I disse tider må vi tenke litt alternativt til reise. Forhåpentlig blir det mulig å reise mer utover våren. Tog er tingen, skal vi tro entusiastene. Også i Norge. Og det kan enkelt gjøres på helgetur.

Kan du kombinerer togreisen med buss og båt, kommer du langt, råder togblogger og togentusiast Sigrid Elsrud. Hun minner om at det er lett å finne kombinasjoner av tog og andre transportmidler i hele landet, for eksempel på Enturs reiseplanlegger på nett eller i appen.

– Altfor ofte er reisetipsene basert på at en kjører bil eller tar fly. Men mange togstasjoner har hoteller, museer eller flott turterreng like ved eller rett fra perrongen. Her er det bare å se på norgeskartet, sjekke hvor toget stopper, og finn ut av hvor du ønsker å reise, sier Elsrud. Hun deler sine tips om togturer i inn- og utland på togbloggen.no.

Sigrid Elsrud venter på å knipse motivene utenfor togvinduet. Foto: Togbloggen

God plass på toget

Det kan generelt være lurt å reise med tog i Norge nå når ikke så mange utenlandske turister fyller opp de mest markedsførte linjene, særlig Bergensbanen og Flåmsbanen, mener Elsrud.

– Så langt kom jeg ikke selv i fjor, men jeg har Flåmsbanen på listen for dette året. Og jeg har hatt noen av mine fineste turer med Bergensbanen før, forteller hun.

– Erfaringene fra i fjor var at fjerntogene var greie å reise med, også for oss som er nøye på avstand, da mitt reisefølge er i risikogruppe. Mens andre tog, det vil si de uten forhåndsbestilte seter, fort ble langt mer svette. Akkurat nå er flere avganger med fjerntogene innstilte, men vi får håpe de kjører for fullt igjen i hvert fall til sommeren, sier hun.

Populære Flåmsbanen kan være aktuell for norske turister i år. Foto: Morten Rakke/Visit Flåm

Ta en helgetur med toget

En helgetur er absolutt overkommelig langs linjen. Og veldig familievennlig, mener Elsrud.

Her er noen av hennes favoritter:

1. Mjøsa rundt

Mjøsa rundt er en veldig fin ferietur. Du kombinerer turen med tog og buss. Underveis kan du besøke mjøsbyene Hamar, Lillehammer og Gjøvik, dessuten kan en stoppe i Brumunddal eller Moelv.

– Domkirkeodden, Jernbanemuseet og stupetårnet på Hamar er fine steder å besøke. Fra museet kan en ta en tur med Tertittoget sommerstid. Det er en morsom opplevelse for både liten og stor.

Eventuelt kan du ta en tur med Skibladner på innsjøen. Til sommeren kommer det nye anløp i blant annet Brumunddal.

– I Brumunddal ligger også verdens høyeste trehus rett ved stasjonen. Her går det an å overnatte, sier Elsrud.

Derfra går veien videre nordover med tog til Lillehammer, hvor bussen venter til Gjøvik.

– For barna er det helt topp med et stopp på Vitensenteret Innlandet, Gjøvik Sjokoladefabrikk og Gjøvik Gård, sier Elsrud.

Så er det Gjøvikbanen tilbake til Oslo igjen.

Reiseruten:

Togreisen startes enkelt i Oslo, men den er også mulig å ta fra Trondheim. Fra Oslo tar det halvannen time til Brumunddal. Tog til Lillehammer, buss til Gjøvik og deretter Gjøvikbanen tilbake til Oslo. Den tar ca. to timer.

Fra Trondheim til Lillehammer tar turen ca. fire og en halv time. Herfra kan en kombinere med buss for å komme seg helt rundt Mjøsa.

Mjøstårnet som ligger i Brumunddal er verdens høyeste trehus. De har 18 etasjer og rommer blant annet leiligheter, hotell og restaurant. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

2. Bergensbanen: Oslo-Voss eller Bergen-Voss

Lonely Planet reiste med Bergensbanen i vinter, de ble så begeistret at de undret seg over om ikke togturen var den fineste i hele Europa. Det er mange fine steder å stoppe underveis på den ruten. Elsrud ser gjerne etter fine overnattingssteder langs linjen. Ett av dem er ærverdige Fleischer’s Hotell på Voss. Du går rett og slett rett fra perrongen og inn på hotellet.

– Fra jernbanestasjonen på Voss går det en ny gondol opp til Hangurstoppen Restaurant. Der oppe finnes også flott turterreng, sier Elsrud.

Reiseruten:

Fra Oslo tar det ca. fem og en halv time med toget. Fra Bergen tar det rundt en time og 15 min.

Bergensbanen byr på flott utsikt underveis. Foto: Trygve Indrelid

3. Dovrebanen til Oppdal

I år er det jubileum for Dovrebanen – den fyller 100 år. Kanskje er det ekstra stas å ta denne turen i et jubileumsår?

– Noe av det aller fineste med tog i Norge, er den nydelige naturen du kan titte på underveis. På denne turen tar en inn Gudbrandsdalslågen, Dovrefjell og Drivdalen, sier togentusiasten.

Sommergondol til fjells i Oppdal. Foto: Togbloggen

Fra Oslo går det an å ta Dovrebanen direkte til Oppdal, med overnatting på Oppdal Turisthotell, som også ligger rett ved perrongen.

– Jeg reiste hit på sommeren og tok sommergondol til fjells for å gå tur. Det var flott, forteller Elsrud.

Dessuten ligger restauranten The Hill 1125 ved toppen av gondolen, med utsikt over store deler av området.

Reiseruten:

Fra Oslo tar turen ca. fem timer til Oppdal. Fra Trondheim tar turen ca. en time og 40 min.

Utsikt fra restauranten The Hill 1125. Foto: Togbloggen

Togselskapene håper på god norsk sommer

I fjor tapte togselskapene Vy, GoAhead Norge og SJ Nord svært mye av trafikken. Kapasiteten ble halvert på en god del ruter. På noen populære turistruter, som Flåmsbanen, var nedgangen på 85 prosent.

I år satses det på å få norske turister til å benytte tog- og busstilbudet på ferieturen.

– Og Norge har virkelig noen av verdens vakreste togturer, og både Bergensbanen og Flåmsbana kommer stadig høyt på internasjonale kåringer. Gjennom Fjord Tours og samarbeidet med DNT vil vi få flere ut på tur og tipser blant annet om pakketurer og reiser i naturen, opplevelser og overnatting på hytter, sier Elin Myrmel-Johansen. Hun er kommunikasjonsdirektør i Vy.

Flåmsbanen er omtrent 20 km lang og har alltid vært svært populær blant utenlandske turister. I 2015 reiste cirka 770.000 med banen, i fjor var nedgangen på hele 90 prosent. Foto: Trygve Indrelid

Det går alltid et tog, heter det, men det går ikke tog overalt her i landet. Busstilbudet i kombinasjon med tog er styrket de siste årene.

– Rundt i landet tilbyr Vy bussturer og ekspressbusser som korresponderer med toget, og som tar folk til flotte reisemål der toget ikke går. Dessuten ser vi at miljøet blir viktigere for folk, og mange ønsker å reise uten bil. Da må vi gjøre det så attraktivt og enkelt som mulig å få til, sier Myrmel-Johansen.

For vårens og sommerens trafikk er det avgjørende at smitteverntiltakene og rådene blir lettet på.

– Og først og fremst at det ikke kommer anbefalinger om ikke å reise, sier Lena Angela Nesteby. Hun er kommersiell direktør i SJ Nord. De kjører de populære turiststrekningene Dovrebanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen.

– Vi merker at folk booker på kortere frister før, fordi det er så uforutsigbare tider. Det er lurt ikke å vente for lenge og heller velge billetter som er refunderbare, sier Nesteby.