— Det hele var i grunnen bare flaut og pinlig, sier Espen Skyseth Olsen.
Hotellet i den tyrkiske byen Side hadde vært en skuffelse for ham, samboeren og parets tre jenter på syv, elleve og tolv år. De ville i grunnen bare hjem.
Heldigvis viste de ikke så mye hud
Kunne det annonserte kveldsshowet med «belly dancers» rette opp litt av inntrykket? Tja.
Damen på plakatene så ikke så ille ut, og kunne sikkert sine saker.
De benket seg til showet.
Et hakkende og skurrende musikkanlegg, som ifølge Olsen virket 10–15 sekunder av gangen, spyttet ut tyrkisk tradisjonsmusikk.
Så kom «magedanserne» inn.
- Showet viste seg å bestå i at den mannlige kokken i 40-årene og en av servitørene tulledanset i sine arbeidsantrekk.
Denne snodige seansen skal ha pågått i flere timer uten nevneverdig forbedring av det kunstneriske innholdet.
— Heldigvis viste de ikke så mye hud, trøster Olsen seg med.
«Suprisingly Comfortable»
På sin egen hjemmeside blir hotellet presentert som «Luxurious. Spacious. And. Surprisingly Comfortable» (sic.), med fasiliteter som tyrkisk bad, sauna, massasje, boblebad og treningssenter.
— Ikke noe av dette stemte, forteller Olsen. Det eneste på listen som var tilgjengelig, var det de kalte «fitness center», ifølge Olsen.
— Det bestod i praksis av et bordtennisbord. Ergometersykkelen og tredemøllen som stod der, hadde vært ødelagt i minst tre år, ble vi fortalt.
Olsen mente hotellet hadde en rekke andre mangler, og klaget saken inn for Pakkereisenemnda.
Familien ville ha refundert minst 50 prosent av de rundt 30.000 kronene ferien hadde kostet, men ble kun tilkjent kompensasjon på 1000 kroner for manglende massasje.
Nemnda mente de andre påpekte forholdene enten var av mindre betydning eller ikke var lovet i hotellomtalen.
Skriver ikke omtalene selv
Turen ble solgt av reiseselskapet Solfaktor.
— Vi får vondt når noen av våre kunder har hatt en dårlig opplevelse, og gjør alt vi kan for å løse slike saker når de oppstår, sier Jason Eckhoff, daglig leder i Reisegiganten som driver Solfaktor.
Vi er opptatt av at beskrivelsen blir så nøyaktige som mulig
— Vi har et enormt antall hoteller i vår katalog, og skriver ikke omtalene selv. Det er det hotellene selv som gjør, men vi er opptatt av at beskrivelsen blir så nøyaktige som mulig, og har ulike filtre for å fjerne de som ikke lever opp til hva de lover.
Eckhoff viser ellers til at Solfaktor lenker direkte til Tripadvisors brukervurderinger av alle hotell og resorter, slik at kundene kan orientere seg bedre.
Det aktuelle hotellet er nå ikke lenger å finne på Solfaktors hjemmesider. Det har ikke lykkes oss å få en kommentar til saken fra hotellet etter henvendelser via e-post og telefon.
Forventer mer
En gjennomgang foretatt tidligere i år viste for øvrig at Tyrkia var sterkt overrepresentert i Pakkereisenemndas klagestatistikk.
— Turismen i Tyrkia er i en oppbygningsfase, kommenterte den gangen direktør i Virke Reise Utland, Rolf Forsdahl.
Han mente forventningene til turister derfor ikke alltid ble imøtekommet.
- Som reisemål er Tyrkia ferdig med puberteten, men på mange vis er det fortsatt i ungdomstiden.
Forsdahl understreket at stadig flere i Tyrkias turistindustri tar innover seg hva vestlige turister forventer på ulike områder, men at innsikten ennå ikke har nådd inn i alle kriker og kroker.
— En del reisende forventer nok at ting skal fungere omtrent som i Norge, men i Tyrkia møter man oftere et annet tankesett enn man er vant til.