Da Anders Løkke og en kollega skulle fly til New York for noen uker siden ble flyet ca. to og halv time forsinket fra Oslo Lufthavn.

Årsaken var dårlig vær, som førte til at flyet kom for sent inn.

– Men da vi kom ut på rullebanen, måtte vi snu. Da var det oppdaget en teknisk feil. Så vi ble til slutt rundt fire timer forsinket, forteller Løkke.

Vel fremme i New York tok det rundt en time å komme seg gjennom passkontroll. Da de kom ut i ankomsthallen ble de kontaktet av en svensk mann som overhørte at de snakket norsk.

– Han fortalte at han representerte et svensk firma som spesialiserte seg på å kreve inn erstatning fra flyselskaper når reisen er mer enn tre timer forsinket. Jeg ble umiddelbart skeptisk og tenkte det var svindel, sier Løkke.

Skeptisk, men takket ja

Mannen fra selskapet Airnsquare mente at Løkke og kollegaen hadde krav på kompensasjon i henhold til EUs regelverk. Han ba om å få skanne boardingkortet og få e-postadressene deres, så skulle han ta det videre.

– Vi konkluderte med at ingen av delene var sensitivt materiale som kunne benyttes til noen type svindel, så det var i orden. Jeg fikk løpende oppdateringer underveis i prosessen.

Et par dager etter at Løkke var hjemme igjen, mottok han en henvendelse fra selskapet om å sende Swift- og IBAN-nummeret.

NEW YORK: Noen selskaper spesialiserer seg på å hjelpe folk som opplever flyforsinkelse. Ved lange reiser, som til New York, kan du ha krav på opptil 600 euro. Foto: Camilla Flaatten

Etter en sjekk med økonomiansvarlig på jobben, fikk Løkke beskjed om at den type informasjon ikke er noe problem å sende ut – det kan aldri tas ut penger fra den type informasjon, kun settes inn.

Dagen etter hadde Løkke fått inn 3665 kroner på kontoen – mer enn det flybillettene kostet tur-retur. Det tok ni dager fra henvendelsen, til pengene var inne på kontoen.

– Selskapet krevde 600 euro i erstatning, det er vanlig kompensasjon ved en slik type forsinkelse. Så trakk de fra 30 prosent i provisjon.

– Hva tenker du om at de tar så mye provisjon?

– Jeg hadde aldri krevd erstatning for denne reisen, og selskapet krever heller ikke penger hvis flyselskapet ikke følger kravet. Da kan de ta saken til retten, men i dette tilfelle utbetalte flyselskapet erstatningen, forteller Løkke.

INNSTILT: Blir flyet ditt innstilt, skal flyselskapet enten tilbakebetale billettkostnaden eller omrute deg så snart som mulig eller til et senere tidspunkt du måtte ønske. Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Innviklet prosess

Han mener retten til kompensasjon er så innviklet i nemndene og at prosessen ofte er så pass tungvint at folk flest lar være.

– Jeg er ofte forsinket og har aldri krevd erstatning, selv om jeg helt klart har hatt rett til det. Jeg trengte ikke å gjøre noen ting i denne forbindelsen, det var en strømlinjeformet prosess og selskapet gjør det enkelt for forbrukeren, mener Løkke.

  • Skal du fly langt snart? Ta en titt her:

Noen vil gjerne dele det med deg

De siste årene har denne typen selskaper vokst seg større, Airhelp og Airnsquare er to eksempler.

– Vi hjelper rundt 2000 kunder i Norden årlig, sier gründer bak den svenske delen av Airnsquare, Peder Wessel.

De fleste av deres kunder ber om hjelp via hjemmesiden.

– Folk sitter for eksempel forsinket på flyplassen og tar et nettsøk for å sjekke om de har rett til erstatning, så finner de frem til oss. Vi tar mange forbehold og sjekker grundig før vi tar en mulig erstatningssak videre, sier Wessel.

Dårlig vær, tekniske problemer og streik er blant årsaker hvor erstatning kan falle bort. Det er såkalt «force majeure».

– Men her kan det være nyanser, det vil si at du kan ha krav på forpleining som mat og overnatting. Hvis for eksempel en streik er over, men når selskapet må få hjem alle dem sitter fast på grunn av streiken, såkalt backlog, og flyet ditt likevel blir rammet av forsinkelse som en direkte årsak, kan man ha krav på erstatning, sier Wessel.

– Hvorfor tar dere en så pass høy provisjon?

– Vi har en transparent prismodell, den er 30 prosent uansett. Altfor mange kunder vet ikke at de har krav på kompensasjon, det kan de få hjelp til av oss, sier han.

  • Gikk ikke reisen helt etter planen?

HVOR LENGE: Om du har krav på erstatning eller forpleining i forbindelse med en forsinkelse avhenger av antall timer flyet er forsinket og årsak. Dårlig vær er ikke flyselskapets skyld. Foto: gfdunt / Shutterstock/NTB scanpix

Forbrukerrådet: Unødvendig å hyre inn bistand

Forbrukerrådet mener at forbrukeren kan ha krav på så pass mye i erstatning at det vil være synd å dele den summen med noen og mener det ikke er nødvendig å hyre inn bistand.

– Du har gode rettigheter når flyet ikke tar deg frem til riktig tid. Du kan faktisk ha krav på opp til 600 euro. Det er en så pass solid sum, at det alltids finnes noen som vil dele den med deg, sier forbrukerservicedirektør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– Vi mener at det skal du få slippe. Du skal ikke behøve å hyre inn bistand for å få det du har krav på. Det skal være en enkel sak å klage til flyselskapet, og hvis dere ikke blir enige, kan du helt gratis klage videre til Transportklagenemnda for fly, sier Flønes.

Hun legger til at flyrettighetene kan være kompliserte, men at deres egen utregningskalkulator kan hjelpe på veien.

– Hva du har rett til avhenger av hvor forsinket du blir, og hvor du reiser fra og til. Derfor har vi utviklet en kalkulator som regner ut hva du har krav på i ditt tilfelle. I den kan du også klikke deg direkte til et klageskjema til flyselskapet. Da skal det være grei skuring å kjøre en klagesak, og du får hele potten selv, sier hun.

  • Hvilke selskap er best i klassen?

Flyselskapene: De burde være overflødige

– Vi er ikke negative til disse selskapene, men de burde vært overflødige. Fremveksten av selskap som på passasjerers vegne skal føre deres klagesak mot flyselskaper, er et resultat av at så mange selskaper ikke oppfyller passasjerenes rettigheter, tror vi, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

BRUK NEMNDENE: Flyselskapene ønsker at passasjerene tar opp klagesaker med dem. Blir en ikke enig, så tas det til Transporklagenemnda for fly. Foto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpix

Bruk nemndene

Flyselskapene ønsker på lik linje med Forbrukerrådet at passasjerene skal benytte seg av Transportklagenemnda hvis ikke annet fører frem.

– Vi erkjenner at det kan oppstå uenighet fra tid til annen mellom den reisende og flyselskapet. SAS har som prinsipp av at vi følger nemndas avgjørelse, hvilket må føles som en sikkerhet for den som har sendt inn en klage, sier Johansen i SAS.

  • Redd for å fly? Sjekke denne listen:

Norwegian foretrekker også å ta oppgjøret direkte med passasjerene.

– Flere forbrukerorganisasjoner i Europa er skeptiske til disse selskapene og vi oppfordrer kundene til å benytte sitt respektive lands meget kompetente og gratis klageorgan dersom man er uenig i flyselskapets konklusjon, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Gratis å klage til flyselskapet

Johansen sier at de anbefaler at passasjerene skal klage direkte til dem, slik at de sammen med nemnda kan sikre korrekt kompensasjon eller erstatning.

– Å rette en klage til flyselskapet er selvsagt gratis, hvilket det også er for kunden hvis saken løftes videre til nemndbehandling, sier han.

Han minner også om at selskapene tjener penger ved en eventuell utbetaling.

– Det er litt trist at noen kanskje forledes til å tro at de er garantert et bedre resultat om de går via selskaper som skal hjelpe dem i klage- og erstatningssaker. Disse selskapene skal jo også ha betalt, så skulle det hele ende med en berettiget erstatning, så får man ikke hele beløpet utbetalt.