Etter flere rekordår på rad ser Innovasjon Norge tilbake på et «roligere» reiselivsår med én prosents nedgang.

Årsaken er ikke nedgang i antall utenlandske turister til landet, men at norske turister har stått stille. Nordmenn som ferierer i hjemlandet står for rundt 75 prosent av overnattingsdøgnene hos norske reiselivsbedrifter.

Turiststrømmen fra utlandet økte med to prosent sammenlignet med 2016.

FJORD-NORGE: Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal kalles Fjord-Norge og opplevde i fjor et svært godt reiselivsår. Foto: Jon Hauge

Nord-Norge jubler over god vekst

De siste årene har de fleste områdene i landet opplevd vekst, men etter 2017 er det Fjord-Norge og Nord-Norge som kan se tilbake på et sterkt reiselivsår.

Begge steder opplever økning i antall turister sommer og vinter, mens Sørlandet, Trøndelag og Østlandet utenom Oslo og Akershus opplever nedgang eller utflating, viser tall presentert av Innovasjon Norge torsdag morgen.

I Nord-Norge jubles det over gode resultater. Det er et produkt av strategisk og målrettet utvikling av opplevelsesproduktet, både sommer og vinter, mener administrerende direktør Trond Øverås i Nordnorsk reiseliv.

– Vi ser at dette sammen med naturgitte forutsetninger har en god attraksjonskraft i utenlandske og nasjonale markeder. Jeg må også presisere at denne solide veksten vi nå ser er et resultat av en felles laginnsats. Her har politikere tatt riktige veivalg, reiselivsaktører har sett potensialet og utviklet nye, innovative produkter, og stadig flere og bedre flytilbud gjøre regionen mer tilgjengelig, sier Øverås.

Han understreker at regionen som et trygt reisemål og dessuten at valutakursen har spilt på lag de siste årene.

– I tillegg er den eksplosive veksten i bruk av sosiale medier hvor gjesten og aktørene deler fantastiske bilder fra sine opplevelser i Nord-Norge bidrar til en fenomenal markedsføring av landsdelen, sier han.

Ser lyst på reiselivsåret 2018

Det er likevel ingen grunn til bekymring selv om veksten flater ut ellers i landet, mener reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

– Det har vært økning på økning de siste årene, så at det flater ut er helt normalt, sier hun.

Men Holm har en strategi om å holde trykket oppe. Særlig utenlandske markeder som Asia og USA blir viktige i årene som kommer. Landene har stått for halvparten av all vekst de siste 12 årene. I nærmarkedene som Sverige, Danmark og Storbritannia har gått noe tilbake i antall besøkende. Tyskland, som er et av de viktigste markedene, holder seg høyt i 2017.

Må satse på hele Norge hele året

For å sikre seg god turisttrafikk de neste årene er opplevelser og arrangementer nøkkelord, ifølge Holm.

– Vi må promotere Norge som reisemål hele året og ikke bare om sommeren som vi ser har størst trafikk. Opplevelser må stå i sentrum mer enn før, og vi må ta i bruk flere plasser i landet og jobbe med flere næringer. Festivaler og internasjonale møter blir også viktig. I løpet av de neste årene skal det bygges over 9000 hotellrom, da må vi ha høyere vekst, sier Holm.

Skal nå ut til flere

Det neste året skal Innovasjon Norge bruke rundt 280 millioner kroner på å markedsføre reisemålet Norge utenlands. Nærmarkedene og oversjøiske områder skal nås med blant annet styrking av digital markedsføring.

– Amerikanere og kinesere blir viktige turister i de mer sårbare «skuldersesongene». Disse markedene er avgjørende for å skape vekst hele året, sier Holm.