SAS ble møtt med klagestorm av brukerne da de lanserte ny nettside i mars. Aftenposten snakket med flere kunder som var kritiske til den nye nettsiden. Flere påpekte at det er blitt vanskeligere å bestille billetter.

– Alvorlig resultat

Ifølge Kampanje har SAS nå mottatt tilsynsrapporten fra Difi og den var nedslående.

De har sett på 28 områder, og flyselskapet stryker på 20. Universell utforming er blant dem.

– Jeg må si resultatet er alvorlig. Det mest alvorlige er at synshemmede og folk med nedsatt funksjon i hendene ikke kan kjøpe flybilletter via nettsiden, sier tilsynsleder Malin Rygg i Tilsynet for universell utforming av IKT, som er underlagt Difi til Kampanje.

Vanskeligheter med å navigere siden, det er ikke mulig å bestille ved kun bruk av tastaturet og feil på kontrast er noen av problemene.

Må ha en plan i januar

SAS må legge frem en plan for retting på nyåret. Flyselskapet sier de lover bedring.

– SAS gikk i vår over til ny IT-plattform. Det har vært en meget komplisert operasjon. Men i løpet av første halvdel av 2018 lover jeg at SAS skal oppfylle alle krav til universell utforming. Men en kan ikke pynte bløtkaken ferdig før en har laget bunnen, så dette tar noe tid, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Kampanje.

Har du tips i saken? Send oss gjerne en e-post!