsetter: «Kjendisene lager mat, pusser opp, syr og melker kyr, danser, klatrer, kliner og har seg, frir og griner og forteller om det i neste program». Ifølge satiriker Dagfinn Nordbø er kjendiskunnskaper den nye intellektuelle kapitalen i samfunnet.

Også politikere er tvunget til å delta i betydningsløse underholdningsprogram for å holde koken i velgerskaren. Å klatre opp i politikken krever at du bokstavelig talt hiver deg på klatreveggen, slik som Abid Raja har demonstrert. Politikere må kjøre traktor, hoppe på trampoline, sitte i militærfly eller delta i Reality-TV. Politikk er på vei til å bli underlagt fjernsynets krav om underholdningsverdi. Som følgefenomen går flere og flere kjendiser fra andre områder inn i politikken, løftet opp av fjernsynet. Er du en koronaspesialist, behersker du like godt statsbudsjettet.

Europeiske kulturkritikere har – for døve ører – påpekt hvordan de intetsigende og impulsfattige underholdningsprogrammene utarmer vårt kulturelle liv. De fleste underholdningskonseptene er kjøpt fra amerikanske fjernsynsprodusenter, konsepter som sirkuleres i europeiske land og som på ingen måte løfter frem vår nordiske kulturarv. Skapende kreativitet erstattes med ferdigtygde konsepter som deretter fylles med kjendiser som gjenbruker hverandre. Som et hederlig unntak gleder jeg meg over det siste Kompani Lauritzen der kjendisposører er erstattet med unge voksne som viser ekte følelser.

Kjendishysteriet er det stikk motsatte av det jeg lærte i mine studier som fjernsynsjournalist: Som programleder skal du holde deg i bakgrunnen, la intervjuobjektet være i forgrunnen, vær lyttende og la intervjuobjektets budskap komme tydelig fram. Jeg føler ofte skam på vegne av programledere i underholdningsprogram og tør nesten ikke fortelle om min bakgrunn som TV-journalist, til tross for mange års seriøs programproduksjon uten kjendiser.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

______________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.