«Nye» reisemål presenteres årlig av magasiner, aviser, bloggere og reisearrangører.
Lonely Planet har Singapore på topp, Da Nang i Vietnam topper hos reisenettstedet TripAdvisor, mens norske reisebyrå forteller at Spania frister aller mest i 2015. I mylderet av lister er det verdt å merke seg et par trender.
— Det er i større grad et ønske om autentisitet og individualitet i dag. Vi skal tett på og sanselighet er viktig. Skal det brukes mange penger på en reise, så må det være en man husker i mange år, og det gjør man kun hvis sansene blir brakt inn i bildet, sier administrerende direktør Louise Byg Kongsholm ved det skandinaviske trendinstituttet Pej i Danmark.Å oppleve reisemålet på lokalbefolkningens premisser er en av de ønskelige autentiske opplevelsene. Delingsøkonomien har for fullt inntatt reisebransjen, med diverse nettsteder hvor du kan bestille overnatting hos privatpersoner.
Ifølge WTM Global Trends Report 2014 er også måltider med lokalbefolkningen en økende trend, noe nettstedene Eatwith.com og Bookalocal.com vitner om.
— Der globaliseringen tidligere gjorde oss mer lik hverandre, er det i dag fokus på hva som skiller oss og gjør oss annerledes. Det er dermed oppstått et marked for unike opplevelser, som kan tillegges like høy verdi som fysiske produkter. I den forbindelse er måltidet et område der potensialet for å selge opplevelser kan utnyttes langt mer enn tilfellet er i dag, sier Kongsholm.
Vårt reisepanel: Her mener globetrotterne du bør dra neste år
Sprø hotellkonsept øker kraftig
En som søker innholdsrike og meningsfulle opplevelser som samtidig gir prestisje og status, er ifølge Pej en god beskrivelse på den nye reisende. Og vi vil ha noe utenom det vanlige på reisen.Sprø hoteller og uvanlige overnattingssteder er enav de største trendene. Det holder ikke lenger med luksus, nå skal hotellet gjerne være destinasjonen i seg selv.
— Den nye turisten er ikke tilfreds med den tradisjonelle reiseformen, og forventer at hotellet også inngår som en vesentlig del av den totale reiseopplevelsen, sier Kongsholm.
Flertallet av reisende velger fortsatt den tradisjonelle hotellopplevelsen, men undersøkelser Pej har foretatt viser at konsepttrenden er i kraftig vekst.
— I dag har ikke de nye designhotellene lenger som formål å fremheve en spesiell designers signatur, men snarere fremheve en kul og urban opplevelse, sier Kongsholm.
Trendene settes av sofistikerte reisende
Det er til en viss grad en riktig observasjon, mener reiseguru og medredaktør i magasinet Vagabond, Helge Baardseth. Men han trekker frem en annen viktig gruppe reisende – i løpet av et år velger drøye 1,2 millioner nordmenn en klassisk charterreise.
– Det er en liten gruppe sofistikerte reisende som stadig blir større. De har større krav, og det er først og fremst disse trendene gjelder. Den gruppen setter kanskje trendene, men vi må huske på at flertallet av dem som reiser skal til kjente reisemål som Kreta, Kanariøyene og Rhodos, sier han.
Baardseth mener de setter sin egen trend, og at den i dag handler mest om hoteller. Han kaller det et skandinavisk fenomen – å velge dyrere og gode hoteller.
Å skreddersy hotelltilbud til kresne og reisevante nordmenn er blitt svært viktig for reisearrangørene.
— Vi godtar ikke lenger et to pluss-hotell, i dag skal vi bo på et bedre hotell med et skreddersydd tilbud i form av gode aktiviteter. Vi vil bo bra, for vi bor så bra hjemme, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour.
Kjente reisemål som Rhodos, Mallorca og Antalya-kysten frister som aldri før, og er ifølge Star Tour de mest etterspurte for kommende sesong.
— Vi ser at de gamle slagerne som Rhodos og Mallorca er skikkelig i skuddet igjen, og er reisemålene det er størst etterspørsel etter. Det er foretatt store hotellrenoveringer begge steder, noe som er en stor årsak til at folk vil tilbake, sier Larsen-Vonstett i Star Tour.
Vi lar oss inspirere av lister
Men utenom de tradisjonelle reisemålene, hvor reiser vi når et nytt år står for døren? Reisebokgiganten Lonely Planet setter ofte standarden, og har siden 2004 laget årlige lister med rangeringer av nye, hotte reisemål.Listen for 2015 består av blant annet Namibia, Litauen, Irland, Republikken Kongo og Filippinene.
Utvalget baseres på et par utgangspunkt.
— Det første vi ser på er om det skjer noe spesielt i landet, som at Litauen går over til euro, eller at det er mye oppmerksomhet rundt irske Wild Atlantic Way, som strekker seg 2500 kilometer fra Donegal til Cork. Det andre er at vi søker oss til reisemål som gir oss noe ekstra. Det er viktig at vi har en god historie å fortelle andre når vi kommer hjem. Jeg synes årets liste er en god indikasjon på de to trendene, sier redaksjonssjef Tom Hall ved Lonely Planets London-kontor.
Hall mener både Nicaragua, Republikken Kongo og Namibia er eksempler på reisemål som før i tiden ville fått folk til å undre seg. I dag er det ikke lenger slik, folk er langt mer bereist, og komfortable med ideen om uvanlige reisemål.
— Den reisendes holdning har endret seg de siste to tiårene, og folks vilje til å omfavne nye reisemål er enorm, sier Hall.
Ifølge Pej-gruppen har inspirasjonslistene en viss innflytelse på forbrukeren.
— Siden mediene ofte omtaler listene, påvirkes forbrukeren i valget av sin neste reise. Men vi søker også inspirasjon andre steder som på nettet, og anbefalinger fra venner og familie, sier Kongsholm.
Les også:
Amsterdams minste pub er bare 18 kvadratmeter
Dette facebook-bildet skaper sterke reaksjoner
Hun bor på 62 kvadratmeter og har 10 overnattingsgjester hver måned
Reisetrender 2015
KONSEPTHOTELLER
En av de tydeligste trendene for neste år er annerledes hotell, hvor hotellet er destinasjonen i seg selv. De skal gjerne være sprø og ekstreme – og gi den reisende en helt spesiell opplevelse.
DIGITAL DETOX OG LANGSOM-REISE
Pilegrimstur – de gamle pilegrimsvandringene i Europa strekker seg fra Nidaros og helt til Santiago og Roma.Togturer – tøff deg gjennom Europa. Miljøvennlig og mindre stressende reisemåte enn fly og bil.
Slow travel – agriturisme, kanalfarter, fjellturer, bed and breakfast og matreiser.
"Glamping" – moteord for den nye formen for camping – der den reisende har skaffet seg en luksuriøs campingvogn med alle fasiliteter. Fargerike og morsomme telt (som tipi) faller også inn i denne kategorien.
HJEMME HOS
Delingsøkonomien er en økende trend i reiselivet – du leier en leilighet, et rom eller et hus av en privatperson via ulike nettsteder som gjør det enkelt å bo som en lokal. Eksempler på nettsteder er Flipkey.com, Airbnb.com, Couchsurfing.com og Wimdu.no.
Eatwith.com og Bookalocal.com er nettsteder som samler privatpersoner som tilbyr et måltid hjemme hos seg selv.
Wwoofing (World Wide Opportunties on Organic Farms): Gårdsopphold hvor du jobber på og lærer om jordbruk en økologisk gård mot kost og losji.
Kilde: Pej trendinstitutt og World Travel Market Global Trends Report 2014
Lonely Planet topp ti land 2015
1. Singapore
2. Namibia
3. Litauen
4. Nicaragua
5. Irland
6. Republikken Kongo
7. Serbia
8. Filippinene
9. Saint Lucia
10. Marokko
(Listen er gjengitt med tillatelse fra Lonely Planet).
Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen
LES OGSÅ: