Nesten alle flyselskap tilbyr i dag muligheten til å sjekke inn via en app eller på nettet. Men har du bagasje du skal sende må du uansett sjekke inn på nytt i automatene på flyplassen.

Avinor og flyselskapene ser hele tiden på nye løsninger for å skape en enklere reisehverdag for deg og meg.

— Det som er helt klart, er at passasjerene i fremtiden i begrenset grad vil møte flyselskapet før de er om bord i flyet, blant annet som følge av automatisering og konsentrasjon om kjerneoppgaver, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor.

- «Sømløs reise» er et stikkord, med både Avinor og flyselskapene som tilretteleggere. De grunnleggende behovene endrer seg ikke: trygghet, pålitelighet, god informasjon, minst mulig kø og venting. Økt grad av automatisering og selvbetjening kommer uten tvil – dette være seg innsjekkingsautomater, bagasje drop, sikkerhetskontroll og passkontroll sluser, legger hun til.

Hvordan flyr vi i fremtiden?

PÅ PARKERINGSPLASSEN: Norwegian tester såkalte tagomater, som betyr maskiner en kan skrive ut kun bagasjelappen på. De står på strategiske steder som hoteller og i parkeringshus. Foto: Norwegian

Få bagasjelappen på hotelletI samarbeid med selskapet BBC, som utviklet de første selvbetjente bagasjeinnsjekket i Norge, er Norwegian i gang med å teste egne innsjekkingsautomater for kun bagasjelappen, såkalte «tagomater».

Kostnaden er en tredel av dagens innsjekkingsautomater, en besparelse som vil være med på å sikre rimelige flybilletter også i fremtiden, mener flyselskapet.

VIL HJELPE: Sjefen for prosjektet i Norwegian, Bjørn Erik Barman-Jenssen, tror de nye automatene vil hjelpe folk i en hektisk reisehverdag. Foto: Norwegian

— Vi ønsker å forenkle folks reisehverdag. Ved å gjøre det mulig å sjekke inn på nett eller via en app før du reiser, ønsker vi også at folk skal kunne gå rett til bagasjeinnleveringen. Det sparer tid og penger. Vi slipper de litt mer kostbare Cuss-automatene hvor du må sjekke inn på nytt bare for å hente ut bagasjelappen, og kundene slipper køer, sier sjefen for prosjektet hos Norwegian, Bjørn Erik Barman-Jenssen. Slik blir den nye sikkerhetskontrollen:

Prøveprosjektet startet ved Sola lufthavn i Stavanger i forrige uke. Rett over helgen er over 760 bagasjelapper tatt ut.

— Snittiden per passasjer er cirka 13 sekunder med raskeste transaksjon så langt på kun 11,57 sekunder. I snitt er tiden på en tradisjonell automat på 65 sekunder, sier Barman-Jenssen.

Åtte av automatene står på flyplassen, mens fire andre er plassert på hoteller og parkeringshus.

Hvis prosjektet blir en suksess, ser de for seg at automatene kan stå på Flytoget, Hurtigruten eller andre strategiske steder.

- Men hva med sikkerheten, vil folk føle seg trygge på å printe disse ut før de er på flyplassen?

— Sikkerheten er håndtert veldig lett, taggen vår er ikke aktiv før vi skanner den på flyplassen. Så sikkerheten er ivaretatt på samme måte som om du går i en vanlig manuell innsjekkingsskranke. All bagasje blir gjennomlyst flere ganger og er trygg når den er om bord, forklarer Barman-Jenssen.

Vet du egentlig målene? Se vår store guide:

Flyselskapet ønsker en fellesløsning med andre norske flyselskap, men sier at den biten står Avinor og BBC for.

Nå håper Norwegian at prosjektet vil bli landsdekkende. Flere internasjonale flyplasser har også meldt interesse.

— Det er spennende å være først ute, det liker vi.

Hit vil de du skal reise neste år:

I STAVANGER: Tagomatene testes i første omgang i Stavanger og på Sola flyplass. Til nå er over 700 lapper hentet ut. Testperioden beregnes til rundt tre måneder. Foto: Norwegian

Kan printe ut bagasjelappen hjemmeAvinor har sett på andre forslag til bagasjelappen, blant annet en mulighet der du kan skrive ut bagasjelappen hjemme.

— For bag tags vil det ikke være én løsning som passer for alle, i hvert fall ikke i nærmeste fremtid. Selv om tagomater blir utbredt, vil det fremdeles være behov for selvbetjente innsjekkingskiosker på flyplassene, og for manuell innsjekk. Vi ser også på andre muligheter som hjemmeutskrift av bag tags, såkalte HPBT – Home Printed Bag Tag, og permanente bag tags som e-ink og RFID tags, sier Ulverud i Avinor.

Hos SAS jobbes det med permanente bagasjelapper rettet mot nettopp Eurobonus-kunder som flyr mye.

— Det betyr at all informasjon om kunden ligger i profilen på våre nettsider. Blir for eksempel bagasjen forsinket, så vil kabinpersonalet få beskjed om det, gå til kunden med et glass champagne og informere om forsinkelsen mens de er i luften. Bagasjen er registrert med all informasjonen som ligger i bookingen, forklarer informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Disse triksene er geniale:

Vil senke stressnivået

Den sømløse reisen hvor stressnivået er langt lavere enn i dag, er viktig for Avinor. God flyt på flyplassen handler om forberedelse. Ulverud beskriver fremtidens reisemåte på denne måten:

— For de fleste reiser gjøres innsjekk på internett eller mobil før passasjerene kommer til flyplassen. En førerløs bil kjører deg til lufthavnen (eller et førerløst tog). Ved ankomst kommer du til en korridor der du sjekker inn bagasjen med mobil eller iris-skanning (lese av konturene i øyet ditt), før du går inn i korridoren der du sikkerhetskontrolleres mens du er i bevegelse, såkalt «screening in motion». Ved enden av korridoren får du utlevert håndbagasjen – eller plukker den opp på et pickup point, eksempelvis ved gaten, ved å bruke mobilen din.

SØMLØS REISE: Slik ser Avinor for seg fremtidens flyplass. Foto: Avinor

«Screening in motion» skal gjøre det mulig å se hva passasjeren bærer på seg og hvilket materiale det består av. Billedteknologien er under konstant forbedring og skal identifisere objektet ut ifra formen.— Det betyr at for eksempel et nøkkelknippe i lommen, som i dag betyr at du blir stoppet i sikkerhetskontrollen, ikke lenger må undersøkes av kontrolløren, sier Ulverud.

Interessert i luftfart? Sjekk disse sakene: