Første januar sjekker Odd Erling Hagen nettbanken sin.

– Jeg skummet fort gjennom transaksjonene og bet meg merke i en på 450 kroner. Det kunne ikke stemme, sier han.

Overføringen var datert til 27. desember. Han hadde ikke handlet på flere dager og tok derfor kontakt med banken.

– Jeg trodde det var svindel, rett og slett.

Svaret han fikk var overraskende.

– De fortalte meg at det var Norwegian som hadde trukket beløpet fra meg.

Nå frykter han det kan ha hendt flere, uten at de merker det.

Har du tips om lignende saker? Send oss en e-post

Endret klokkeslett for flyavgangen

Sommeren 2019 skal datteren gifte seg i utlandet. Mot slutten av september i fjor kjøpte Hagen flybilletter til seg selv og sin kone. Han betalte og trodde alt var i boks.

I romjulen tikket det inn en mail.

– De endret flytidspunktet med omtrent en og en halv time, men det gjorde ikke oss noe, sier Hagen.

Derfor bekreftet han at de fortsatt ville bruke reisen sin. Etter dette oppdaget han at de hadde trukket kontoen hans for 450 kroner.

– Det var ingen antydning til at bekreftelse på reisen skulle koste penger. Jeg ante ikke engang at Norwegian fremdeles hadde kortnummeret mitt, sier han.

Ifølge Hagen var det en liten kamp å få tak i kundeservice som faktisk kunne hjelpe ham.

– Endelig får jeg tak i en ansatt som kunne hjelpe. Hun kom fort frem til at jeg skulle få refusjon.

TURBULENS: Hagen tok først kontakt med kundeservice via chat. De anbefalte ham å kontakte kundeservice på telefon. Foto: Jørgen Syversen

Kan bli store summer om det skjer flere

Hagen er oppgitt over hendelsen.

– Det er utilgivelig at de trekker penger fra et kredittkort de har null rett til å trekke penger fra. Det er ganske sjokkerende at de uten videre gjør dette, sier Hagen.

Men det er ikke det verste, ifølge Hagen.

– Det er enda mer utilgivelig at Norwegian ikke har vært villig til å beklage og si at de gjorde en feil.

Han legger til:

– Jeg kunne jo levd lykkelig videre uten å ha merket det. 450 kroner er jo ikke en enorm sum, men tenk om hele flyet ble utsatt for det. Da blir det jo fort summer å snakke om.

UVENTET: Hagen trodde han var blitt svindlet, men det var Norwegian som trakk penger fra kontoen hans. Nederst er summen de trakk. Tilbakebetalingen kom i to transaksjoner øverst. Foto: Skjermdump

Kjenner til problematikken

Forbrukerrådet får omtrent 1500 spørsmål i året om fly. De har ikke oversikt over hvor mange som gjelder at kunden er blitt trukket ekstra penger i etterkant av kjøpet. Likevel kjenner de til problematikken.

– Det kan fort oppleves som en dårlig reisestart hvis det blir endringer i flytiden. Enda verre hvis du blir trukket for et ukjent beløp av flyselskapet, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Hun forteller at prisen i utgangspunktet er fastsatt når du har godtatt avtalen. Men det finnes unntak.

– Noen avgifter kan økes, og da kan Norwegian kreve penger i ettertid.

Forbrukerrådet mener dette i tilfellet bør opplyses om.

– Men ofte har selskapene tatt forbehold om økninger i sine vilkår. Da kan de faktisk trekke penger uten å gi informasjon.

FRUSTRERENDE: Høst og Forbrukerrådet forstår godt at Hagen reagerer. Foto: Halvor Njerve, Forbrukerrådet

Høst minner om å ta kontakt med Forbrukerrådet for råd og veiledning om man ikke kommer noen vei med flyselskapet. Man kan også klage til Flyklagenemnda.

– Denne saken er også en påminnelse om at det er viktig å sjekke nettbanken, og andre fakturaer, med jevne mellomrom, avslutter Høst.

Usikker på flyrettighetene dine? Nederst i saken kan du bruke Forbrukerrådets egen «flyrettighetssjekk».

Jobber med å kontakte de rammede

Belastningen skyldes en systemfeil, sier Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

– Vi beklager på det sterkeste til Hagen for feilen og for at han ikke mottok noen beklagelse da han var i direkte kontakt med oss, sier Næss.

Hun sier at pengene ble raskt refundert da de ble klar over feilbelastningen.

Næss forteller også at Hagen ikke er den eneste som er blitt rammet av systemfeilen.

– Dessverre er et fåtall av våre kunder rammet. Alle det gjelder vil få beløpene refundert innen få dager. Dette er sterkt beklagelig og skulle aldri ha skjedd. Vi kontakter de berørte nå og refunderer feilbelastningene.

Hun påpeker at de avdekket problemet selv, og ikke som et resultat av henvendelsen fra kunden.

– Hvorfor refunderte dere ikke pengene til kundene med en gang da?

– Refusjon av penger har tatt litt lenger tid enn det vi hadde håpet på, og det beklager vi, svarer hun.

– Vi jobber også med å sikre at dette ikke skjer igjen, avslutter Høst.

Norwegian har ikke svart på spørmål om hvor mange som er rammet av feilen.

Under kan du sjekke rettighetene dine om flyturen blir endret.