Foto: Mats Torbergsen

De tre største aviskonsernene går sammen for å gi deg norsk fotball

Polaris Media, Amedia og Schibsted samarbeider for å vinne fotballrettigheter

Polaris Media, Schibsted og Amedia har inngått et forpliktende samarbeid for å kjempe om rettighetene til å vise norsk fotball i perioden 2023–2028. De tre mediekonsernene samler hovedtyngden av alle norske lokale, regionale og nasjonale mediehus. Når streaming av fotball på de øverste nivåene både for kvinner og menn nå er rettighetsbelagt, er målet å sikre at disse mediehusene kan ha denne sentrale rollen også i fremtiden.

– Det er vår klare mening at dette betyr mye både for publikum og klubbene, og da er det viktig også for små og store mediehus over det ganske land. Ved å stå sammen har vi større sjanser for å hindre at rettighetene går til aktører som ikke tar det samme ansvaret for å dekke både topp og bredde i norsk fotball sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Ved å stå sammen kan vi hindre at rettighetene går til aktører som ikke tar det samme ansvaret for å dekke både topp og bredde i norsk fotball sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media Foto: Christine Schefte

Norges Fotballforbund (NFF) har lagt ut rettighetene for de fire øverste nivåene for menn, de to øverste nivåene for kvinner, NM (cupen) for både menn og kvinner, landskamper for aldersbestemte landslag til og med U-21 og landskamper for kvinner i en samlet pakke. Det er fortsatt uklart om rettighetene blir tildelt samlet, eller om det under prosessen blir delt opp i flere rettighetspakker. I perioden frem til og med 2022 har eksempelvis Discovery rettighetene til Eliteserien og 1. divisjon (OBOS-ligaen), mens Amedia blant annet har rettighetene til 2. og 3. divisjon (PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen) og deler av cupen.

Det er ventet at NFF i løpet av relativt kort tid vil tildele rettigheter og inngå avtaler.

LES MER: Unik fotballavtale gir Steinkjer24 streaming-rettigheter på SFK