Roald Amundsen var den første som fullførte en vellykket ekspedisjon og klarte å seile hele Nordvestpassasjen i årene 1903–1906.

113 år senere, i 2019, seiler Hurtigruten gjennom hele passasjen med sitt nye hybridskip, MS Roald Amundsen. Det vil si at skipet går på batteripakker og hybriddrift, for å gjøre reiser i det sårbare området så miljøvennlig som mulig.

Hele ekspedisjonen tar 24 dager, pluss reisedager før og etter, og prisene starter fra ca. 96.000 kroner.

– Hvem er passasjerene på denne ekspedisjonen?

– Det er folk som ønsker å oppleve noe utover det vanlige. Så enkelt og så bredt. En sånn tur henvender seg ikke til en aldersgruppe eller nasjonalitet, men folk fra hele verden som får en mulighet til å oppleve noe det ikke er mulig å oppleve på en annen måte enn dette, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

ISBRYTER: Hybridskipene har isforsterket skrog og er spesialdesignet for polare farvann. Neste sommer skal MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen seile langs norskekysten. Foto: Karsten Bidstrup
HELE NORDVESTPASSASJEN: Seilasen starter i Kangerlussuaq på Grønland og avsluttes i Nome, Alaska. Foto: Hurtigruten

– Ville det ikke vært mer miljøvennlig å la være?

– Vi mener at bærekraftig opplevelsesturisme er en viktig del av utvikling og bevaring av sårbare områder. På hver eneste reise, skaper vi ambassadører for områdene vi seiler til – og sprer kunnskap og innsikt om utfordringene de sårbare farvannene står overfor.

– Hurtigruten er fremst i verden på bruk av grønn teknologi og bærekraftige opplevelser, og vårt mål er helt utslippsfrie reiser. Inntil det er mulig, opererer vi så skånsomt som overhodet mulig i alle farvann. Ingen av våre skip bruker tungolje, sier han.

Turene lanseres nesten to år i forkant.

– Hvis folk skal kunne sette av inntil en måned på reise og kanskje spare rundt 100.000, så er det greit å planlegge litt i god tid, sier Ege.

Historisk seilas

Det første kommersielle skipet som krysset Nordvestpassasjen, var et canadisk cargoskip i 2008. Det første cruiseskipet som forserte farvannet var i fjor sommer. Da gikk seilasen fra New York til Anchorage. Men Hurtigruteskipet blir det første hybridskipet som seiler i farvannene.

Roald Amundsen-skipet er ett av to hybridskip som skal bli klare i løpet av de neste to årene. MS Fridtjof Nansen er det andre. Hybridskipene er den største investeringen i Hurtigrutens historie.

SVØMMEBASSENG: Et evighetsbasseng på dekk er noen av fasilitetene om bord på de nye skipene. Foto: Hurtigruten
LUGAR MED BALKONG: Selv om det nok blir en kald fornøyelse, så er det balkong på en del av lugarene. Foto: Hurtigruten

– Må seile med hybridskip

Markedsføringsprofessor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI sier at Hurtigruten ikke kunne gjennomført denne ekspedisjonen uten at skipet hadde vært hybrid.

– Nei, det hadde slått helt feil ut for dem. For det er noe dobbeltmoralsk ved å reise rundt i en båt i et område en kanskje ikke skal være i, men folk vil godta det da. Det må bli en mer miljøvennlig næring og de er på vei. Gjestene er villige til å betale for det, sier Silkoset og legger til:

– Det er kreativt av dem. De er ikke redde. Det vil antageligvis få stor pressedekning internasjonalt, det er mye PR i et slikt initiativ. Nordvestpassasjen er noe de tar eierskap til og noe som er rotnorsk. De bygger på kjerneverdier de vil stå for.

Hun tror den typiske gjesten er voksen med god inntekt og som har sett det meste før.

– Nesten 100.000 for det er ikke urimelig, det er jo nesten en måned på reise. Folk vil gå i Amundsens fotspor, oppleve kaldt og sikkert dårlig vær og lære om reisen hans.

GRØNLAND: Ilulissatfjorden står på Unescos verdensarvsliste. Foto: Shutterstock/NTB scanpix