Storbritannias fellesorganisasjon for togselskap, Rail Delivery Group, annonserte onsdag denne uken at de trakk seg fra det nesten 50 år gamle interrailsamarbeidet, skriver den engelske avisen The Guardian.

Hvorfor?

Fordi de tilbyr egne billetter for reise i Storbritannia, som de kaller for «BritRail pass». Å tilby dette ved siden av interrailbilletter var forvirrende, ifølge organisasjonens direktør for nasjoner og regioner, Robert Nisbet.

Den unnskyldningen kjøpte ikke Carlo Boselli, daglig leder for Eurail Group, som leder interrailtilbudet.

«Det er sterkt beklagelig at RDGs (Rail delivery groups) prioritering om å sikre BritRail-billettene deres en god posisjon i markedet, har ført dem til å trekke seg fra Interrail og Eurail», tvitret Boselli.

Høyhastighetstoget Eurostar åpnet i 1994 og blir flittig brukt av interrailreisende hvert år. Foto: Andrew Winning

Vekket sterke reaksjoner

Endringen ville gjort det umulig for nordmenn å reise i Storbritannia med interrailbillett. I stedet måtte man kjøpt en BritPass-billett kun for å reise i Storbritannia. Et månedspass koster omtrent 6000 kroner for de over 25 år, og 3600 kroner for de yngre. Tilsvarende priser for en måneds interrailbillett er 6000 kroner og 4600 kroner.

Tidligere samferdselsminister Andrew Adonis kalte utmeldingen skammelig.

«Det er skammelig at de britiske togselskapene ikke anerkjenner interrailbilletter lenger. Dette avgrenser Storbritannia fra neste generasjons kontinentale europeere, samtidig som Storbritannia stenger seg ute fra kontinentet selv. Johnson (Boris Johnson, red.anm.) burde stoppet dette. I stedet gjør han ingenting.», tvitret Adois og la til:

«Om jeg var samferdselsminister, ville jeg gjort noe med det.»

I fjor ble over 300.000 interrailbilletter solgt i Storbritannia. Det er tre ganger mer enn i 2005.

Mark Smith, togreiseekspert og grunnlegger av det populære tognettstedet The Man in Seat Sixty-One, mener organisasjonen motarbeider oppturen «flyskam» har gitt togindustrien.

«Dette er en avgjørelse tatt av britiske togoperatører. Det er som om de ser flyskam-trenden og i stedet for å ønske den velkommen, så gjør de alt de kan for å stoppe det. Storbritannia har vært en del av Interrail siden 1973.», tvitret Smith.

Bare 24 timer etterpå, snudde RDG.

– Som følge av de sterke reaksjonene i etterkant av annonseringen, har vi og Eurail gjenopptatt samtalen. Til glede for passasjerene har vi funnet frem til en avtale og vi vil fortsatt være en del av Interrail og Eurail, sier Nisbet til The Guardian.

– Storbritannias togselskap ønsket aldri å forlate Interrail, sier Nisbet i en pressemelding fra RDG, uten å utdype noe mer.

– Hadde vært trist om de meldte seg ut

Kjell Harry Navestad elsker tog. Her sitter han på Vestfoldbanen. Foto: Privat

Kjell Harry Navestad puster ut et langt «nei» da han blir fortalt at Storbritannia har trukket seg fra interrailsamarbeidet. Lettelsen er like stor da han like etterpå hører at de har omgjort avgjørelsen.

Han har vært togreisende hele livet og har gjort en hel karriere i norsk jernbane, blant annet som produktoppfølger og punktlighetsleder.

– Det hadde vært trist om de meldte seg ut. Jeg tror de hadde mistet en god del turisme. I alle fall yngre turister.

Han er ikke i tvil om at interrail er en berikelse for reisende i hele Europa.

– Interrailbilletten er genial. Den åpner jo hele verdensdelen for oss. Det er så enkelt. Du trenger ikke å bry deg om hvor du skal. Det er bare å gå på toget. Om jeg skal til Berlin, så kjøper jeg heller en interrailbillett enn en billett mellom Oslo og Berlin. Da kan jeg reise andre steder underveis og stoppe hvor jeg vil, sier togentusiasten og avslutter:

– Det ville vært en tragedie om den forsvant.