I den pågående diskusjonen om ny nasjonal transportplan og utbygging av jernbanenettverket, er det viktig å veie fordelene og ulempene ved ulike alternativer. Denne debatten har kommet til syne gjennom Steinkjer-ordførerens sterke reaksjoner på nylige utspill fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor, som kan få konsekvenser for regionens utvikling. Det er nødvendig å se nøye på alle aspekter, inkludert tilgjengelighet, priser og reisetid, for å sikre at man tar de riktige avgjørelsene for samfunnet.

Ironisk nok sitter jeg i skrivende stund på toget, fra Steinkjer til Trondheim. Men som togpendler på Trønderbanen i ett års tid har jeg gjort meg noen tanker.

Min bekymring er at toget ikke er et reelt alternativ for mennesker som ønsker å reise ut av Steinkjer. Dette skyldes hovedsakelig to faktorer: De høye billettprisene og reisetiden. For eksempel, hvis en familie på fire ønsker å reise til Trondheim, koster det svimlende 2024 kroner for en tur/retur-billett. Denne prisen, kombinert med en reisetid på to timer og fire minutter, gjør avgjørelsen enkel for de fleste. Da hjelper det ikke om toget går to ganger i timen. Når vi tar i betraktning den kommende ferdigstillelsen av den nye E6-strekningen sørover, som vil bety ytterligere reduksjon i kjøretiden, blir det tydelig at toget vil komme enda dårligere ut.

Foto: Leif Arne Holme

Steinkjer har også en pågående befolkningsnedgang. Ifølge SSBs analyser vil Steinkjer trolig oppleve en nedgang på rundt 1000 innbyggere innen 2050. Dette underbygger behovet for en helhetlig tilnærming til hvordan man ønsker å gjøre seg attraktiv som en kommune for tilflyttere. Jobbmarkedet er større sørover i regionen. Her kan togtilbudet være en avgjørende faktor for å tiltrekke seg innbyggere som fortsatt ønsker å beholde jobben i Trondheim. Da nytter det ikke å kreve i underkant av 4000 kroner for en månedsbillett, og per i dag bruke ca. 30 minutter mer på strekningen.

Det er allerede i dag seks avganger i løpet av to timer fra Steinkjer i morgentimene. Men man bør se på løsningen for en annen infrastruktur på en håndfull daglige avganger, henholdsvis morgen og ettermiddag. Per i dag er det 20(!) stopp mellom Steinkjer og Trondheim sentralstasjon. Et overveldende antall togstopp, og tiden er overmoden for å se på muligheten for å lage et pendlertog som stopper på de stasjonene med flest antall reisende.

Ved å gjøre toget mer attraktivt gjennom lavere priser og redusert reisetid, kan vi legge grunnlaget for en vellykket og bærekraftig togprioritering i Steinkjer og bidra til å snu nedgangen i innbyggertall. Men økning av avgangsfrekvensen bør skje som et resultat av at toget blir et attraktivt reisealternativ, ikke omvendt.

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24?

Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.