Et hotellopphold i Thailand ble ødelagt av bygningsstøy, mens et annet hotellopphold på Gran Canaria ikke ble som ønsket på grunn av støy fra demonstrasjoner. Begge klagesakene fikk medhold i Pakkereisenemnda. Dermed fikk de reisende tilbake deler av summen for ferieoppholdet.

Klaget på avstand til strand og støy

Et par reiste i vår på en tur til til området Ao Nang ved Krabi i Thailand. Turen kostet rundt 30.000 kroner.

Fem dager etter ankomst klaget paret på støy på hotellet. Bråket pågikk fra klokken åtte om morgenen til nesten elleve om kvelden. Spikerpistol, kompressor og høytrykksbor var blant de mest støyende redskapene. De tok først kontakt med resepsjonen og deretter med reiseselskapet. Reiseselskapet hadde på sine nettsid3er ikke informert om byggestøyen.

Klager ønsket å bli kompensert for feilinformasjon i forbindelse med avstand til stranden, uhygieniske forhold på en utflukt og byggestøyen.

Pakkereisenemnda ga dem medhold og 40 prosent av reisens verdi tilbake. Det ble rundt 12.000 kroner.

BYGGESTØY: Reiseselskapet skal opplyse om eventuell oppussing og byggestøy på eller ved hotellet. Gjør de ikke det, kan det var en mangelfull opplysning den reisende skulle hatt og en kan ha krav på prisavslag eller bli flyttet til et nytt hotell. (Illustrasjonsbilde) Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Klaget på støy fra demonstrasjoner

På Gran Canaria ble det reklamert med et nyoppusset hotell med rolig beliggenhet. Et ektepar valgte å reise dit i vinter og betalte i overkant av 22.000 kroner for en uke.

Fra nabohotellet var det støy og bråk fra en gruppe arbeidere som ropte og slo på blikklokk. De demonstrerte på grunn av dårlige arbeidsforhold og fordi de ikke hadde fått betaling.

Bråket varte fra tidlig om morgenen til sent på ettermiddagen, noe som gjorde at ekteparet ikke kunne sitte på terrassen. De klaget til reiseselskapet og til hotellet. De fikk til svar at støyen ikke kunne gjøres noe med og at isteden måtte klage i etterkant av reisen.

Det gjorde de. Pakkereisenemnda fant at reisen led av mangler og at arrangøren ikke gjorde tilstrekkelig for å avverge følgene. De ble ikke tilbudt nytt hotell og det ble heller ikke forsøkt å legge press på hotellet for å få en slutt på tilstanden, står det i dommen.

Paret fikk medhold og tilbakebetalt 40 prosent av reisen, tilsvarende rundt 9000 kroner.

Klag til hotellet og til reiseselskapet på stedet

Hvis du opplever plagsom støy på feriestedet, så må du først klage til hotellet på stedet.

– Vanligvis blir det løst ved at den reisende flyttes til et annet hotell med mindre støy. Dersom det ikke skjer, og støyen har gått utover kvaliteten på ferien, så er ikke prisavslag utelukket, sier leder for forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst, i Forbrukerrådet.

KLAG TIL HOTELLET: Leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier du først klager til hotellet og deretter til reiseselskapet om det ikke løser seg. Foto: Halvor Solhjem Njerve

Da kan du sende en klage til reiseselskapet.

– Det er ingen faste satser for prisavslaget. Forbrukeren og reiseoperatøren må bli enige om en passende sum. Hvis ikke de blir enige, kan de klage til Transportklagenemnda, sier Høst.

Det er viktig å merke seg hva reiseselskapet har med i beskrivelsen av hotellet.

– Hvis et hotell er markedsført som rolig, så skal du slippe festende ungdommer på dørstokken hele døgnet. Har de derimot gjort oppmerksom på at det kan forekomme støy da hotellet for eksempel er under oppussing, vil det kunne være vanskeligere å nå frem med et krav. Men husk at det vanligvis vil være et vilkår at du faktisk klaget på stedet, slik at reiseselskapet har hatt en mulighet til å ordne opp, sier Høst.

FRED OG RO: Har du bestilt et hotell som skal ha rolig beliggenhet, så skal du slippe fest og moro hele døgnet. Foto: Terje Gustavsen

Støy i kombinasjon med andre klager

Pakkereisenemnda opplyser at de jevnlig mottar saker hvor det klages på støy.

– Men vi har ingen nøyaktig statistikk på dette siden støy kan være kombinert med andre klageårsaker, sier daglig leder Anne B. Lea i Norsk Reiselivsforum.

Daglig leder Anne B. Lea i Norsk Reiselivsforum Foto: Privat

Reisearrangørene tar ofte forbehold og informerer om støy i hotellbeskrivelsen. I hvert fall hvis de de vet at det bråk på hotellet eller at det skal foregå byggearbeider i nærheten, ifølge Lea.

– Hvis den reisende opplever at forhold på reisen avviker fra informasjonen som er gitt, kan det foreligge en mangel i juridisk forstand. Mangler kan gi grunnlag for et forholdsmessig prisavslag med mindre de avhjelpes innen en rimelig frist. Den reisende skal underrette arrangøren om mangler så fort det lar seg gjøre. Arrangøren har rett og plikt til å avhjelpe mangelen der hvor dette er mulig, sier hun.

Større krav til reiseselskapene

1. juli ble det innført ny pakkereiselov. Den stiller blant annet større krav til reiseselskapene om å gi informasjon om hva slags reise du har kjøpt og hvilke rettigheter du har.

– Når du bestiller ulike reisetjenester hver for seg, så har du til nå reist med begrenset sikkerhetsnett. Fra og med 1. juli vil du kunne ha de samme rettighetene når du kjøper flere reisetjenester som fra et tradisjonelt reisebyrå. Da kan du klage til reiseselskapet for alle deler av reisen. Den nye loven gir samme klagemulighet som tidligere når det gjelder for eksempel støy, mangler ved rommet eller manglende svømmebasseng som det var reklamert for, sier Høst i Forbrukerrådet.