Hvor vi skal reise er gjerne godt etablert i reiseverden. Hvert år presenteres «nye» reisemål av reisemagasiner, hotellnettsteder, reisebloggere og nettaviser verden rundt.

Vårt eget reisepanel har diskutert seg frem til tolv reisemål du bør besøke i reiseåret vi har foran oss. Reiseguiden Lonely Planet mener Chile, Sør-Korea og Portugal er blant de beste landene du kan besøke i år, mens New York Times Travel har New Orleans, Glasgow og Oslo på sin liste over 52 aktuelle reisemål i 2018.

Men hvordan reiser vi? Og har det endret seg siden sist vi sjekket?

Logger av og kobler av

Det danske trendinstituttet Pej har sett inn i krystallkulen for reisetrender det kommende året. En klar trend er reisen hvor en logger av fra hverdagsstresset og sosiale medier. Det handler om å koble seg av fra smarttelefonen og datamaskinen – såkalt digital detox.

– Digital detox-reiser er interessante, da de er et tegn på våre overdigitale liv. Fitness-, mindfulness- og yogareiser handler om at få styr på alt vi ikke når i hverdagen og gir oss selv et spark bak, sier administrerende direktør og trendforsker Louise Byg Kongsholm i Pej.

Og legger til:

OM REISETRENDER: Louise Byg Kongsholm er administrerende direktør ved det skandinaviske trendinstituttet Pej i Danmark. Foto: Pej-gruppen

– Reiser har jo forskjellige formål i forskjellige livsfaser.

Kongsholm tror vi får se enda mer av jente- og gutteturer, hvor man er borte fra familien en langhelg. Gjerne et eller annet sted i en europeisk storby. For barnefamiliene er all-inklusive fortsatt en vinner, mens de med litt større barn ønsker seg mer aktiviteter. Dessuten tar stadig flere familier med seg alle på tur for å feire et jubileum.

– Storfamilien på tur, særlig fra 60 pluss, som heller vil reise enn å ha fest. Og pensjonistene reiser på «vi nyter livet»-turer, sier Kongsholm.

Ifølge Kongsholm bestilles nær sagt alle reiser på internett, og gjerne i god tid da planleggingen er essensiell.

– Og vi tar gjerne imot råd fra venner og familie, da vi stoler mer på dem enn på reiseselgere, sier hun.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

REISER ALENE: Ifølge reisenettstedet Frommer’s reiser flere alene på tur. Noen reiseselskaper skreddersyr reiser for blant annet kvinner som reiser alene eller unge som vil reise langt – men ikke har noen å reise med. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Slik påvirker delingsøkonomien

De siste årene har delingsøkonomien gjort et inntog i reiselivet. Airbnb, Couchsurfing og HomeAway er nettsteder hvor en kan leie seg rom, hus eller en sofa hos privatpersoner.

Så hva gjør hotellene for å ta opp konkurransen med privatpersoner som leier ut? De må gjøre hotellopplevelsen enda mer eksklusiv, personlig og luksuriøs. Trendrapporten fra World Travel Market belyser nettopp det – hotellene må de neste fem årene se på konsept, design og markedsføring.

For hotellene blir det viktig å skille seg ut, mener hotellekspert ved Universitetet i Stavanger.

– Det handler mye om å finne smarte og annerledes måter å drive hotell på. I dag opplever man sterk konkurranse, økt globalisering og en fremvoksende teknologi. Design og teknologi er viktigere faktorer!, sier førsteamanuensis i emosjoner og ledelse ved Universitetet i Stavanger, Annie Haver.

Flere hoteller bruker mye ressurser på å utvikle lobbyen – det nye, oppgraderte samlingspunktet for hotellgjestene, mens hotellrommene blir mindre, men «smartere». En annen trend i tiden, trenger fremtidens hoteller resepsjonister?

– Personlig tror jeg det går mer mot smarte løsninger: automatisert innsjekk/utsjekk, apper som tilbyr egen innsjekk på «ditt rom, som tilbyr at drinken står klar på rommet ved ankomst, som tilbyr «din kjernetemperatur på rommet», ditt valg av antall puter og så videre. TV-løsningene i dag handler om kun smart-TV. For eksempel blir vinduer omgjort til gigantiske TV-er og WIFI i hodeputen. Det er mye som skjer, sier Haver.

Delingsøkonomien har spist mye av hotellmarkedet i storbyene verden rundt, noe Haver tror bidrar til at hotellene som kjenner konkurransen prøver å imøtekomme dette med å endre noe på driften.

– Det kan en se ved at noen hoteller allerede har droppet resepsjonisten og heller har et hyggelig vertskap, noe som kan minne om vertskapet i Airbnb-hjemmet. Gjesten har dessuten fått mye mer makt og innflytelse i reiselivet, og deltar mer i serviceprosessen enn før. Derfor har denne delen av «hospitality» blitt viktigere enn før, sier Haver.

VELKOMMEN: I snart 40 år har amerikanske Jim Haynes åpnet leiligheten sin for verden. Sentralt i Paris har 84-åringen gjestet over 200.000 mennesker på sine sagnomsuste søndagsmiddager. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Spise hjemme hos noen du ikke kjenner

Men det er ikke bare overnatting innen delingsøkonomien som er blitt en trend, også mat er i vinden som aldri før.

Å spise middag hjemme hos en privatperson er populært – hos 84 år gamle Jim Haynes i Paris har det vært en farsott i over 40 år. Over 200.000 har vært innom ham, som kalles gudfaren av «Supper Clubs». Konseptet går ut på å spise hjemme hos folk du ikke kjenner. Nettsiden eatwith.com oversikt over hvor du kan spise mat hjemme hos folk.

  • Vi har vært på middag hos ham:

De skal på ferie, men til ukjent sted

Reisenettstedet Frommer’s har også tatt en titt på reiseåret 2018 og funnet frem til noen trender. De har sett at blåtur er noe av det som ta av i årene fremover. Det vil si at en gruppe reiser av sted til ukjent sted, og er i tråd med en slags digitaldetox – å koble av og la noen andre bestemme alt.

Oftest er det vennegjenger som reiser på blåtur. Planleggingen går på rundgang og komiteen er ansvarlig for reisemålet og bestilling av fly, hotellopphold, restauranter og aktiviteter, ifølge reisebyrået Berg-Hansen.

  • Les mer om trenden:

Følg oss på Twitter @reisecamilla og på Instagram @reiseredaksjonen