Den forrige utgaven av Skoda Superb var en veldig praktisk og ekstremt romslig familiebil med full pott på enhver fornuftsskala. Men knapt registrerbar på følelsesregisteret.

Nå har Skoda gitt den nye generasjonen er litt skarpere ytre, i tråd med det man kjenner fra Octavia. Det kler bilen. Noen visuell sensasjon snakker vi ikke om, men en klar bedring fra tidligere.

Særlig stasjonsvognen får en fin form, med den skrå hekken og de lange, markerte linjene. Linjene finner man naturligvis igjen på sedan-varianten, som faktisk er litt fiksere enn det man umiddelbart ser.

For den har en stor bakluke, noe som gir maksimal tilgang på bagasjerommet, som er på størrelse med en ettromsleilighet.

SPORTLINE: Bilen her har utstyrsnivået Sportline, som blant annet innebærer fetere felger, sportsunderstell, kjøreprogram, sportsseter og svarte dekor detaljer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Har holdt på fornuften

Selvsagt har Skoda fortsatt holdt på fornuften med den nye Superb-modellen, men en av testbilene utfordrer også litt av det. Sedanen er nemlig topputgaven med 280 hestekrefter, firehjulstrekk og den heftigste utstyrspakken.

En startpris på 624.000 kroner begynner å bli et stykke unna det man tenker på som Skodas økonomiske landskap.

Under panseret er Volkswagen-konsernets to liters bensinmotor, som man kjenner igjen fra Golf GTI, og ikke minst Golf R. I sistnevnte er det tatt ut 300 hestekrefter, og det er en genuint rask og festlig bil.

BEINPLASS: Få familiebiler kan matche beinplassen en Superb kan by på. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Superben er faktisk bare noen kilo tyngre, så da er det grunn til å ha store forventninger når det gjelder egenskaper på moroskalaen. Dette kan være en skikkelig luring, en superpraktisk familiebil, med massiv plass som i tillegg kan servere en frekk kjøreopplevelse.

Så å si samme motor i Golfen er en knatrende knallperle, i Superben er lyden langt mer dempet. Skoda har med andre ord ikke ønsket å ta det helt ut sportslig, den skal åpenbart være noe mer kultivert enn sin slektning. Det tar den også med seg ut på veien.

FINT: Interiøret er funksjonelt, med en logikk som går gjennom hele Volkswagen-konsernets modeller. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Styrke

Sprek er den, men ikke spesielt involverende. Noe av skylda må bilens størrelse ta, ved at den er nær 30 centimeter lengre enn en Golf Stasjonsvogn og har en akselavstand på vel 20 centimeter mer. Det tar bort en del av smidigheten, men selve motorstyringen er også mindre heftig.

Det Superb i denne versjonen har blitt, er en stor og sprek bil, en familiebil med styrke, som samtidig ser ut som, vel, nettopp en Superb. En bil som er heftigere enn man skulle tro ved første øyekast, men som likevel føles litt som en mulighet som glapp.

SELGER: Superb ligger på 15.-plassen i modellstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Drøyt 60 prosent velger firehjulstrekk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Nå er det ingen grunn til å tro at det er særlig mange Superb-kunder som i det hele tatt vurderer den utgaven, de kommer for å se på stasjonsvognen, med en adekvat motor. Slik som den hvite testbilen har.

Med hundre hestekrefter mindre enn den svarte sedanen, og kun trekk på en aksling, blir også startprisen langt hyggeligere, 462.000 kroner. Og så har stasjonsvognen mer plass i bagasjerommet, den høyner med 35 liter, til formidable 660 liter.

STOR: Skoda Superb er en temmelig stor bil, 486 centimeter lang, i tillegg er den innvendige plassen svært godt utnyttet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Enorm plass

Dette er omtrent så praktisk som man kan få det i en familiebil. Bakseteplassen i begge bilene er enorm, og den innvendige kvaliteten holder som vanlig et godt nivå når det er snakk om et kjøretøy fra Volkswagen-konsernet.

Det er enkle og fornuftige løsninger som fungerer, i bra materialkvalitet. Skoda ligger temmelig nær Volkswagen i opplevd kvalitet, og litt unna Audi, akkurat som det skal være i konsernets hierarki.

Motoren i stasjonsvognen er også bensin med turbo, og de 180 hestekreftene passer veldig bra til bilen. Med god akselerasjon, samtidig som det ikke er mer enn at forhjulene jevnt over får satt kreftene i bakken uten momentstyring.

Med et litt raffere utseende enn tidligere gir den nye Superben mer tilbake enn før. Nå er det ikke bare en bil for dem som alltid får med seg de beste tilbudene på supermarkedet. Det har blitt en bil som gjør seg i oppkjørselen.

At den ikke helt leverer med den største motoren er greit nok, det er fortsatt en bil som skal tekke familier med plassbehov, som kan rykke ut når det er sjokksalg, og få med seg alt hjem. I en fin innpakning.