Henriette Bienek (44) og venninnene Monica Fjeld (45) og Lisbeth Lutnæs (51) skulle endelig reise på jentetur til Miami.

Reisen ble bestilt via Gotogate, der de fant rimelige flybilletter med Brussels Airlines. På vei til USA skulle de mellomlande i Brussel og Canada før videre reise til Miami. Da billettene ble bestilt, visste de tre at de måtte ha ESTA-skjemaet for å kunne reise til USA. Men ett skjema glemte de å fylle ut.

I fjor høst innførte canadiske myndigheter en ny regel for innreise for land unntatt visum. Et ETA-skjemaet må fylles ut, både av reisende til Canada og hvis du skal mellomlande i Canada på vei til andre reisemål.

– Vi fikk ikke noe informasjon om det nye skjemaet da vi bestilte flybillettene. Først én uke før vi skulle reise, kom det en e-post med informasjon om det canadiske skjemaet. Men det kom ikke frem at det også gjaldt ved mellomlanding, forteller Henriette Bienek.

MIAMI: Jenteturen til Miami hadde de tre venninnene spart til en god stund og gledet seg til. Det gikk ikke helt som planlagt. Foto: Morten Uglum

Etterlyser bedre informasjon

På flyplassen ble de spurt om skjemaene ESTA og ETA.

– Da ble vi litt satt ut, men fikk beskjed om at det ikke ville bli noe problem. Vi kunne registrere ETA elektronisk mens vi var på flyplassen, sier Bienek.

En godkjenning tar bare noen minutter, og en av venninnene bestilte ETA og fikk boardingkort utlevert. Men da nærmet det seg avgang, og de fikk ikke reise likevel.

– Det ble litt kaotisk. Vi løp til servicedesken, men da fikk vi beskjed om at flyet hadde tatt av og at vi pr. definisjon var «no-show». Det betyr at hele reisen blir kansellert. Og de fikk ikke booket oss om, forteller Bienek.

Etter flere timer på telefon med kundeservice hos flyselskapet, forsikringsselskap og nettreisebyrået, endte det med at turen gikk i vasken.

Reisen og oppholdet kostet 12.000 kroner totalt pr. person. Pengene er tapt.

– Jeg synes det er surt, selvsagt. Vi hadde gledet oss lenge. Feilen er vår egen så klart, men jeg reagerer på at vi ikke fikk bli med til Brussel. Da kunne vi bare ha med ETA-skjemaet derfra før vi reiste videre, sier Bienek.

FLYSELSKAPENE MÅ SJEKKE: Trekløveret skulle mellomlande i Brussel før videre reise til Canada og Miami. Men visum og andre innreisepapirer må være i orden før de reiser, opplyser flyselskapet. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

– Må ha ETA før en reiser

Brussels Airlines på sin side sier det er helt nødvendig at skjemaene er på plass før avreise.

– De kunne ikke ordne ETA-skjemaene på flyplassen i Brussel?

– Den aktuelle flyvningen lander ti på ni om morgenen og flyet går videre til Canada en time og 50 minutter senere. Siden passasjerene må bytte terminal, gå gjennom passkontroll fordi de forlater Schengen-sonen, ny sikkerhetskontroll og deretter gå om bord i flyet, er tiden knapp. Boardingen til Canada starter også 40–50 minutter før avreise. Dermed ville det ikke være tid til å søke om ETA på flyplassen, sier assisterende kommunikasjonssjef Geert Sciot i Brussels Airlines.

Han legger også til at flyselskapet ikke tillater innsjekket bagasje om bord på flyet som skal videre til Canada uten å vite om passasjeren har de riktige dokumentene.

SAVNER BEDRE INFORMASJON: Henriette Bienek, Monica Fjeld og Lisbeth Lutnæs er alle tre bereiste og sier de savnet skikkelig informasjon da de skulle til Miami. Etter ni timer på flyplassen for å komme seg på tur, måtte de innse at den var tapt. Foto: Privat

En advarsel til andre reisende

Hos nettreisebyrået Gotogate står det i vilkårene at det er den reisendes ansvar å kontrollere visumregler på reisemålet og eventuelle mellomlandinger.

– Vi informerer pr. i dag ikke om at ETA er nødvendig for mellomlanding eller innreise til Canada. Om man ser på antall bestillinger som gjøres på vår hjemmeside til eller via Canada, så er det ikke mange som tar kontakt med oss angående dette, sier kommunikasjonssjef Claes Tellmann i Gotogate.

Han sier at ingen reisebyrå har mulighet til å ha detaljert informasjon om hvert lands innreiseregler.

– Landene endrer reglene fra tid til annen, og det gjør at reisende alltid må sjekke hva som gjelder ved reisens tidspunkt, sier Tellmann.

Har du opplevd lignende? Tips oss gjerne.

Ambassaden: Får mange henvendelser

Ifølge den canadiske ambassaden i Norge, er det flyselskapenes ansvar å påse at passasjerene har riktige dokumenter og eventuelle visum i orden.

Siden ETA ble innført i fjor høst og implementert i januar i år, har ambassaden mottatt mange henvendelser fra fortvilte reisende som skal til Canada.

Dobbelt statsborgerskap

Dobbelt statsborgerskap er den største utfordringen.

– Det er en stor utfordring at barn, som bor i Norge, men som har en canadisk forelder som er født i eller har emigrert til Canada, også automatisk er canadiske. De trenger dermed canadisk pass for å reise inn til Canada. Det er en overraskelse for mange som tidligere har vært vant til å reise med norsk pass. Dette gjelder kun barn som er første generasjon født i utlandet, sier konsulær assistent Anne Lund Hus ved Canadas ambassade i Norge.

Andre har både norsk og canadisk pass, men har ikke fornyet det canadiske fordi de tror det fortsatt er i orden å reise med det norske.

Lund Hus sier at ambassaden regelmessig deler informasjon om de nye reglene i blant annet sosiale medier. Men at det er en utfordring at flere flyselskaper ikke har informasjon om skjemaet på sine nettsider.

– Siden det også gjelder for Canada som transittland, betyr det at man trenger ETA uansett om man skal bli noen timer eller uker, sier hun.