Endelig er det ferie. Sol og varme venter, og du har funnet drømmestedet å leie på Airbnb. Basseng, terrasse mot havet, boblebad og soverom til alle familiens medlemmer. Men når du kommer dit, viser det seg at leiligheten hverken har basseng, boblebad eller riktig antall soverom.

Hva skjer da?

«Utsikt til hvaler og solnedgang» sto det om balkongen på Airbnb-vertens profil. Lenger ned i saken kan du se hva som virkelig ventet gjestene. Foto: Privat

Uregulert landskap

– Her er det et hull i forbrukerlovverket, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

I 2018 ble det solgt omtrent 4,5 millioner romdøgn gjennom Airbnb i Norge, ifølge estimater fra Capia på oppdrag fra NHO Reiseliv. Når man leier ut eiendom i Norge, er det husleieloven som gjelder. Men ikke for Airbnb. Dette er fordi regelverket ikke gjelder for utleie av feriehus.

– Når leieavtalen ikke er regulert, så er det avtalen mellom leietager og utleier som gjelder, forteller Iversen.

Med avtalen menes innholdet i annonsen og brukervilkårene til Airbnb. Som for eksempel at du skal ha tre rom og at det ikke er lov med dyr eller røyking.

Forbrukerrådet fikk kun 20 klager på Airbnb i 2018. Flesteparten dreide seg om at leiligheten ikke holdt forventet kvalitet. Iversen tror årsaken til det lave antallet klager er Airbnbs egen klagebehandling.

Men hvordan fungerer den?

Rettighetene for gjester

Slik så leiligheten ut da familien Andrews «sjekket inn». – Det var en byggeplass i totalt kaos. Biter falt ned fra taket, arbeidere hang utenfor soveromsvinduene og bråkte med drill og hammer. Balkongen hadde hverken sikring eller lås, sier Chris Andrews (59) som skulle i sin sønns bryllup. Foto: Privat

Hvis verten kansellerer, får man full refusjon. Andre konflikter forsøkes først å løses med en dialog mellom vert og gjest. Om den ikke når frem, kan man få refusjon fra Airbnb. Men bare under visse omstendigheter.

Noen av disse er listet opp på nettsiden:

  • Verten gir deg ikke tilgang til utleiestedet.

  • Leiligheten holder ikke det annonsen lover. Som for eksempel at det har feil størrelse, feil antall rom eller ikke ligger der det er oppgitt.

  • At utleiestedet ikke er rent, trygt eller har dyr/skadedyr som det ikke ble informert om før bestilling.

Men før du i det hele tatt kan be on refusjon, må du oppfylle fire krav:

  • Du må ha gjort bestillingen selv.

  • Du må si ifra til Airbnb senest 24 timer etter den siste av følgende hendelser: starten av oppholdet eller etter at du oppdager problemet. Du må også svare og samarbeide med Airbnb forløpende.

  • Du kan ikke direkte eller indirekte ha forårsaket problemet.

  • Du må ha gjort rimelige forsøk på å løse problemet med verten.

Om du oppfyller alle kravene, får du enten pengene tilbake eller et tilsvarende oppholdssted dekket av Airbnb.

Rettighetene for verter: Vertsgaranti

I Aftenpostens nylige sak om Airbnb kan du lese om «Ted», som filmet det som ventet ham da han kom hjem. «Ted» vil være anonym fordi han er redd Airbnb kan slette de aktive kontoene hans. Han leier fortsatt ut gjennom selskapet.

Det er to garantier som gjelder for verter: Airbnbs vertsgaranti og skadegaranti for verter.

Vertsgarantien er kanskje den mest kjente. Den dekker skader på utleiestedet med opptil én million dollar. Men det finnes unntak du bør vite om:

  • Tap forårsaket av gjesten etter oppgitt tidsrom for leieforholdet

  • Skade på eiendom som ikke er en del av utleiestedet

  • Kontanter og verdipapirer

  • Skade forårsaket av kjæledyr

  • Skade fra vanlig slitasje

  • Kunstverk, antikviteter, møbler, smykker, tepper, samleobjekter og andre gjenstander kan ha mer begrenset beskyttelse under vertsgarantien

Airbnb presiserer på nettsiden sin at vertsgarantien ikke må oppfattes som en forsikring: «Vertsgarantien er ikke en forsikring. I den grad du ønsker beskyttelse utover denne, oppfordrer Airbnb deg til å kjøpe forsikring som dekker deg og eiendommen din for tap forårsaket av gjester i tilfelle tapet ditt ikke er innenfor vilkårene i vertsgarantien.»

Rettighetene for verter: Skadegaranti

Skadegarantien for verter derimot, er en forsikring. Den har også en dekning på opptil én million dollar (8,5 millioner norske kroner) og dekker skader på eiendom eller gjester under leieforholdet.

Men også her er det unntak:

  • Eiendomsskade på grunn av ting som forurensning eller mugg

  • Skade eller skade fra noe gjort med vilje (ikke en ulykke)

  • Tap av inntjening

Det kan være en fordel å ha juristutdanning før man setter seg inn i Airbnbs krav for refusjon. Foto: Skjermdump fra Airbnbs nettsider

Forsikringsselskapene: Det er særlig én ting det er viktig å gjøre

Forsikringene for utleie vil variere fra selskap til selskap. Men det er særlig én ting det er viktig å gjøre uansett hvilket selskap du har forsikring hos.

– Du må melde ifra til forsikringsselskapet om at du bruker boligen til utleie. Om det skjer noe og du ikke har meldt ifra, må du regne med å få redusert eller ingen erstatning, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Christian Haraldsen.

Dette er fordi risikoen øker for boliger som leies ut. Du må dermed forberede deg på en høyere premie enn vanlig.

Torbjørn Brandeggen jobber som kommunikasjonsrådgiver i Tryg. Han forteller at det er i hovedsak to måter å få dekning for korttidsutleie. Den første er å fortsette med vanlig hus- og innboforsikring, og si ifra at du driver med utleie.

– Dette har en del begrensninger. Blant annet dekkes ikke skadeverk utført av leietager, tap av husleie eller tyveri.

Den andre er å tegne en egen utleieforsikring.

– Da dekkes skadeverk, tyveri, underslag utført av leietager, utgifter i forbindelse med utkastelse med mer, avslutter Brandeggen.