Formannskapet i Steinkjer kommune går inn for å legge ned Ogndal og Henning skole. Beslutningen er fattet på bakgrunn av kommunedirektørens forslag til budsjett som «går i balanse». Det er minst tre ting som galt med prosess og vedtak i denne saken.

For det første er det høyst uklart hvor tallene med de estimerte besparelsene kommer fra. Det tok lang tid å få innsyn i tallgrunnlaget fra kommunedirektøren, og når grunnlaget endelig kom var det mildest talt vanskelig å skjønne hvordan de fremkommer. La oss først se litt på eksemplet med Henning skole (men som også selvfølgelig gjelder Ogndal).

Vi skjønner ikke hvordan spart husleie på 3,5 millioner kan kalles en besparelse når det betyr tapt inntekt for et av kommunens datterselskaper. Det flytter simpelthen kostnaden fra ett sted i kommunen til et annet. Videre fremgår det at det spares flere millioner på bedre utnyttelse av lærerkapasiteten.

Vi mener å ha en bakgrunn som er relevant for å forstå økonomiske analyser. Likevel er det ikke åpenbart for oss hvordan tallene fremkommer. Videre har vi tidligere påpekt flere feil i kommunens framskrivning av elevtall og innbyggertall i sine budsjetter. All den tid det er så stor usikkerhet, burde alle steiner snus gjennom en grundig, ekstern, utredning. En slik utredning ville skapt bedre forståelse for vedtaket og klart opp i hvor tallene kommer fra og hvordan de skal tolkes.

For det andre har politikere i Steinkjer gjort knefall for en administrasjon som ikke klarer å vise de bakenforliggende faktorene som fremdriver grunnlaget for nedleggelsene. Vi har med andre ord en administrasjon som ignorerer politiske vedtak og ikke levrer på en bestilling politikerne har gjort i første omgang. Dette er ikke bare et demokratisk problem. Det gjør også at politikerne i Steinkjer virker tafatte i møte med en sterk administrasjon. Det hadde kanskje ikke vært et like stort problem dersom implikasjonen av vedtaket ikke hadde vært så stor for så mange.

For det tredje, og kanskje verst, er det ensidige fokuset på tall og besparelse (om enn ikke tydelige og tillitsbringende). Dette minner mer om en Ideologi som ser offentlige tjenester på samme måte som en ser på produkter i en privat bedrift. Denne nyliberale tekningen er avleggs. Mens Steinkjer kommune går med åpne øyner inn i en virkelighetsbeskrivelse som er avleggs, går store deler av offentlig sektor i andre kommuner og land, i motsatt retning.

Dette betyr at verdien av det som ikke kan måles; frivillighet, oppvekstvilkår og barn, blir redusert til tall i administrasjonens regnskapsdrevne analyser. Samtidig viser forskning at ansatte i offentlige virksomheter drives av andre motivasjonsfaktorer enn ansatte i privat sektor. Og i møte med tallballetten som administrasjonen bedriver i denne saken, reduseres motivasjonen med tilhørende direkte og indirekte kostnader.

Dermed forteller man bare halve historien og glemmer at det finnes positive sider med en struktur som allerede fungerer greit. Det er også stor fare for at indirekte kostnader knyttet til nettopp dårligere vilkår for frivillighet, oppvekst og barna ikke er fullstendig i hensyntatt.

De tre forholdene vi har beskrevet over, er graverende. Det er imidlertid ikke for sent. Vi ber innstendig politikerne om å utsette beslutningen til en fullstendig konsekvensanalyse kan utarbeides med eksterne bidragsytere. Stopp opp og tenk litt gjennom hva dere nå vedtar, og hva vi ikke vet om konsekvensene.

___________________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.