– Man bør tenke seg ganske godt om før man velger å bli venn med sjefen på sosiale medier. Det kan slå ganske hardt tilbake på deg.

Ann Tone Salmela (42) fra Vardø hadde vært sykmeldt på grunn av en operasjon, og skulle arrangere prinsessebursdag for datteren.

– Jeg hadde kjøpt inn smultringer dyppet i sjokolade og bakt cupcakes, og av naturlige årsaker la jeg det ut på Facebook. Dagen etter ble jeg innkalt til sjefens kontor og stilt til veggs. Hun mente at når jeg kunne være i form til å bake, hadde jeg også energi til å være på jobb.

– Henne blokkerte jeg ganske raskt, sier Salmela om den tidligere arbeidsgiveren.

foto
MENER EN BØR VÆRE VARSOM: Ann Tone Salmela har tidligere hatt dårlige opplevelser med å blande jobb og sosiale medier. Foto: Privat

Nær halvparten av oss er venn med sjefen på Facebook

Mer enn fire av ti norske ansatte er venn med sjefen på sosiale medier som Facebook og Instagram, ifølge den globale arbeidsmarkedsundersøkelsen Randstad Workmonitor.

Bare hver fjerde svenske og danske kollega oppgir det samme i undersøkelsen der 25.000 arbeidstagere i 34 land er spurt.

Astrid Valen-Utvik, ekspert på sosiale medier, mener det er viktig å være bevisst på hvordan man fremstår i sosiale medier.

– For å unngå tabber er det viktig å være klar over at man aldri bare er privat i sosiale medier. Det hjelper ikke at en person mener å tvitre eller skrive på Facebook som privatperson, for det kan fort gå ut over hvor vedkommende jobber, ettersom sosiale medier er et veldig åpnet og oversiktlig sted, sier hun.

foto
OM Å SKILLE JOBB OG PRIVATLIV: Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik. Foto: Aleksander E. Espelid

– Facebook-vennskap bør være frivillig basert

Sosiale medier er blitt en så integrert del av livet og tilværelsen vår, så skillet mellom privat og jobb viskes mer og mer ut, fortsetter hun.

– Tidligere la man gjerne til kun personer man hadde møtt som sine venner på Facebook, men etter hvert ser vi at mange får et større og større nettverk, som ofte også inkluderer mennesker man ikke nødvendigvis vil klassifisere som en «personlig venn» – og at ganske mange også bruker sosiale medier i jobben sin.

Det betyr ikke nødvendigvis at du bli venn med sjefen på Facebook og andre sosiale medier, påpeker Valen-Utvik.

– Vi mennesker har alle ulike grenser for hva som skal være for våre nærmeste og hvordan vi vil skille mellom privat og jobb, og det må menneskene rundt oss respektere. Jeg ser ingen problemer med å være venn med sjefen i sosiale medier, men det bør absolutt, og uten unntak, være frivillig basert.

foto
FACEBOOK-TABBER: Det er ikke alltid du ønsker at alle skal se det du legger ut på sosiale medier. Foto: NTB Scanpix

Vær varsom

Likevel kan det være lurt å være varsom med hva du legger ut, fortsetter hun.

– Om en sjef skulle bruke informasjon fra dine sosiale mediekanaler mot deg på en ufin måte, så er det uansett ikke en bra sjef – og vice versa. Men stort sett tenker jeg det bare er fint at vi blir mer kjent med menneskene i livene våre, at vi får se flere sider av hverandre.

Instagram og Snapchat kan kjennes mer personlige og privat for mange, fortsetter Valen-Utvik.

– Om det er sjefen din som spør deg om å få følge deg på Snapchat eller Instagram, så tenker jeg det samme som med Facebook. Har du lyst til det, så aksepterer du henvendelsen – og har du ikke lyst, så gjør du det ikke. Det er, og bør ikke være, noe som noen kan forvente.

– Jeg tenker at en sjef som forventer eller forlanger at du også skal være venn med vedkommende i sosiale medier, uten at relasjonen tilsier at det er åpning for det, ikke nødvendigvis er en god sjef, legger hun til.

foto
ER IKKE VENN MED ANSATTE PÅ FACEBOOK: Administrerende direktør i Randstad Norge, Eivind Bøe. Foto: Randstad

Her er tipsene

Det er både pluss og minussider ved å være venn med sjefen på Facebook, sier administrerende direktør Eivind Bøe i Randstad, som står bak undersøkelsen om hvor mange av oss som er venn med sjefen i sosiale medier.

– På den ene siden lærer man hverandre å kjenne, og da er det litt enklere å snakke med hverandre i hverdagen. På den andre siden er det kanskje ting du ikke i utgangspunktet ønsker å dele med andre – og spesielt ikke sjefen.

Selv er han ikke venn med sine ansatte.

– Jeg er faktisk ikke det, og det er et bevisst valg. Men jeg er venn med tidligere ansatte.

Her er Bøes tips og råd for smart oppførsel på sosiale medier – venn med sjefen eller ei:

Syv råd for bevissthet rundt skillet mellom det private og det profesjonelle i sosiale medier

  • Før du godtar eller sender venneforespørsel til en sjef eller kollega, bør du sjekke hva som er vanlig i bedriften.

  • Ta en regelmessig opprydning på din egen side, de fleste av oss har et skjelett eller to i det digitale skapet. Det er ikke sikkert det er alt i historikken du ønsker at sjefen eller kollegaen skal lese.

  • Bruk kontoens personverninnstillinger bevisst. For eksempel kan du kontrollere og godkjenne hva andre legger ut på din side, eller hva slags innlegg du blir tagget i.

  • Vær bevisst din lojalitetsplikt som arbeidstager. Vær gjerne aktiv i sosiale medier, men husk på hvor du jobber.

  • Husk at alt du publiserer på sosiale medier kan sees i lys av jobben og arbeidsplassen din.

  • Du kan samle alle arbeidskolleger i en egen gruppe på Facebook eller Instagram, og dermed bestemme hva slags oppdateringer de får se. Husk at et privat bilde eller en meningsytring du publiserer ikke alltid kan falle i like god jord hos sjefen eller en kollega.

  • Hvis du synes det er ubehagelig å motta venneforespørsel fra en kollega eller sjef på Facebook eller Instagram, forklar vennlig at du bruker disse som privat nettverk, og send heller en invitasjon på LinkedIn.

Vi har vært i kontakt med Ann Tones tidligere arbeidsgiver. Hun er gjort kjent med innholdet i denne saken, men ønsker ikke uttale seg.