Nordmenn trosser svindyr dollar, og fortsetter å reise til USA. Men interessen for New York har sviktet kraftig.

Tilbudet av direkteruter mellom Norge og USA har aldri vært større enn i dag. For få år siden var direkteruten mellom Oslo og New York den eneste mellom våre to land.

I dag er det dramatisk forandret. I sommer opererer tre flyselskaper – SAS, Norwegian og United Airlines – ruter til Nord-Amerika, fra Oslo og Bergen.

Utvalget av ruter har aldri vært større, nå når vi åtte ulike reisemål, inkludert Norwegians nye direkterute til Boston og SAS’ nye direkterute til Miami som åpner i september.

Skal du fly til USA?

Kraftig vekst

At flyselskapene satser så hardt på Nord-Amerika gjør sitt tydelige utslag på reisestatistikken. Den forteller at antall reisende med direktefly til Nord-Amerika har økt med 500 prosent de siste 10 årene, viser tall som kommunikasjonsdirektør Kristian Løksa i Avinor kan presentere.

— Bortsett fra veksten til De forente arabiske emirater er det ingen markeder som har vokst mer i prosent enn USA de siste 10 årene, opplyser han.

Avinor-tallene fortetter kun om direktetrafikken. Hos reisebyråene kan de se hvor nordmenn faktisk reiser når de er på USA-tur.

Hvor går reisen i år?

Bruker masse penger

Mange havner på vestkysten og der jubler turistsjefen i California, Caroline Beteta, over å få flere norske og skandinaviske turister.

Vi lar nemlig kredittkortet gå varmt så snart flyet har tatt bakken i USA, forteller hennes statistikk.

Det gjør nordmenn og skandinaver til gruppen besøkende som bruker aller mest penger av alle europeere som kommer på ferietur til den mest folkerike staten i USA. I snitt bruker vi 15.000 kroner hver, på turer som i snitt er på 12 dager.

— Å få folk som kommer hit til å bruke penger mens de er her, er helt avgjørende for oss. Her er turismen big business, og derfor er vi er utrolig glad for at antallet skandinaver og oversjøiske turister øker, sier Beteta.

Franskmenn, nederlendere, tyskere og briter kommer etter oss på listen.

Her får du mest for pengene:

ELSKER SKANDINAVER: Caroline Beteta er turistsjef i California. Foto: Knut-Erik Mikalsen

New York taperFor knapt et år siden var New York helt på topp for nordmenn på jakt etter virkelig storby-opplevelser. Slik er det ikke lenger. Det bekrefter både Avinor og informasjon fra to av de store reisebyråene i Norge, Ticket og Berg-Hansen.- — New York har levd på «Sex and the city»-effekten de siste årene. Mange har dratt hit på jenteturer og storbyferier. Nå er det ikke like billig å shoppe lengre og restaurantene har også blitt dyrere. Da søker mange andre alternativer, mener kommunikasjonssjef Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen.

Derfor konkluderer byråene at det er nye og spennende reisemål som lokker mer når USA-turen nå skal planlegges.

— Jeg tror spesielt Miami vil fenge. Cruise vokser fortsatt og utreise fra Florida om vinteren er attraktiv, mener markedssjef Ellen Wullf Andresen i Ticket.

Disse stedene stiger i popularitet i år:

SAS og Norwegian får konkurranse

Byråene ser ellers at trafikken fort retter seg etter nye flytilbud, i så måte har trafikken mot vestkysten – til Los Angeles og San Francisco — økt i likhet med Miami, Fort Lauderdale og Orlando i Florida.

Slappere New York-interesse til tross, i mai får SAS og Norwegian konkurranse fra amerikanske United Airlines som åpner sesongrute fra Oslo Lufthavn til New York.

— Vi er fornøyd med etterspørselen, spesielt i juni - august. Så snart markedsmulighetene er gode nok er vi tilbake med helårsruten vår, sier Uniteds salgssjef for Skandinavia og Finland, Robin Schoug.

Skal du til USA i år? Bli inspirert av disse artiklene: