Det er krise i Steinkjer-økonomien. Senterpartiet foreslår å legge ned to grendeskoler. Nå må vi trekke i nødbremsen på drift og investering, og sette tæring etter næring. Folk flest må nå snu på hver eneste krone. Kommunen må styre godt og bruke pengene best mulig. Høyre vil prioritere kjerneoppgavene til kommunen, skjerme barn og unge, og sikre livskraftige lokalsamfunn.

Å legge ned skolene løser ikke de grunnleggende utfordringene til kommunen. De grunnleggende utfordringene må uansett løses, hvis ikke er vi like langt neste år. Hva skal legges ned når den siste grendeskolen er lagt ned og eiendomsskatten allerede er satt opp til maksimalt tillatte nivå?

Høyre vil ta grep der Steinkjer har stort innsparings og effektiviserings-potensiale. Disse grepene sikter seg inn på å redusere de administrative kostnadene i kommunen, endre driften i Steinkjerbygg og redusere kommunens gjeld.

Første punkt dreier seg om kommunens administrasjon og hva slags sparepotensiale som er der. For å finne ut det sammenlikner vi Steinkjer med kommuner på samme størrelse. Steinkjer har nest høyest netto driftsutgifter til administrasjon pr innbygger av disse kommunene. Kun Narvik bruker mer penger enn Steinkjer. Forskjellen mellom Stjørdal og Steinkjer kommune er på hele 28,4 millioner kroner pr år. Hvis Steinkjer kommer ned på snittet av sammenliknbare kommuner sparer vi 22,2 millioner kroner hvert år på dette. Høyre mener at Steinkjer må ha dette som mål, for å frigjøre midler til kjerneoppgaver som eldreomsorg, skole og barnehage.

Kommunedirektøren sier til Steinkjer24 at det ligger «betydelige nedtrekk på administrative ressurser i hans forslag til økonomiplan 2023-2026». I kommunedirektørens, og siden Senterpartiets forslag til budsjett, øker lønnskostnadene i administrasjonen fra 2022 til 2023, og skal bare reduseres med 1,2 prosent i 2024! Høyre mener det er for lite nå som det er krise. Vi må endre for å drive mer optimalt. Noe må vi slutte med. Noe må vi gjøre annerledes. Noe må vi gjøre mer av. Man kan ikke forvente andre resultater hvis man fortsetter med det samme, uansett om det er gjort i beste hensikt. Med det høye kostnadsnivået vi har sammenliknet med andre vet vi at det er mulig å endre. Hvis vi lærer av andre vil vi lykkes.

Høyre foreslår en reduksjon på 5 millioner i ramme til administrasjon i 2023, med videre reduksjon i årene fremover. Det gjør vi fordi det er helt nødvendig. Det kan for eksempel gjøres ved å avvikle sektorledernivået, som koster 6,852 mill kr pr år. Steinkjer kommune har fungert uten sektorledernivå tidligere. Noen kommuner har bare to kommunalsjefer, i stedet for fire. Det er helt sikkert også andre muligheter. Hvordan det skal løses er kommunedirektøren sitt ansvar.

For det andre må driftskostnadene i Steinkjerbygg KF ned. Steinkjer bruker mer penger enn Stjørdal til forvalting av kommunale eiendommer. På Stjørdalsnivå ville Steinkjer spart nesten 5 millioner kroner hvert år. Høyre har spurt kommunedirektøren hvorfor Steinkjer har så høye utgifter til eiendomsforvaltning, og hva som gjøres for å redusere kostnadene. Kommunedirektøren svarer at Steinkjerbygg KF og kommunen må foreta grundige analyser av dette. Arbeidet er i startgropen, og en kan ikke svare mer konkret nå. Denne steinen er altså ikke snudd ennå. Høyre forventer at det blir satt fart i dette.

Driftsmodellen i Steinkjerbygg KF må legges om, slik at lokalt næringsliv får utføre drift og vedlikehold, i stedet for at Steinkjerbygg gjør det i egenregi. Det kan gjelde både vaktmestertjenester, oppussing og renhold. Lokale bedrifter kan også ta seg av brøyting og kantinedrift. Her er det potensiale for kostnadsreduksjon. Kantina i helse- og beredskapshuset går 200.000 kr i underskudd. Det er vel ikke riktig at vanlige innbyggere skal sponse lunchen til de som spiser på helse- og beredskapshuset?

For det tredje må gjelda reduseres. Gjeldsnivået er ikke bærekraftig med raskt stigende rente. Kommunen og Steinkjerbygg KF har gjeld på 4,785 mrd kr. For å redusere rentekostnadene må vi selge eiendomsmasse og bruke inntektene til å nedbetale gjeld. Eksempler på eiendom som kan selges er O2-huset, Dampsaga kulturbygg, tomta etter Vårtun barnehage, tomter på Egge, pluss leiligheter i sentrum. De neste årene har Steinkjer ikke råd til å bygge nytt sykehjem eller HDO-plasser heller. Da bør også Fylkets hus-tomta selges når Fylkeskommunen flytter ut. Høyre vil også utsette investeringer i lastebiler og annet teknisk utstyr som ikke er helt nødvendig å gjøre nå.

Hvis Steinkjer skal få økte inntekter i årene som kommer må vi få flere innbyggere, og bidra til et næringsliv som går godt. Hvis Senterpartiet øker eiendomsskatten vil folk heller kjøpe seg hus i andre kommuner. Eller de starter bedrift et annet sted. Hvis innbyggertallet fortsetter å falle må politikerne kutte mer og mer i de kommunale tjenestene for hvert år. Det blir tøft. Kommunen må heller omstille i stedet for å sende stadig større regninger til dere som bor i kommunen.

Oppsummert finnes det betydelige grep kommunestyret kan ta før man vurderer å legge ned skolene. Kommunestyret kan redusere rammen til administrasjon, redusere driftskostnadene i Steinkjerbygg ved å bruke lokale bedrifter i stedet for egenregi, og vi kan redusere gjeld og rentekostnader ved å selge eiendom. Ved å gå grundig inn i tallene og se hvor Steinkjer kan lære av andre mener Høyre at det er mulig å prioritere annerledes enn det Senterpartiet gjør. Det er mulig å bevare skolene nå ved å prioritere omstilling som gir langsiktig virkning, uten å øke skattene, slik at både folk og næringsliv kan trives i Steinkjer.

__________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.