Flere hundre tusen nordmenn rammes av regjeringens hytteforbud under årets påskefeiring, og nordmenn oppfordres generelt til å holde seg i sine hjemkommuner og unngå reiser som ikke er strengt tatt nødvendige.

Utenriksdepartementet har utstedt reiseforbud til alle land frem til 14. april, men også innenlandsreiser frarådes, basert på råd fra Folkehelseinstituttet.

Skianlegg over hele Norge holder stengt og Den Norske Turistforeningen har stengt flere av sine turisthytter frem til 1. mai. Mange av de klassiske påskeaktivitetene er avlyst. Nå er det forsiktige nærturer i skog og mark som gjelder.

Det mange likevel lurer på, er hva de har krav på ved avbestilling av hytteopphold på høyfjellshotell og private hytter. Hvem skal betale? Har man krav på full refusjon av pengene, eller kan forsikringen dekke det man ikke får igjen av utleier?

– Gå i dialog

Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådet. Ifølge henne er det økonomiske spørsmålet først og fremst en sak mellom privatperson og utleier.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

– Hvis du inngikk en leieavtale før de offentlige restriksjonene trådte i kraft, vil du kunne ha krav på helt eller delvis refusjon av leieprisen. Når forutsetningene for leieavtalen endrer seg mye etter signering, kan det være urimelig at du som forbruker sitter med hele utgiften, skriver hun i en e-post til oss.

Dette er uavhengig av hva som eventuelt står i leieavtalen, mener hun. Likevel er det kontrakten som ligger til grunn. Hun oppfordrer utleiere og privatpersoner til å komme til en felles løsning alle kan leve med.

– Kanskje kan man dele på utgiftene, eller utsette hytteturen til en annen dato? Får du ikke til en løsning med utleier, bør du sjekke hva du har dekning for gjennom ditt forsikringsselskap, sier Skarderud.

Hvis utleier kansellerer, har du rett på refusjon.

Hun påpeker at det er lettere å nå frem med et krav mot en profesjonell utleier enn hvis du har leid hytte fra en annen privatperson.

Skistar og Airbnb gir full refusjon

En av de største profesjonelle utleierne i Norge, er Skistar. De drifter hytter og skianlegg i både Hemsedal og Trysil og har lovet full tilbakebetaling til alle sine gjester.

«Du som har en bestilling hos SkiStar i Hemsedal eller Trysil, som er berørt av kommunale vedtak, har rett til full tilbakebetaling for alle produkter bestilt via SkiStar», opplyser de på deres egne nettsider.

Videre opplyser de at man ikke trenger å ta kontakt med Skistar for å få pengene tilbake:

«Gjester som har krav på refusjon trenger ikke å kontakte oss, vi har begynt å tilbakebetale og fortsetter å håndtere avbestillinger og refusjoner så snart vi kan.»

Nylig gikk Airbnb også ut og annonserte at de lar alle avbestille både overnatting og aktiviteter gjort via deres tjeneste, med full refusjon frem til 31. mai.

Forsikringsselskaper har ulik praksis

Når det gjelder dekning av økonomiske tap som følge av avbestillinger av reiser, retter forsikringsselskapene seg i hovedsak etter offisielle reiseråd fra UD.

Til tross for at hytteforbudet forhindrer nordmenn i å reise på hytta, er det ikke utstedt et offisielt reiseforbud fra UD. Dermed vil mange forsikringsselskaper ikke gi godtgjørelse på innenlandsreiser som blir avlyst.

Kun Fremtind, som drifter forsikringene til DNB og Sparebank 1, åpner for å tilbakebetale fritidsreiser – også i Norge. De dekker avbestillinger av fritidsreiser i innlandet frem til 14. april, men sier dette kan utvides etter nye reiseråd fra myndighetene.

Gjensidige-, Tryg-, Storebrand, Europeiske-, KLP-, Frende og Gouda reiseforsikring mener på sin side at det er en sak mellom hytteeier og utleier. De dekker ikke tapte kostnader i forbindelse med fritidsreiser innenlands.

– Hvorfor får ikke nordmenn dekket tap etter bestilling av hytte og fritidsreiser i Norge når myndighetene har gått ut med et hytteforbud?

– Det må i første rekke være en sak mellom leietager og utleier, det gjelder ikke som en del av forsikringen. Vi har valgt å dekke alle typer reiser til utlandet, overalt, men vi har ikke det samme opplegget innenlands, sier Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige forsikring.

Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige forsikring. Foto: Gjensidige

Det er ifølge Rysstad en intern vurdering som ligger til grunn for at de har valgt å sette et skille mellom utenlands- og innenlandsreiser.

– DNB og Sparebank 1 dekker fritidsreiser i innlandet. Hvorfor gjør ikke Gjensidige det også?

– I en sånn situasjon hvor alt er veldig spesielt for alle, både her hjemme og for forsikringsselskaper i andre land, vil det være naturlig at det oppstår ulike vurderinger.

Han mener at det er mye som er likt mellom konkurrentene, men at det alltids vil være noe som spriker.

Tolker myndighetenes råd ulikt

På spørsmål om hvorfor forsikringsselskapene har ulike vurderinger, svarer Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind, at de står fritt til å velge selv hva de skal tilby.

Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind. Foto: Fremtind

– I utgangspunktet bestemmer man selv som forsikringsselskap hva man skal tilby, eller hvilke dekninger og vilkår vi skal utvide med, under slike omstendigheter, sier Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind.

Ifølge Rudi er det «bransjestandarder» som ofte sørger for at forsikringsselskapene har relativt like vilkår og dekker det samme. Men bransjestandardene kan også føre til at man tolker ulike myndigheters råd litt ulikt.

– Det er viktig for folk å vite at dekninger og vilkår kan endres i takt med utviklingen av koronasituasjonen og de råd som myndighetene gir. Så vi anbefaler alle å følge med på nettsidene til forsikringsselskapene sine og på nettsidene til UD og FHI.

– Kan man avbestille en hytte på grunn av frykt, hvis man for eksempel er i risikogruppen?

– I utgangspunktet dekker vi ikke frykt. I denne sammenhengen oppfordrer vi folk til å følge myndighetenes generelle råd om håndhygiene og det å holde avstand til folk. Er du redd du ikke klarer å overholde dette på hyttetur i egen kommune, råder vi deg til å ikke dra – spesielt om du er i risikogruppen, sier Rudi.

Han mener det viktigste nå er å bidra til ikke å spre smitte.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, anbefaler folk å ta kontakt med sitt forsikringsselskap. Du kan ha krav på tilbakebetaling hvis du blir akutt syk. Tvunget karantene blir i de fleste tilfeller sett på som sykdom hos de ulike forsikringsselskapene, men det fordrer at du har en legeerklæring.