Apotek, interiørbutikk, delikatessebutikk og et nytt, norsk designmerke med flere butikker er nyheter på butikkfronten når nye Oslo Lufthavn står klar våren 2017. Ni nye butikker kommer til, og dermed økes antallet fra 12 til 21.

«Shoppingsenter med landingstillatelse»

Gardermoen er et shoppingsenter med landingstillatelse, mener professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Men:

– Ingen reiser til Gardermoen for å handle. Når jeg sier det mener jeg at man er på gjennomreise og Gardermoen er ikke målet. Logikken bak sammensettingen av ulike butikker ligger i skjæringspunktet nyttige ting og «gledesting», det være seg presanger til seg selv eller andre, med en økende vekting mot nytte som apotek og dagligvarer, sier Andreassen.

Dobler antall serveringssteder:

Han mener to ting står klart: Flere vil reise og flere vil reise privat – det glamorøse med å reise er borte.

Det gjenspeiles også i butikkonseptene. Tidligere ble det å fly sett på som luksus — slik er det ikke lenger.

– I starten ble Gardermoen angrepet for høye priser og at det kun var et tilbud for de rike. Å fly var historisk forbundet med en form for luksus – noe butikktilbudene speilet. I tråd med at flere reiser og flere reiser privat vil man få inn et nytt og mer representativt klientell/kundegrunnlag. Derfor må butikkonseptene i større grad speile dette, sier Andreassen.

Og litt kjedelig lliste:

Han mener kombinasjonen av tilbudene må være rask shopping av ting man trenger på veien og shopping for opplevelser når man skal slå ihjel tid.

– Det siste minner mest om en storsenter-situasjon der man bruker anledningen til å bli inspirert, får impulser og så videre.

Det som vil prege butikkene og sortimentet er at folk har mindre tid, og i kjølvannet av det gjerne vil integrere behovet for å handle med det å reise, mener Andreassen.

– Kan man gjøre julepresangkjøp på Gardermoen når man er på vei hjem fra et møte? Kan man handle dagligvarer på vei hjem, og så videre, sier han.

Og litt om dagens mattilbud på norske lufthavner:

VÆRT SAVNET: Flere flyplasser har apotek som en del av butikkene sine, nå får også Oslo Lufthavn det. Foto: Reactor/Øyvind Rydland

Apotek har vært savnet

Særlig apotek har vært etterspurt på Oslo Lufthavn, kommer det frem i pressemeldingen om de nye butikkene. Apotek1 skal ligge i avgangshallen.

– Vi vet at det har vært etterspørsel etter et apotek hos oss, og vi er glade for at vi nå får dette på plass. Vi tror styrken vår ligger i miksen av alle butikkene som kommer, og sammen med en vesentlig styrking av serverings- og kiosktilbudet, er vi overbevist om at de reisende blir enda mer fornøyd, administrerende direktør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn i pressemeldingen.

Totalt vil ti operatører ha ansvaret for 21 butikker, en økning fra dagens 12.

NYE KLÆR: Æra er en ny motebutikk og får totalt fem butikker på den nye lufthavnen – to for kvinner, to for menn og en ren sportsbutikk. Foto: Airport Retail Group

Maten er vinteren

Men shopping og butikker kommer i andre rekke for de reisende på flyplassen, tror Tor W. Andreassen.

– Som alltid er det mat og drikketilbudet som er den store vinneren på travle flyplasser. Derfor kan man også tenke på Gardermoen som en veikro med landingstillatelse hvor ulike spise og drikketilbud kan introduseres, sier han.

Tidligere i høst ble de nye restaurantene sluppet – med et utvalgt av både internasjonale og norske konsepter.

DELIKATESSE: En større delikatessebutikk skal også på plass. Foto: Grid

Les mer om reiseliv og flyplasser: