– Mange kommer til å bryte loven uten at de i praksis kan sikre seg skikkelig mot det, sier vår jobbekspert, advokat Henning M. Heitmann, i SANDS (Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA).

I 2019 må man skatte av økonomiske fordeler opparbeidet gjennom jobb. For eksempel bonuspoeng for kjøp av flybilletter.

Heitmann etterlyser løsninger for hvordan brukerne skal kunne følge med på hva man bruker poengene på, og hvordan poengene er opptjent.

– De ansatte kan risikere at de bryter reglene som gjelder uten at de forstår det selv. Man kan fort komme i skade for å medvirke til at arbeidsgiver feilrapporterer inntekt og blir ilagt tilleggsskatt eller andre gebyrer, sier Heitmann.

FÆRRE BRUKERE: Konsekvensene av manglende ordninger for innrapportering kan være at selskapene slutter å bruke bonusordninger, mener Heitmann. Foto: Krafftwork Photo and Film

Utfordrende å holde styr på

Heitmann mener de nye reglene er komplekse og skaper forvirring. Han etterlyser enkle løsninger.

– Hvis bonustilbyderne ikke tilrettelegger for et enkelt skille mellom private kjøp og kjøp gjort gjennom jobben, blir dette fort veldig vanskelig for folk.

– For rapporteringsansvarlige i bedriftene blir dette nærmest umulig å ha oversikt og kontroll på i praksis.

Om ikke løsningene kommer på plass, risikerer aktørene at folk ikke bruker bonusordningen deres i jobbsammenheng, mener Heitmann.

– Det letteste for arbeidsgiver vil være å si at de ansatte ikke kan bruke bonuspoengene til private formål. Ikke fordi det er ulovlig, men fordi det er vanskelig for dem å ha kontroll på rapportering og beregne skatt og arbeidsgiveravgift, sier Heitmann.

I utgangspunktet skal første rapport inn 5. februar. Men fristen for å rapportere inn bruk av bonus er forskjøvet to måneder, til 5. april. Løsningene bør likevel komme på plass fort, mener Heitmann.

Løsning for EuroBonus er på vei

I samarbeid med det norske programvareselskapet Mytos AS lanserer SAS snart en teknisk løsning for deres EuroBonus.

– Dette verktøyet gjør det veldig enkelt for brukerne å sortere mellom poeng opptjent i arbeid og privat. Man får blant annet en melding når flyturen er over med teksten «Er denne turen betalt av arbeidsgiver?». Man velger da ja eller nei og så er man ferdig med den transaksjonen, sier Thomas Reinsborg, salgsdirektør for SAS i Norge.

I RUTE: SAS’ løsning for å skille mellom bonuspoeng opptjent i jobb og privat kommer snart. Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Løsningen gir både oversikt over bonuspoeng og innrapportering av private reiser, som er betalt med bonuspoeng opptjent fra arbeidsforholdet.

– Dette systemet kan håndtere flere lojalitetsprogrammer slik at man kan samle alt og rapportere alt i et system, sier Reinsborg.

Reinsborg legger til at man ikke vil trenge flere EuroBonus-kort.

– Det vil også kunne være forskjellige funksjoner avhengig av hvilken reiseavtale den enkelte bedrift har.

Løsningen vil komme på plass i februar, med de har ingen konkret lanseringsdato.

Mener reglene er klare

Ifølge Skatteetaten er enhver økonomisk fordel mottatt i arbeidsforholdet skattepliktig, med mindre det er gitt særskilt skattefritak.

– I utgangspunktet er alle rabatter som gis skattepliktige, utover de rabatter som kan gis til alle. Det vil likevel ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som for eksempel Trumf-poeng, sier Lene Ringså, seksjonssjef i juridisk avdeling i Skatteetaten.

Grensen bør gjøres tydeligere, mener Heitmann.

– Å lage unntak med et så upresist begrep som «bagatellmessig», skaper uklarhet i bedriftenes rapporteringsplikter og skatteplikter, sier Heitmann.

Den utydelige grensen har flere ulemper, ifølge han.

– Det kan også føre til interne konflikter mellom ansatte og arbeidsgiver om hva som er omfattet av rapporteringsansvar. I tillegg kan det føre til diskusjon om hva arbeidsgiver har saklig interesse av å få innsyn i av de ansattes personopplysninger, avslutter Heitmann.

Hvilke løsninger som er bagatellmessige, er tydelige, ifølge Ringså i Skatteetaten.

– Det er gitt klare regler for hvilke personalrabatter eller tredjepartsrabatter som er skattepliktige. Vi kan ikke se at dette skal skape grunnlag for noe stor usikkerhet for arbeidsgiver eller ansatt, avslutter hun.