Det var store forventinger til hvordan SUV-markedet skulle utvikle seg i 2017, og ekspertene regnet med at flere av de nye nye SUV-ene ville prege salgsstatikken for året.
De siste ti årene har SUV-ene nesten tatt livet av flerbruksbilen, og stasjonsvognen er snart utrydningstruet nå som kunde etter kunde ser forbi den klassiske familiebilen og i stedet setter seg opp i en SUV.
Vi prøvekjører mange biler gjennom et helt år, og elleve av disse faller inn under kategorien SUV. Nå som vi nærmer oss slutten av året, har vi samlet alle testene.
Biljournalist Morten Abrahamsen i NTB Tema har testet alle bilene. Han trekker frem særlig tre av SUV-ene:
– Range Rover Velar er den stiligste, mest eksklusive av disse ti, og selvsagt er den dyr. Volvo XC60 prefekt for Norge, aller helst med den hybride drivlinjen med mye mer hestekrefter til omtrent samme pris. Men det er heller ingen billig bil. Mens Opel Grandland X er en et veldig godt kjøp, som fort går litt under radaren hos folk flest.
Årsavgiften på bil får nytt navn – dette betyr det for deg
Her er SUV-ene vi har testet i år, fra dyrest til billigst:
Bilene varierer stort i pris, den billigste koster 420.400 kroner (testversjonen), den dyreste nesten 1,45 millioner kroner.
Range Rover Velar 380 - pris testbil: 1.440.900 kroner
Velar er en skikkelig snobbebil, som vekker oppsikt på en mer positiv måte enn mange andre i segmentet. Det er en «her-kommer-jeg-bil» som får tommel opp av omgivelsene. Av alle SUV-er på markedet i dag er Velar akkurat nå den raffeste.
Abrahamsen gir bilen pluss for komfort og interiør, men minus for prisen og at det er en prangende SUV.
Volvo XC60 T5 - pris testbil: 991.175 kroner
Volvo XC60 har vært svært populær i Norge, og den nye generasjonen løfter bilen inn i premiumsegmentet.
Bilen får pluss for design, interiør og fine kjøreegenskaper av vår anmelder. Den får minus for prisen og «overivrige» hjelpemidler.
Audi Q5 - pris testbil: 921.180 kroner
Det er lite eller ingenting å utsette på den familiepakken Q5 er. Det er en superstreit bil, der alle detaljer er av høyeste kvalitet. På den annen side så bør man strengt tatt ikke forvente noen annet når kontotømmingen er på dette nivået.
Nye Audi Q5 er perfekt for familien, men ikke for lommeboken, oppsummerer Abrahamsen i sin test.
Mini Countryman Cooper S ALL 4 - pris testbil 672.260 kroner
Innvendig er det som vanlig et salig kaos, skriver Abrahamsen om denne. Men bilen får pluss for god plassutnyttelse, kjøreegenskaper og byggekvalitet.
Minus får bilen for nettopp interiører og prisen.
Skoda Kodiaq 2,0 TSI - pris testbil: 641.500 kroner
Merkelig nok er dette Skodas første skikkelige SUV. Uten at det er ment negativt, så leverer Kodiaq veldig bra på et middels nivå, mener Abrahamsen.
Dette er ikke bilen som skal skinne i oppkjørselen, det er langt fra en statusbil.
Bilen får pluss i boken for å gi god valuta for pengene, og at den er fornuftig. Den får et lite minus for at den rett og slett er kjedelig.
En ny bilnøkkel koster deg flere tusen kroner. Hvorfor er det så dyrt?
Renault Koleos - pris testbil: 574.400 kroner
Renault gjør sitt første forsøk med en ganske stor SUV i det norske markedet. Totalpakken en brukbar, men skal bli vrien å få solgt i store mengder.
Problemet til en bil som Renault Koleos er ikke bare at det allerede er mange andre modeller som leverer på samme eller høyere nivå allerede, vel så viktig er mangelen på moderne drivlinjer.
Nissan X-trail - pris testbil 559.990 kroner
Nissan X-Trail fremstår som en robust og real SUV, ikke en jålebil som i hovedsak skal takle fartshumper på Oslos vestkant, skriver Morten Abrahamsen om Nissan X-trail.
Nissans største personbil er en ganske enkel SUV for folk som trenger en slik bil. I utgaven her blir det ikke billig, men sammenligner man den med en europeisk bil i tilsvarende størrelse, er ikke prisen så verst.
Det er en bil som byr på en behagelig tur, uten de store opplevelsene.
Mazda CX-5 - pris testbil: 530.100 kroner
Mazda har gjort en vellykket oppgradering utvendig og innvendig med CX-5, men det spørs om de velprøvde drivlinjene er nok til å nå forgjengerens salgstall i Norge de kommende årene.
Bilen får pluss for fine kjøreegenskaper, god kvalitetsfølelse og bra drivverk av vår anmelder.
Peugeot 5008 Allure - pris testbil: 464.200 kroner
Peugeot viser at de følger med i tiden og har gjort flerbruksbilen 5008 til en SUV når de kom med en helt ny versjon. Bilen kjennes som utpreget fornuftskjøp, der man får med litt snedig design på kjøpet.
Mini Countryman Cooper S E All4- pris testbil: 443.420 kroner
Kanskje er det litt overraskende at Mini skal lage SUV. Men Cooper S E, som vi testet i august, er langt fra noen småbil. Samtidig er det en relativt liten SUV.
Countryman-modellen er den eneste bilen med Mini-merke som kan håndtere konseptet familie. Den har mål som en kompaktbil, og den innvendige plassen gir rom for fire personer uten at det blir muggen stemning før motoren er blitt varm.
Vår anmelder gir pluss for pris, ytelse og teknologi. Men den får minus for utseendet og at den er tung.
Opel Grandland X Premium - pris testbil: 420.400 kroner
Grandland X ser ut som en SUV, med bra bakkeklaring og høy sittestilling, men det er på ingen måte en terrengbil. Biler som dette kalles gjerne crossover, og har tatt over mye av familiebilmarkedet de siste ti årene.
Her har Opel rett og slett laget en bil som passer for folk som egentlig ikke bryr seg om biler. Crossovere er det minst entusiastiske segmentet av dem alle. Biler som ikke er det de ser ut som. De har raus bakkeklaring, men er langt fra noen terrengbiler med sine små motorer og forhjulstrekk.
Abrahamsen gir bilen pluss for at den er god på veien og velutstyrt, men minus for at småfolk ser lite fra baksetet, og at den er identitetsløs.