Midt i juni rundet Volkswagen 30 millioner produserte Golf. Ingen personbil bygd over samme tekniske lest er laget i så mange eksemplarer som VW Golf. Av personbilmodeller ligger kun Toyota Corolla foran, men den er mer et navn enn en bilmodell.

Ford har derimot vært tro mot F-serie-konseptet siden 1948, også den produsert i over 30 millioner eksemplarer.

VW i krise

Volkswagen var inne i en krise etter å ha holdt seg til hekkmotor og luftkjøling siden krigen tok slutt. Bobla var legendarisk, men fullstendig frakjørt av konkurrentene.

Lite hjalp det at bilen var rimelig å eie og det nærmeste man kom noe evigvarende. Noe måtte endres for at VW skulle overleve inn i 1970-årene.

Volkswagen hadde overtatt Audi som bygde biler med forhjulstrekk og vannavkjølt motor.

Så engasjerte tyskerne den unge italienske bildesigneren Giorgetto Giugiaro. Giugiaro hadde jobbet hos Bertone og Ghia, og akkurat startet for seg selv under navnet ItalDesign.

Samarbeidet skulle bil starten på eventyret som brakte VW opp av grøfta. I dag er VW blant verdens største bilprodusenter.

Golf fra mai 1974

Basert på Audi-teknologi kom Passat i 1973, etterfulgt av Golf og Scirocco. Ingen kunne ane at Golf, lansert i mai i 1974, skulle bli slik en suksess. Frem til 1983 solgte VW 6,8 millioner eksemplarer av Golf I, og deretter 6,3 millioner av Golf II innen Golf III kom i 1992. Da første Golf I rullet ut på asfalten ble den 3,7 meter lange bilen regnet som passe stor for en liten familie. Stilt ved siden hverandre ser man hvor liten Golf I var sammenlignet med dagens Golf VII, lansert i fjor høst. Likevel gjenkjennes opphavet lett når de to står ved siden av hverandre.

50 hk

Golf I revolusjonerte VWs kjøreegenskaper. Bilen var lett (under 800 kilo) og kjapp, og fantes med to motorer og i to utstyrsvarianter: Basic og L (50 hk) samt S og LS (70 hk). Begge motorene kom fra Audi, den minste med 1,1 liters motorvolum og 50 hk fra Audi 50 – den største fra Audi 80. To år etter var det så klart for Golf GTI med kvikke 110 hk. Også her kom motoren fra Audi (GTE).

I september 1976 kom Golf med dieselmotor (1,5 liter/50 hk). Også Golf diesel skulle vise seg å bli en av bilindustriens trendsettere.

Golf Cabriolet bygd av Karmann kom først 1979. I dag er Golf VWs viktigste modell i kampen om å bli største bilprodusent i verden.