For noen uker siden fløy Thomas Larsen til Alta fra København. Han skulle på en fire dagers spillejobb.

Av hensyn til plass i kabinen foretrekker flere flyselskap at musikkinstrumenter sjekkes inn som spesialbagasje. Det gjorde Larsen, men for hans del viste spesialbehandlingen seg å være penger ut av vinduet.

Gitaren dukket aldri opp på bagasjebåndet da han kom frem i Alta. Larsen ringte Norwegian som lovte å bringe gitaren innen 22 samme kveld. Da den ikke kom, lovte de å sende den innen klokken 01. Den kom heller ikke da, men seks dager senere da han var hjemme igjen i Malmö.

Larsen måtte avlyse den første konserten i Alta, og låne seg en gitar de tre neste kveldene.

Ifølge leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, har Larsen en sak bare der.

– Han kan argumentere med at gitaren er nødvendig. Hvis han skulle bruke den til å holde konsert kunne han enten leid, eller hvis det ikke var mulig, kjøpt ny gitar, og dermed krevd å få det tilbakebetalt av Norwegian, sier Høst.

– Gitaren må ha vært ute av kassen

Larsen hadde pakket gitaren i en såkalt hardcase, så den skulle være bedre beskyttet mot eventuelle skader. I tillegg hadde han lagt en T-skjorte over gitarstrengene slik at de ikke skulle lage lyd eller slites mot innsiden av kassen.

Da han endelig fikk gitaren tilbake, og åpnet kassen så han at T-skjorten var foldet, og lagt i toppen av kassen. Øverst på gitarhalsen var det synlige sprekker, som tydet på at gitaren hadde fått seg et slag.

ØDELAGT: En gitardoktor har anslått at reparasjon av skadene vil koste 6–8000 kroner. Foto: Privat

– Jeg har ingen annen forklaring enn at gitaren må ha vært ute av kassen, sier Larsen.

Han har sendt to klager til Norwegian, begge er blitt avvist.

Flyselskapet argumenterer med at de kun hefter ved skader på selve emballasjen, og viser til reiseforsikring. Videre begrunner de begrenset erstatningsansvar i henhold til internasjonale lover og regler. Uten å utdype det noe videre.

I ditt tilfelle har det ikke oppstått skader på selve gitarkassen, og Norwegian kan dessverre ikke imøtekomme ditt krav om erstatning for skadet gitar, skriver Norwegian til Larsen.

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet stiller seg undrende til flyselskapets argumenter.

Leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst. Foto: Forbrukerrådet

– Et svakt argument

– Når man betaler for å sende noe med spesialbagasje, har man krav på at det blir behandlet mer forsiktig. Da er det vanskelig å argumentere med at det må påregnes skade, sier Høst.

– Argumentet om at ikke gitarkofferten er skadet, er svakt så lenge det viser seg at gitaren kom tilbake skadet. Jeg synes det høres rart ut, sier Høst.

Hun råder Larsen til å klage til Transportklagenemda hvis han ikke kommer til enighet med Norwegian.

– De kan ta stilling til og fatte vedtak om hva som er riktig i saken om krav, og eventuelt beløp på erstatning, råder Høst.

Larsen har fått prisanslag av en gitardoktor, som sier det vil koste 6–8000 kroner å reparere skaden. Han vil bare få fikset gitaren.

– Det at jeg fikk gitaren seks dager senere hadde ikke vært noen sak om Norwegian hadde sagt at «dette fikser vi, vi tar på oss ansvaret for skaden på gitaren.»

– Kommer du til å sende instrumenter med fly igjen?

– Sånne episoder er jo en av grunnene til at vi vil ta med gitarene inn i flyet, i stedet for å sende dem. Når du skal sende en gitar med spesialbagasje, og skal bytte fly to og tre ganger, begynner det å bli ganske store summer.

Tilbyr seg å ta regningen

Norwegian skriver til oss at de beklager at Larsens bagasje ikke ankom Alta når den skulle, og kaller det svært uheldig at gitaren i tillegg var skadet. De legger til:

– Det er den reisende som er ansvarlig for å pakke all bagasje på en slik måte at innhold ikke blir skadet. Flyselskapet dekker skader på innhold hvis emballasjen er skadet og innholdet har fått skade som følge av dette, skriver kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Fatima Elkadi i en e-post.

Hun forklarer avvisningen med at det ikke fremkom at det var tydelige skader på emballasjen, og at Larsen derfor ble henvist til sin forsikring. Saken er likevel ikke avsluttet, etter å ha fått saken sin avvist to ganger, er status ifølge Norwegian, følgende.

– Vi er i kontakt med passasjer, og håper å komme frem til en løsning i saken, svarer Elkadi.

Ifølge Larsen har både Norwegian og hans forsikringsselskap nå tilbudt seg å ta regningen for den ødelagte gitaren.