Siden det ble tillatt med personlig bilskilt sommeren 2017, har ikke responsen fra ivrige bileiere latt vente på seg.

Totalt har over 24.000 søknader strømmet inn med ulike tegnkombinasjoner. Allerede første dagen kom det inn over 8500 søknader.

Pågangen var så stor at nettsidene til Statens vegvesen brøt sammen.

I tabellen nederst i saken finner du en stor oversikt over ulike bilskilter nordmenn kjører rundt med.

«STYGGEN»: – Bilen er av type BMW e46 compact som er det mest mislikte karosseriet til BMW. På grunn av fronten og den korte bakenden, blir de ofte kalt «stygge». Bilen har vært under «oppussing». Blant annet er motoren trimmet til 575 hestekrefter, samt at setene er fjernet og erstattet med bøttestoler og veltebur. Under denne prosessen ble bilen kalt «styggen», derav navnet på bilen. Foto: Privat

Nå har Samferdselsdepartementet gitt Vegdirektoratet i oppdrag å legge til rette for personlige kjennemerker også på andre kjøretøyer.

– Det kan for eksempel være skilt på motorsykler og hengere. Her er det en del tekniske og juridiske hensyn som må tas.

Det forteller Heidi Øwre. Hun er leder ved kontoret for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

– Vegdirektoratet jobber med dette nå, og vi antar at det vil være på plass innen utgangen av 2019, sier statssekretær Tommy Skjervold ved Samferdselsdepartementet.

Kan brukes i Sverige og Danmark

Tidligere har det kun vært gyldig å bruke skiltene i Norge, men i fjor ble skiltene også gyldige i Danmark og Sverige.

– Vi har fått bekreftet fra Sverige og Danmark at det ikke er hindringer i deres regelverk mot å akseptere norske personlige kjennemerker. Det er derfor ikke nødvendig å ta med det originale kjennemerket når man kjører i disse landene, sier statssekretæren.

Det er foreløpig ikke igangsatt eller planlagt et arbeid om å forsøke å åpne opp for kjøring med personlige bilskilter i andre land.

– Vi vurderer om vi skal gi et oppdrag om å se nærmere på dette, påpeker Skjervold.

Skal du kjøre bil i andre land enn Norge, Danmark og Sverige, må du derfor huske å ta med dine originale skilter.

DEILIG Å VÆRE NORSK I DANMARK: Jan Ove Rasmussen og kona Anett Østmo Rasmussen har fått mye oppmerksomhet for dette skiltet, spesielt når de er i Danmark. De har valgt navnet fordi Jan Ove er dansk statsborger, som bor i Norge, og fordi de ofte besøker sommerhuset i Danmark. – Om vi har «hjemlengsel» er det bare å sette seg ut i bilen og ta en biltur, så er man på tur i «Danmark». Foto: PRIVAT

Nordmenn har brukt titalls millioner på skilter

Statens vegvesen har tjent millioner på nordmenns iver etter å få personlige bilskilter.

I løpet av det første året, hadde nordmenn betalt over 50 millioner kroner. I 2018 var inntekten betraktelig lavere på rundt 17,5 millioner kroner.

Interessen var klart størst det første halve året. Det er ikke overraskende, mener Øwre.

– Det var forventet at trykket ville være størst i begynnelsen. Nå mottar vi i gjennomsnitt mellom 300 og 400 søknader i måneden, sier hun.

Ønsker seg flere skilter

Torbjørn Aamodt er muligens én av dem som har betalt mest for å skaffe seg skiltene han vil ha. Sammen med kona har han nemlig fem skilt:

  • «TX» betyr Tesla X.

  • «ELTEMPO» er ment å være broren til Iltempo Gigante fra Flåklypa.

  • «EVE» står for Electrical Vehical.

  • «TREX» betyr Tesla Rex (kongen).

  • «BLUE» er valgt fordi bilen er blå.

ENTUSIAST: Torbjørn Aamodt står blant annet bak Facebook-gruppen «Personlig bilskilt i Norge». Foto: PRIVAT
REAKSJONER: Torbjørn Aamodt har jobbet for å få personlige bilskilter til Norge i åtte år. Han får flest positive kommentarer på skiltene sine. – Men når man skiller seg ut vil man alltid få noen negative reaksjoner. Jeg blåser i det, og bruker ikke energi på å bry meg, sier han. Foto: PRIVAT

De fem skiltene kostet tilsammen 45.000 kroner, men de angrer ikke.

– Vi tok oss råd til det. Vi synes dette er morsomt, selv om andre sier det er teit og unødvendig. Man skiller seg litt ut i mengden, sier han og legger til:

– Jeg vil ikke bare ha ett skilt i ti år. Jeg vil kunne bytte etter periode og humør. Det tar fem minutter å omregistrere til et annet skilt, og så er det bare å bytte på bilen. Selv om personlige bilskilter ikke er et veldig nødvendig produkt, så gir det glede til mange. Det er nok for meg.

Men egentlig holder det ikke med fire skilter, innrømmer bilskilt-entusiasten.

Han har særlig to nye skilt han ønsker seg: 2BB1, som er hans kallenavn, og IDE EL, et ordspill for ideell elbil.

– Men jeg er nødt til å besinne meg. Fire skilter holder for en stund, slår han fast.

GTS: Thorstein Klingenberg har valgt forkortelsen GTS på sitt personlige bilskilt. Det er en modellbetegnelse på Porsche-modeller. – Forkortelsen brukes på biler som er satt opp i «the sweetspot» mellom racing og hverdagsbruk, sier han. Selv har han en Porsche 911 Carrera 4 GTS. Foto: PRIVAT

Se hva nordmenn kjører rundt med

Av alle søknadene som er sendt inn, er det kun 6860 skilter som er innvilget og betalt av søkeren. Av disse er 6168 utlevert, men kun 5362 brukes på veiene.

– Det kan være mange ulike årsaker til at skiltet ikke er i bruk på veien enda. Det er vanskelig å gi noe generelt svar på hvorfor, sier Øwre.

På et personlig bilskilt, må skiltet bestå av minst to og maks syv tegn, inkludert mellomrom.

De vanligste kombinasjonene som brukes, er eget fornavn, etternavn og kallenavn. Men blant disse finner vi også skilter som FLUEHUE, 2HOT4U, AQUAVIT og BIEBER.