DEBATT: Kjære politiker i Steinkjer. Du står nå ovenfor en tøff budsjettvurdering i Steinkjer kommune. Før du setter i gang vil vi at du lytter til oss som blir berørt av de vedtak dere politikere fatter. Vi er ikke blitt hørt før. Nå krever vi at dere tar dere noen minutter og leser det vi har å si.

Høsten 2016 sto ny skole i Henning klar for å ta imot årets 1. klasse. 16 forventningsfulle førsteklassinger skulle få æren å få være de aller første 6-åringene i den nye skolen. Skolen var i 2016 et kostbart prosjekt, men den var verdt det. Nye vegger, nytt inventar, ny utendørsscene og nye smarttavler. Senere fikk vi også ny lekeplass og det er gjort andre investeringer i den nye skolen.

Kostbare prosjekter. Senest i dag, tirsdag 8. november 2022, møtte elever og lærere asfaltarbeid på leikeplassen på skolen som nå vurderes nedlagt om et år. Ny asfalt på en skole som står med tomme lekeapparater om nøyaktig et år.

Høsten 2022 går 2016-kullet sitt siste år på Henning skole. De er blitt 7.-klassinger. Det ser ut til at de blir historiske, da de var de første som gikk inn i millionbygget Henning skole og de siste som til våren går ut.

Vi ønsker helst ikke å diskutere økonomi vi lærere. Vi vil aller helst bruke tiden vår sammen med de viktigste vi jobber sammen med – elevene. Allikevel ser vi oss nødt til å påpeke noen logiske økonomiske brister i budsjettforslaget.

Hvorfor stenger man ned en skole med en såpass ny bygningsmasse? Skal skolen stå tom? Vil det ikke fortsatt være driftsutgifter på vedlikehold og strøm, eller tenker dere å la en 7 år gammel skole stå til forfall? Har dere regnet på økte bussutgifter i forbindelse med elever som skal skysses lengre? Hva skjer dersom denne nedstengingen fører til utenforskap hos en eller flere elever?

Et regnestykke vi derimot er opptatt av, er konsekvensene det vil være for elevene å legge ned Henning skole. Elever som trives og lykkes i trygge rammer på Henning skole. Elever som har en tilhørighet til skolen, skal nå deles opp som kakestykker og fordeles likt på hver sin nye skole. Helt uten tanke for hvilke behov elevene har, skal de nå bare stå som tall i et budsjett. Individuelle behov, trygghet, tilhørighet og egenindividet skyves til side. Hver elev på Henning skole er blitt et tall.

I dag sa en elev «Hvorfor hører ikke de voksne på hva vi ungene vil?». Vi har ikke svar å gi når elevene undres og er redde. Vi vet ikke heller hvorfor elevene ikke ble lyttet til. Det var et bygdebesøk på samfunnshuset våren 2022. Kommunedirektøren kom, han snakket og han gikk. Elevene ble ikke lyttet til. Elevene på Henning skole har derimot uttalt at de synes at skolen er akkurat passe stor.

Elevundersøkelser viser at elever på Henning skole er fornøyde med klassetrivsel, elevantall og de voksne de er sammen med. Hvor er elevmedvirkningen i denne prosessessen?

Ansatte på Henning skole opplever heller ikke prosessen omkring nedstenging av skolen som ryddig og grei. Vi har hørt forslag som blir til vedtak, som på nytt blir forslag, som igjen blir nye vedtak. Nå er vi her igjen. Henning skole foreslås nedlagt en gang til. Dette oppleves av oss ansatte som en personalpolitikk som står til stryk.

27. oktober leste vi i Steinkjer24 at Henning skole skulle få en fast rektor. Etter å ha hatt fire midlertidige rektorer de siste to årene skulle vi endelig få fast ansettelse av rektor. Knapt ei uke senere foreslås skolen nedlagt. Ei uke!

Til tross for at skolen har manglet fast ledelse, og til tross for uroen omkring nedleggelse av skolen har vi hatt en stødig stab. Vi har stått i stormen fordi vi har det godt på Henning skole. Vi jobber sammen på Henning skole. Vi jobber sammen for de vi mener er de viktigste i samfunnet – elevene våre. Det vi gjør nå kan ha store konsekvenser for elevene våre. Nå må vi tilbake til regnestykket som oppsummerer konsekvensene av en skolenedleggelse.

15. mai 2022 kunne vi lese i Trønder-Avisa at Steinkjer kroner tronen med høyest andel fattige barn i Trøndelag. Ordfører Anne Berit Lein svarte T-A «Vi jobber enormt mye med dette nå». Er det et tiltak mot barnefattigdom å sentralisere og tvinge sårbare heimer til flytting nærmere sentrumskjernen?

Hvor er dere politikere når vi skal se på fremtidens budsjett? Legger vi ned skoler for å redde et budsjett for denne gang? Vi står i dette kaoset nå på grunn av kortsiktig tankegang og prosjekter kommunen ikke hadde råd til. Det er lite trolig at ny kortsiktig tenkning redder situasjonen på sikt.

Høsten 2016 sto 16 forventningsfulle førsteklassinger og ventet på at dørene til den nye skolen skulle åpnes. Avisa var på besøk og tok bilder av de håpefulle. Seks år har gått siden de 16 sto med ei rose i hånden og ventet på skolelivet. På disse årene har kullet i likhet med alle kull på Henning skole møtt trygge voksne som har tid til å se hver og en.

Elevene har fått medvirke i egen skolehverdag. De har fått uteskoledager, skidager, teaterøvinger og sang i Hennings fine natur. Elevene har fått studere frosken, leke i trærne, fryse på hendene og dra på skoleturer sammen med alle elevene på skolen.

Faddere har tørket tårer på de minste, og de minste har sunget og vist fram kunster for de største på vår utendørsscene. Eldre elever har lært gjennom å lære de mindre. Vi har samhandlet på kryss og tvers av alder og trinn. Henning skole har styrker og helt sikkert svakheter som alle andre skoler.

Det finnes ingen forskning som tilsier at en liten skole er bedre enn en stor, og omvendt. Det vi derimot vet, er at for elevene i Henning er Henning skole det beste sted å leke, lære og lykkes.

Vi ansatte forventer at du som politiker kommer på skolen, observerer og snakker med elever og ansatte. Det blir for enkelt å legge ei bygd død med et pennestrøk. Vis oss i det minste at du har prøvd å lytte til oss!

______________________

Har du lyst å delta i debatten hos Steinkjer24? Send debattinnlegg til redaksjon@steinkjer24.no.