Denne uken lanseres «nordlysgaranti» til det britiske Hurtigruten-markedet.

Får du ikke oppleve naturfenomenet om bord i løpet av reisen, så kan du ta turen igjen året etter.

— Vi tar helt klart en risiko, men den er kalkulert og den er vi komfortabel med, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

I første kvartal gjestet over 15.000 briter skipene som går langs norskekysten. Det ga nesten 90.000 gjestedøgn.

afp000768350-5vgwkSPyKQ.jpg

Interessen for nordlys, midnattssol og når sesongene skifter er enorm i Storbritannia. Derfor ble landet det første som tilbys garantien.— Lykkes vi mot det britiske markedet, så er det interessant å se mot andre markeder også, sier han.

- Hvordan er sjansen for å se nordlys om bord på Hurtigruten?

— Det har vi regnet på, og det er en stor sjanse for å se det på en 12-dagers tur. Men vi tar likevel en viss sjanse med garantien, for det er ikke gitt at man får se det. Selv om en gjest ikke får se nordlyset så får de en fantastisk tur i et fantastisk vinterlys, og vi er så sikre på produktet vi leverer at vi er villige til å tilby en ny tur, sier Skjeldam.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Professor: Vil ikke funke

I dette tilfelle betyr stuntet at du blir garantert en opplevelse – å se nordlyset om bord på et skip. Blir det ikke innfridd kan garantien heller skape negative emosjoner enn positive, noe som igjen kan få følger i sosiale medier, mener professor i markedsføring.

— Når du går ut og garanterer nordlys, så skaper du en forventning om at du vil få det. Om du mot formodning ikke får det, så kan

danielskjeldam-yRrX1AXWKF.jpg

det skape negative bilde av Hurtigruten for den reisende. Og i våre dager med sosiale medier kan det nå folk langt utenfor det britiske markedet, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole.

— Det er en garantiteknikk vi kjenner til fra for eksempel Ikea tilfredshetsgaranti. Men der det umiddelbart brister med akkurat dette er at du ikke kan rygge tilbake hvis du ikke får med deg nordlyset. Det fungerer godt som et stunt mot media, men mot markedet tror jeg ikke det vil ha noen effekt, sier han.

Siden gjestene må reise tilbake året etter kan det rett og slett bli vente for lenge på opplevelse, mener Andreassen.

— Hvorfor ikke heller lanserer en nordlys-rabatt? Da skaper det heller en forståelse om at nordlyset ikke kan garanteres, og får du ikke oppleve det så kan du få en reduksjon i pris, sier han.

Skjeldam er imidlertid ikke bekymret for at det skapes falske forventninger hos gjestene med løftet.

— Det er selve jakten på nordlyset som er grunnidéen, og vi er også opptatt av å få frem at ikke alt dreier seg om nordlys, det dreier seg om et vinterlys nordpå som er spektakulært i seg selv. Gjennom sosiale medier må vi i dag forvente at gjester deler sine inntrykk umiddelbart, men i motsetning til Andreassen ser vi dette som en mulighet snarere enn en utfordring.

Les også: Hurtigruten kaster biffsnadderet over bord

Vil ta nordlys-kampen

Jakten på nordlyset er et spennende tema i det norske markedet, og Hurtigruten vil være med å ta opp kampen om å fronte nasjonen som verdens ledende nordlysdestinasjon.

afp000768345-R3LcHb7s45.jpg

Lysfenomenet kan oppleves over det nordlige Skandinavia, på Island, i Canada og Alaska. De siste årene trukket stadig flere nysgjerrige og skuelystne turister nordover for å få oppleve det.Kampen om nordlysturistene vil Skjeldam være med å vinne.

— Norge er den beste plassen i verden til å oppleve dette fenomenet. Og vi må for alvor ta opp kampen med Island og Canada om å bli den ledende nordlys- og vinterturisme destinasjonen. Skal vi som nasjon ta «eierskap» til nordlyset og vinterlyset må vi ta litt utradisjonelle grep, sier han.

Andreassen mener det er både riktig og viktig å dyrke frem Norge som nordlys-destinasjon. Målet må være å at folk automatisk tenker på Norge når de tenker på fenomenet. Men det vil koste både tid og krefter å få til det globalt, mener han.

— Vi har unikheten med både nordlys og midnattssol her i landet. Vi tapte kampen om julenissen med Finland, men skal vi klare å vinne nordlyset så må flere krefter slå seg sammen og bruke mye penger på å nå det globale markedet, sier han.

Følg journalisten på Twitter: @reisecamilla og på Instagram #reisecamilla

Les også:

Ta sjøveien til Camden

Suppen som bygde en nasjon

Satser på at nordmenn vil ha luksus i lufta - til over 31.000 kroner