– Det er sjelden at kofferten virkelig er borte for godt. Som regel kommer bagasjen frem selv om den er forsinket. Da skal du få dekket utgifter til det mest nødvendige, men det er ikke sikkert at du trenger å kjøpe deg en designerdress, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

FØLGER MED: Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet mener det skal være enkelt å få kompensasjon for forsinket eller ødelagt bagasje. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Hvis bagasjen ikke ankommer flyplassen sammen med deg, er det viktig å vite hva du har krav på.

Her får du oversikt over hvordan du går frem når bagasjen er forsinket:

1. Meld fra på flyplassen

Meld fra umiddelbart til flyselskapet eller flyselskapets representant på stedet. Forhør deg om hva flyselskapet eventuelt dekker. Oppgi eksakt adresse dit du skal. Du har krav på at bagasjen kjøres til deg i etterkant. Sjekk gjerne Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator for nøyaktig oversikt.

2. Få PIR-nummer

Vær nøye med å få et Property Irregularity Report et PIR-Reference Number. Dette skal inneholde initialene til flyplassen du er på, initialene på flyselskapet og et saksnummer.

3. Vent i fire timer

Ta kontakt med ditt forsikringsselskap for å høre hva som inngår i forsikringen. Da opprettes også et saksnummer hvis du krever erstatning i etterkant. Ofte vil du måtte vente i fire timer før du kan foreta eventuelle innkjøp. Forhør deg om eventuell sum du kan kjøpe for.

4. Innen rimelighetens grenser

Du kan kjøpe inn nødvendige toalettartikler, klær eller sko innen rimelighetens grenser. Du kan også få erstattet spesialutstyr, hvis du kan dokumentere at formålet med turen var for eksempel en klatretur, en golfreise eller lignende.

5. Husk kvittering

Vær nøye med å ta vare på kvitteringer. Både forsikrings- og flyselskap krever at du tar bilde av reisedokumenter og kvitteringer og sender dem inn digitalt.

6. Krev flere steder

Du kan kreve både flyselskapet og forsikringsselskap for refusjon av utlegg. Her finner du oversikt over klageskjemaene til Norwegian og SAS. Har du betalt reisen med et kredittkort, vil det ofte gjelde en egen reiseforsikring. Vær ærlig på spørsmål om du har meldt inn saker flere steder. Hvis du oppgir uriktig informasjon, risikerer du å miste oppgjøret. Det er meningen at du skal gå i null. Meld ifra innen 21 dager etter hendelsen.

7. Her kan du klage

Er du misfornøyd med oppgjøret eller har du andre klager, henvender du deg til Norsk Reiselivsforum.

Barnevogner på klagetoppen

– Vi er opptatt av at det skal være så enkelt som mulig å kreve erstatning for forsinket eller skadet bagasje, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han er medlem av Transportskadenemda hvor tvistesakene blir meldt inn. Kostbare barnevogner topper statistikken over klagesaker.

ERGERLIG: Ferien blir ikke den samme hvis barnevognen er ødelagt. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Til tross for at vognene blir pakket i spesielle poser, er det mange som blir ødelagt på grunn av hjul eller andre deler som stikker ut. Og spørsmålet er – hva er egentlig en barnevogn verdt?

– En typisk gjenganger er at flyselskapet går inn for en avkortning av summen som kreves fordi vognen har vært i bruk. Vi mener at forbruker skal få igjen gjenkjøpsverdien av en barnevogn, sier Iversen.

Han mener folk generelt sett er mer klar over rettighetene sine.

– Vi reiser også mer enn tidligere. Jeg har ingen dokumentasjon for at selskapene er blitt sløvere, ut over klagetallene alene, sier Iversen.

Verdier inn i kabinen

Mange flyselskaper har nå fjernet betegnelsen «skjør bagasje». All bagasje blir som regel håndtert nokså røft.

– Er det noe du virkelig er redd for, bør du ta det med i håndbagasjen. Det er for eksempel ikke så smart å legge et speilreflekskamera med en påmontert linse i kofferten. PC og nettbrett bør også alltid inn i kabinen, sier Iversen.

Vær oppmerksom på at du ved en tvistesak blir bedt om kvittering på den gjenstanden du krever erstattet. Hvis du ikke har tatt vare på kvitteringen for en barnevogn, vil du ofte kunne finne summen på bankutskriften. Dokumentasjon kan være avgjørende i en tvistesak.

Gjensidige Forsikring opplever også en økning i antall saker som følge av forsinket bagasje.

– I 2018 hadde Gjensidige cirka 4200 saker på grunn av forsinket bagasje, i 2017 hadde vi cirka 2700, opplyser kommunikasjonssjef skadeforsikring Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forsikring.

FLERE SAKER: Kommunikasjonssjef skadeforsikring Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige Forsikring opplever en økning i antall saker som følge av forsinket bagasje. Foto: Gjensidige

Det er mest vanlig at folk ber om dekning for klær og hygieneartikler når bagasjen er forsinket.

– Vi har en del saker der folk har lagt nødvendige medisiner, hjelpemidler, bilnøkler og husnøkler i ekspedert bagasje. Det skaper en del trøbbel for dem. Vi har også hatt noen forsinkelser og skader knyttet til både pustemaskiner og rullestoler, sier Rysstad.