Dette debattinnlegget er et svar på dette innlegget fra Arnfinn Monsen (SV).

Arnfinn Monsen (SV) skriver i et debattinnlegg i Steinkjer24 den 27. november at kommunene på Innherred bør gå sammen, og opprette en felles barnevernsinstitusjon. Han oppgir som begrunnelse at de private institusjonene tapper kommuneøkonomien, og at det vil lønne seg å bygge og drifte en kommunal institusjon.

Monsen nevner en døgnpris på 22.000 for «en lite arbeidskrevende unge», og refererer til Stendi – uten at vi kjenner oss igjen i summen eller eksempelet. Det er uansett ikke vi som leverandør som bestemmer hvilken type plass og omsorg et barn eller ungdom skal ha fra barnevernet. Bufetat eller kommunen vurderer og beskriver behovet til det aktuelle barnet.

Et enetiltak med behov for to personer til ett barn og våken nattevakt har nødvendigvis en høy kostnad, men da har innkjøper vurdert det som nødvendig. Private leverandører som Stendi har også barnevernsinstitusjoner der flere barn bor sammen, med færre ansatte per barn, og en lavere døgnpris. Tilbudet skal bestemmes ut fra hva som er barnets behov og barnets beste.

Angående driftsmargin for private leverandører innen omsorg viser rapporten «Ideelle og kommersielle aktører i helse og omsorgssektoren» fra Menon Economics fra 2021 at vår bransje har en driftsmargin på 5 prosent (2019), det vil si på nivå med øvrig næringsliv. Det er altså ingen «superprofitt» her.

Monsen mener at kommunene kan drifte rimeligere, og det kan være, men statistikk fra SSB om barnevern viser at driftsutgiftene per oppholdsdag i 2021 var 14.822 kroner i offentlige institusjoner, og 14.691 kroner i private kommersielle. Monsen må i tillegg ta risikoen knyttet til å bygge eller skaffe et egnet bygg til institusjonen, variasjon i behovet og rekruttering av medarbeidere med i regnestykket, når han er sikker på at kommunene i Innherred vil løse dette billigere på egen hånd.

Monsen skriver også at unger plasseres «langtvekkistan» (i seg selv et underlig uttrykk i denne sammenheng). Vår erfaring gjennom nærmere 30 år tilsier at det snarere er store, offentlige institusjoner som fører til at barn plasseres langt hjemmefra. Private leverandører har gjerne mange små institusjoner spredt, og har fleksibilitet til å kunne opprette et tiltak i et område når vi får forespørsel.

Han mener videre at kommunene har kastet kortene. De omtalte kommunene skal få snakke for seg, men vår vurdering er at vi i det norske velferdssamfunnet har en lang tradisjon for samarbeid mellom offentlig, privat og ideell sektor. Det offentlige finansierer, setter rammer og styrer – og er bærebjelken i velferdssamfunnet. Og sånn skal det fortsatt være. Samtidig har private aktører bidratt med utvikling, nytenkning, kompetanse og et mangfold av tilbud.

Spesielt for mindre kommuner i distriktene er det utfordrende å ha et tilbud som står beredt når det kommer spesielle behov og saker innen barnevern eller andre omsorgstjenester. Å ha en institusjon som står tom, eller ikke passer med behovet, kan også bli svært kostbart.

___________________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.