Bilutstillingen i Genève er svært viktig for verdens bilprodusenter. For det norske markedet er det noen bilmodeller som blir ekstra interessante.

– Det handler veldig mye om elektriske SUV-er i ulike størrelser. Mest spennende for folk flest er utvilsomt produksjonsmodellen av den kompakte SUV-en Hyundai Kona, en svært lovende elbil som bør passe mange lommebøker og behov, også fordi den kommer med to ulike batteripakker. Enten 39,2 eller 64 kWh.

– Ikke minst er det interessant at bilene skal kunne hurtiglade med 100 kilowatt DC. Det er viktig når batteripakkene får mer kapasitet, og nå monteres det også hurtigladere som støtter dette, sier Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk elbilforening.

Her kan den norske importøren fortelle at mer enn 15.000 nordmenn har vist interesse for den elektriske Kona. Importøren tror en tredjedel av disse vil bestille bilen.

VENTET SUKSESS: Mer enn 15.000 nordmenn har vist interesse for den elektriske versjonen av Hyundai Kona, melder importøren. De tror at mange av dem faktisk kommer til å kjøpe bilen når den kommer senere i år. Foto: Produsenten

– Verdens kjedeligste biler

– Hyundai bygget verdens kjedeligste biler. Etter hvert har de snudd oppfatningen merket i Norge med gode biler og småtøff design. Dette kler Kona bedre enn noen Hyundai tidligere. Fra å være et merke som hadde lavere status enn Lada i Norge, er Hyundai en slede å smykke seg med, sier Karl-Eirik Haug, biljournalist, -forfatter og redaktør for Carls Cars.

Den største batteripakken skal gi en rekkevidde i den virkelighetsnære WLTP-syklusen på 47 mil. Hyundai sier det skal ta 54 minutter å lade til 80 prosent kapasitet med hurtiglader. Det mindre batterialternativet skal ha en rekkevidde på inntil 30 mil.

Comeback

Jaguar byr også på en bil som vil gjøre underverker for deres norske volum, elbilen I-Pace.

– De børster støv av seg selv og gjør tidenes comeback med elektrisk drivlinje og frisk fasong. Det blir spennende å se fortsettelsen, sier Haug.

EL-JAG: – Jaguar er et merke som var mest kjent for Double-six motorer og interiør i Chesterfield-stil. Det blir spennende å se fortsettelsen, sier Karl Eirik Haug om Jaguar I-Pace. Foto: NTB Scanpix

I-Pace er klar for det norske markedet til sommeren og kommer med 90 kWh batteri som yter 400 hestekrefter, med et dreiemoment på 700.

De oppgir en rekkevidde på mer enn 50 mil på den noe optimistiske NEDC-syklusen. Og den skal klare hurtiglading på i hvert fall 100 kilowatt.

– Når Jaguar også har bekreftet tilhengerfeste – akkurat som vi har gitt råd om – forventer vi at Audi nå bekrefter det samme. Da nærmer det seg en håndfull elbiler med dette praktiske tilvalget, og vi forventer at rekken blir stadig lengre i årene som kommer. Det springende punktet for alle som har elbiler på gang, er om de faktisk makter å få ned leveringstidene, sier Frydenlund i Norsk elbilforening.

Audi frykter ikke ventelister

Den norske Audi-importøren har sagt at de skal få store nok leveringer av elbilen E-tron fra fabrikken, og de tror derfor ikke ventelistene vil bli så lange som med mange andre elbiler.

Rekkevidden skal være på mer enn 50 mil fra et batteri på 95 kwh. E-tron skal være klargjort for hurtiglading med en effekt på 150 kilowatt.

Audi E-tron på plass på Genève-messen. Foto: NTB Scanpix

Audi erstatter også dagens A6 med en bil som har skarpere linjer enn tidligere og klare likhetstrekk med A7 og A8 som nylig ble lansert. Innvendig får den et helt nytt interiør med tre store digitale skjermer.

NYE TAKTER: Audis nye A6-modell får et interiør med tre store digitale skjermer. Foto: NTB/Scanpix

Svensk stål

En annen bil, som ikke er elektrisk, men som det er grunn til å tro vil ha god respons i det norske markedet, er Volvo V60. Den er basert på samme plattform som XC60 og kommer først som stasjonsvogn.

– Stasjonsvognsjåføren er en viktig kunde for oss og har vært det i generasjoner, sier Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo.

HERREGÅRDSVOGN: Volvo lanserer V60, stasjonsvognutgaven, først. Foto: NTB/Scanpix

Ved introduksjonen senere i år vil den være tilgjengelig med to diesel- og to bensinmotorer. Så vil det komme to ladbare hybridvarianter med systemeffekt på henholdsvis 340 eller 390 hestekrefter.

– Med nye Volvo V60 kan Volvo bli blant Norges aller mest solgte merker fordi vi elsker å betale mer for premiumprodukter, samtidig som vi har et langvarig kjærlighetsforhold til svensk stål, sier Haug.

Mindre Lexus-SUV

Lexus kommer med en ny og mindre SUV. UX er det Lexus kaller en «urban kompakt-SUV». Den er bygget på en helt ny plattform og med de samme eksteriørelementene som man finner på de større modellene. Produsenten kaller det «modig design».

SPESIELL: Lexus har de senere årene gått fra å bruke konservativ design til et helt eget og ganske voldsomt uttrykk. Her er «spindelgrillen» en slags logo, som på den nye kompakt-SUV- en UX. Foto: NTB Scanpix

Informasjonssjef hos den norske importøren, Espen Olsen, forteller at den vil bli lansert i Norge i første kvartal 2019.

Moderselskapet Toyota viser en helt ny Auris, som blant annet blir tilgjengelig med en ny toliters hybridmotor.

Nye Mercedes minstemann

Mercedes-Benz har mange modeller i sitt sortiment, og i år fornyer de noen av dem. For massemarkedet er trolig A-klasse mest interessant. Dagens utgave kom i 2012 og er nå moden for utskiftning.

Bilen skal være på norske veier i løpet av våren og får et interiør som ikke er ulikt det man finner i luksusbilen S-klasse.

– Jeg kjenner ikke til prisen på A-klasse, men den kan bli interessant for Mercedes nå som de ikke lenger har den elektriske B-klassen, sier Jon Winding-Sørensen, journalist i Bilforlaget.

TRADISJON: Årets bilutstilling i Genève er den 88-ende og arrangementet er spesielt da det er det eneste store som går av stabelen i et land som selv ikke har noen bilmerker. Ingen bilmerker er med andre ord på hjemmebane. En av mange nyheter er Mercedes-Benz A- klasse, her fra avdukningen i Amsterdam i februar. Foto: Produsenten

– Internasjonal mikrotrend

– Helt nye BMW X4 bygger videre på siste generasjon BMW X3 som ble lansert høsten 2017, og er en sammensmelting av de typiske trekkene ved en BMW X-modell og en coupé, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby, i en pressemelding.

TRENDBIL: BMW kommer med X4, som er en sporty, coupé-aktig versjon av X3. Foto: NTB/Scanpix

X4 vil ha en startpris på 683.000 kroner med en 190 hestekrefters diesel. Bilen kommer til Norge i sommer.

– Vi er litt vant til snodige biltyper som høy stasjonsvogn og senket SUV, så hvorfor ikke SUV som kupé. Det er en internasjonal mikrotrend som er blitt tatt veldig godt imot blant velbemidlede nordmenn, og nye X4 har fått et reinspikka design som blir en innertier i venstrefilen på E6 og E18 så vel som foran kaffebarer i de største byene, sier Carls Cars-redaktør Haug.

Ny Peugeot 508

De senere årene har Peugeot konsentrert seg om SUV-segmentene, men nå har deres største sedan, 508, nådd pensjonsalder. Bilen har vært på markedet siden 2011 og kommer nå i en ny generasjon.

KLASSISK: Peugeot fornyer 508-modellen og serverer en klassisk sedan. Foto: NTB/Scanpix

508 har en lav profil, er bare 140 centimeter høy og nær 10 centimeter kortere enn utgaven den erstatter. Stian Gihle, informasjonssjef hos den norske importøren, sier bilen er på det norske markedet i oktober.

– Norge har alltid vært glad i Peugeot. Men Peugeot har alltid vært avhengig av knallprodukter for å selge noe særlig i Norge, og nå har det kanskje vært lenge siden, sier Haug.

– Jeg synes 508 sedan med bensinmotor ser veldig fin ut. Liker franskmenn som biter seg fast i bordkanten og holder de klassiske verdiene i orden, sier Winding-Sørensen i Bilforlaget.

Han var på sin første Genève-utstilling i 1962 og «har ikke skulket siden». En type biler han er skeptisk til, og som er svært populære i Norge, er hybridbiler.

– Hvordan noe som veier mye mer kan bli være mer miljøvennlig, forstår jeg ingen ting av.