Det er nesten ingenting reisende stresser mer over enn sikkerhetskontrollen. Ved Oslo Lufthavn er nye rutiner, ny sikkerhetskontroll og nye securityskannere testet de siste årene.

Nå har de landet på hvordan sikkerhetskontrollen endelig blir når den nye delen av flyplassen offisielt åpner om et halvt års tid.

Et av de mest vellykkede grepene er at det er slutt på kroppsvisiteringen. Små hvite lapper tok først over, og neste skritt er securityskannere.

– Folk har ulik intimgrense og vi ser en helt ny kundetilfredshet etter at vi gikk bort fra håndsøk. Et nytt regelverk åpnet seg i fjor, og da utnyttet vi den muligheten, sier avdelingssjef Kristin Bjerke ved OSL Security.

STRYKESJEKK: Som et minimum strykes lappen over begge hendene, på over- og undersiden, og rundt livet. Sjekken kan også omfatte for eksempel glidelåser, siden det er sannsynlig at du har berørt dem med hendene. Foto: Gidske Stark

Innførte sniffere

I fjor ble det innført såkalte «sniffere», eller ETD på fagspråket.

Små, gråhvite lapper føres over området på kroppen eller bagasjen for å sjekke om det er spor av metall eller eksplosiver.

Piper det i metalldetektoren når du går igjennom, så må du altså «sniffes.

Lappen strykes over hendene på over— og undersiden og rundt livet eller rundt kofferten.

Lappen er bøyelig, seks centimeter lang og 2,5 centimeter bred, og teksturen minner mest om en tykk utgave av beskyttelsespapiret på plasterlapper.

  • Nei, de leter ikke etter narkotika:

OPPDAGER ALLE GJENSTANDER: På bildet er gjenstandene markert der de oppdages på kroppen. En vekter ser til hva det er. Foto: Ørn E. Borgen

Skannere tar over for sniffere

Men «snifferne» har ikke evig liv. Når de nye sikkerhetskontrollen med elleve nye sikkerhetssluser står klar over nyttår kommer det nye skannere.

I 2015 ble tre ulike typer testet over en tre måneders periode. Provision 2, som koster 1,2 millioner pr. stykk, ble valgt. Totalt er seks kjøpt inn til den nye terminalen.

  • Vi prøvde skannerne:

— Securityskannerne skal benyttes som erstatning for sniffing til avklaring av alarmer fra metalldetektorportal. Når det blir utslag i metalldetektorportalen skal passasjeren benytte securityskanneren for å avdekke hvor det ble utslag – også kalt rettet søk. Med dette unngås håndsøk. Men allerede i september i fjor tok sniffing over for håndsøk, sier Bjerke.

  • Fikk du med deg vår store sikkerhetskontrollsjekk?

Avdelingssjef Kristin Bjerke ved OSL Security. Foto: Privat
NYE SKANNERE: Provision 2 er navnet på de nye securityskannerne , tidligere kalt kroppsskannere . De kommer på plass over nyttår i den nye sikkerhetskontrollen. Foto: Oslo Lufthavn AS

Securityskannerne tar bildet av hele kroppen din, og gjenstandene du har på deg blir markert på et kjønnsnøytralt bilde som dukker opp på skjermen hos vekteren.

Først i verden

Bjerke har arbeidet med utviklingen av sikkerhetprosjektet siden 2014. Hun forteller at det ble etablert et utviklingsløp for å designe en sikkerhetskontroll som ivaretokbåde sikkerheten og kundeopplevelsen.

– Dette har vi lyktes med og løsningen vi får er unik og finnes ikke på andre lufthavner. Det er en økende internasjonal interesse for løsningen, og vi ser frem til l å ta denne i bruk, samt få erfare hva den gir oss i kapasitet og positive kundeopplevelser, sier hun og legger til at det er kommet representanter fra ulike europeiske flyplasser for å se på det norske systemet.

DEN NYE DELEN: Ankomsthallen på Oslo Lufthavn dobles, og i sikkerhetskontrollen betyr det totalt 30 sikkerhetssluser. Metalldetektorene blir beholdt slik de er i dag, mens valget av nye kroppsskannere, eller securityskannere som de nå blir kalt, er tatt. Foto: Camilla Flaatten
NY SIKKERHETSKONTROLL: -Estimert kostnad pr. linje er rundt tre millioner kroner, noe som inkluderer bordløsninger, automatisk retur av kasser, alt av utstyr for sikkerhetskontroll og teknikk, forteller avdelingssjef Kristin Bjerke ved OSL Security. Foto: AVINOR

En del av suksessen handler om gjennomstrømming i sikkerhetslusene.

– Hvor mange passerer i løpet av én time?

– I dagens sikkerhetskontroll passerer det opptil 220 passasjerer pr. linje på sommerstid og på vinterstid 200. Med den nye sikkerhetskontrollen kommer vi opp i 250 på sommerstid og 220 på vinterstid. Oslo Lufthavn vil etter åpningen av den nye delen har 30 linjer for sikkerhetskontroll, sier hun.

Og her får du litt mer om luftfart:

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen