DEBATT: Jeg leser med interesse Steinkjer-Avisas oppslag «Vil vurdere tvangsinnføring av bompenger for elbil om Steinkjer sier nei» Her er det flere ting som må kommenteres.

Alle forstår at også elbiler tar plass, medfører slitasje og må bidra. Men nå når elbilene nå endelig har rekkevidde som gjør at man kan bruke dem i distriktene, er det fortvilende at Senterpartiet ønsker å ta bort fordelene som byfolket har hatt nytte av – fortvilende og ironisk fra et parti som skal ta hele landet i bruk.

Fylkestinget gjorde vedtak om innføring av takst for nullutslippskjøretøy 16. desember 2020. Fylkestingets flertall (Ap, Sp, Krf og Pensjonistpartiet) vedtok 50 prosent takst for nullutslipp på Fv. 17 / Fv. 720 Dyrstad - Sprova – Malm (femti prosent er det meste Stortinget tillater).

Venstre, Høyre og SV ønsket 80 prosent rabatt – altså at elbilene bare skulle betale 20 prosent i bommen (og elektriske lastebiler ingenting).

For at bomtakster skal endres, må alle kommunene som har bommer også vedta det. Og nå skal altså Steinkjer si sin mening og gjøre sitt vedtak i kommunestyret – et vedtak som de selvsagt må få bestemme selv hva skal være!

Det er også ironisk at det er akkurat Senterpartiet, representert ved Hallgeir Grøntvedt, som siteres i Steinkjer-Avisa: «Det som er sikkert, er om Steinkjer sier nei, så må det prates. Jeg vet ikke helt hvordan vi kan få det til, men vi vil helt klart vurdere tvang, sier Grøntvedt.»

Så mye var altså lokaldemokrati og beslutninger nært folk verdt for Senterpartiet! Med en gang et folkevalgt kommunestyre kanskje vil mene noe annet enn fylkestingsgruppa, så skal de tvinges. Og det av et parti som i disse dager vil bruke hundrevis av millioner kroner på å oppløse de fylkene de omtaler som tvangssammenslått – millioner av kroner som for eksempel kunne vært brukt på bedre fylkesveger.

Venstre mener tvang er uaktuelt og at slike utspill er utidige.

Begrunnelsen er også interessant: «Fylkeskommunen har tatt opp store lån som skal betales. Om vi ikke får inn nok i bompenger, vil det igjen bety at det kan gå ut over vegprosjekt andre steder i Trøndelag. Det kan ikke være slik at fossilkjøretøy skal betale alt. Et nullutslippskjøretøy sliter jo like mye på vegen, mener Grøntvedt.»

Det kan da umulig være Steinkjer og bilistene som kjører Fv. 17 / Fv. 720 sin feil at det Ap/Sp-styrte Trøndelag fylkeskommune har tatt opp for store lån!

Trøndelag har lav andel elbiler. Man må ikke la seg lure av andelen i Trondheim sentrum. Endelig kan folk i for eksempel Verran velge elbil, og så skal Senterpartiet dra opp stigen. Det er veldig beklagelig. Selvsagt skal elbiler også betale, men det må stå i forhold. Man må ha en gradvis innføring, og det må fremdeles være insentiver for å velge grønt. Vi har sett fra Danmark hvordan det går med elbilsalget når fordeler fjernes for raskt.

Norsk elbilpolitikk er en suksess. Nå brer suksessen seg til distriktene. Jeg ber folk i Trøndelag merke seg hvilke partier som nå reduserer rabatten for folk i distriktene, som folk i byene har nytt godt av i mange år.

Fylkeskommunen er ikke en overkommune. Ordningen med at alle kommunene som omfattes av en bompengeordning skal gjøre sine egne vedtak er ment å sikre lokaldemokratiet. Det er langt fra demokratisk å true med tvang før kommunestyret behandler en sak.

Venstre vil understreke at slikt utilbørlig press må stå for Senterpartiets rekning, og på ingen måte representerer et samlet fylkesting i Trøndelag.

_________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.