Nylig meldte vi at 47 prosent strøk på teoriprøven, mens 28 prosent ikke klarte oppkjøringen.

En fersk oversikt vi har fått tilgang til fra Statens vegvesen, viser at det er store forskjeller mellom landets trafikkstasjoner.

For eksempel stryker 46 prosent på førerprøven ved Notodden trafikkstasjon i Telemark, mens kun syv prosent stryker ved Hammerfest trafikkstasjon.

Se full oversikt lenger ned i saken.

OM STRYKPROSENTEN: Seniorrådgiver på trafikkopplæringskontoret hos Statens vegvesen, Lars-Inge Haslie. Foto: Statens vegvesen

– Skal ikke være noe vanskeligere i store byer

Seniorrådgiver på trafikkopplæringskontoret hos Statens vegvesen, Lars-Inge Haslie, tror ikke nødvendigvis det er noe lettere å kjøre opp på landet enn ellers.

Han mener heller det er andre faktorer som gjør at trafikkstasjoner kommer dårlig ut.

– Vi vet at det ved Risløkka trafikkstasjon i Oslo har vært utfordringer ved at det har vært ikke-godkjente kjøreskoler som har fremstilt kandidater for førerprøven. Det samme gjelder Notodden trafikkstasjon i Telemark. Det kan være en medvirkende årsak til at disse trafikkstasjonene har en såpass lav beståttandel.

Haslie oppfordrer folk til å få opplæringen sin ved godkjente kjøreskoler for å sikre at de er så klare som mulig før oppkjøringen gjenstår.

Har du tips til denne saken? Send oss en e-post!

Årsakene

Leder på Notodden trafikkstasjon, Tor Skilbred, sier såkalt ulovlig «L-skole»-virksomhet er blitt svært utbredt i distriktet den siste tiden.

– Private tar betalt for øvelseskjøring, og dette er det bare godkjente trafikkskoler som kan. Vi har stoppet en lokal mann som hevder han stadig kjører med et eller annet søskenbarn, så han har vi beregnet må ha rundt 800 søskenbarn, sier Skilbred.

Han legger til at det er vanskelig å bevise at disse har mottatt betaling – og dermed at de bryter loven.

Elever fra hele Sør-Norge kommer hit for å få førerprøven unnagjort kjapt. Notodden trafikkstasjon hadde 200 avbrutte prøver i fjor, ifølge Skilbred.

– Da er kandidaten så farlig at sensor ikke tør kjøre med vedkommende. Eleven tar kontakt med enkeltpersoner som leier ut en bil godkjent for oppkjøring. Så viser det seg at kandidaten er så dårlig at vedkommende umulig kan ha hatt opplæring.

Risløkka trafikkstasjon sliter med det samme problemet, bekrefter seksjonssjef for trafikant- og kjøretøyområdet, Erik André Foss.