Bilen er endelig tilbake fra verkstedet. 30.000 kroner mindre i lommen, men med ny clutch er du og bilen klar for nye eventyr.

På vei hjem lukter det svidd i kabinen. Raskt etterpå lyser lampen for høy temperatur i motoren.

Du stopper med en gang, åpner panseret og later som om du vet hva du driver med. En telefonsamtale til verkstedet fører til mistanke om manglende kjølevæske.

Tilbake på verkstedet fester de en slange som er løs. Men en kjøretur senere smelter toppakningen og bilen må igjen inn på reparasjon.

Regningen? Nye 30.000 kroner.

Situasjonen er hentet fra en av Forbrukerrådets klagesaker. Klageren mener feilen med kjølingen dukket opp etter verkstedbesøket. Verkstedet er uenig.

I fjor mottok Forbrukerrådet rundt 900 henvendelser om konflikter mellom bileier og verksted. Flere av dem kunne kanskje vært avverget om de fulgte fagkyndiges råd.

Slurv kan få fatale konsekvenser

Det første du bør gjøre, er å sjekke om verkstedet er godkjent. Det kan du gjøre på Statens vegvesens hjemmeside.

– Sjekk også at verkstedet er medlem av Norges Bilbransjeforbund, anbefaler Nils Sødal, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Han anbefaler å finne anmeldelser på nett. Det er også lurt å spørre kjente om hvilke verksted de har gode erfaringer med.

Ved å bruke uautoriserte verksteder medvirker du til straffbar virksomhet. Du risikerer også å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført. Dermed kan bilen din være trafikkfarlig. Foto: Shutterstock / NTB

Deretter bør du vurdere jevnlig service. Det virker kanskje kjipt å betale for verkstedbesøk som ikke er akutt, men det kan spare deg for en saftig kostnad i fremtiden.

– Det er viktig at man vedlikeholder bilen slik at den ikke blir mer trafikkfarlig. Det åpenbare eksempelet er bremser og dekk. Sikkerhetskomponenter må man ikke slurve med. Konsekvensene kan være fatale, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Unngå selvdiagnostisering

Selv når man kan mye om bil, bør man unngå å stille en diagnose på problemet selv. Da kan du sette mekanikeren på feil spor.

– Det beste er å beskrive feilen til verkstedet, så kan de finne ut hva det er, forteller Sødal.

Jo mer detaljert beskrivelsen av når, hvor og hvordan feilen oppsto, desto bedre. Da er det enklere for verkstedet å finne feilen, og reparasjonen går fortere.

I tillegg bør man be om prisoverslag. Sødal anbefaler å spørre tre verksteder om pris – også merkevarestedet. De er ikke alltid dyrest lenger, ifølge Sødal.

Men her dukker det opp et mulig problem: Du må nemlig vite hva som skal repareres for å be om et prisoverslag. Og for å vite dette, må du ofte ta bilen til verkstedet for feilsøking.

Det passer ikke alltid å sette seg ned og gjøre grundig undersøkelse av verkstedene. Men det vil lønne seg i lengden. Her er den tidligere bestselgeren Skoda Fabia. Foto: Heiko Junge / NTB

– Er det innafor å få et pristilbud etter feilsøkingen? Og må man betale for feilsøkingen om man bytter verksted?

– Du må nok betale for feilsøkingen uansett. Det er innafor å få et prisoverslag på jobben og så undersøke prisene på andre verksteder. Men her er det flere ting å tenke på, forteller Sødal.

Her ser man at det er ekstra viktig å undersøke verkstedet allerede før man tar bilen inn. Gjør man dette, er man mest sannsynlig allerede på et verksted man stoler på eller man har hørt godt om. Selv om jobben viser seg å være billigere et annet sted, kan det være lurt å holde seg til verkstedet du er på, råder Sødal.

– Pris er ikke alt i vurderingen. Kvaliteten på jobben er vel så viktig. Kanskje viktigere, sier Sødal.

Avblåser myte om merkevarested

Forbrukerrådet anbefaler også å innhente pristilbud og å sjekke at verkstedet er autorisert. I tillegg har de tre råd:

1. Få en skriftlig bekreftelse på arbeidet som skal utføres. Gjøres avtalen muntlig, kan det dukke opp uenigheter om det oppstår problemer. I klagesaker er det du som har bevisbyrden. Får du avtalen skriftlig, er det nyttig dokumentasjon.

2. Avtal pris og betaling. Et prisoverslag er ikke det samme som en fast pris. Om du kun har et prisoverslag, skal ikke sluttprisen overstige dette beløpet vesentlig. Og i hvert fall ikke mer enn 15 prosent. Om dere har avtalt en fastpris, er denne bindene for begge parter. Du bør ikke akseptere krav om forskuddsbetaling. Det er best å betale etter at arbeidet er ferdig.

3. Det er ingen krav om bruk av merkevarested. Garantien ryker ikke om du går til andre verksteder. Det er samme faglig krav til alle verksteder. Men du bør forsikre deg om at det alternative verkstedet følger vedlikeholdskravene i garantien.

Koster rundt 10.000 kroner hvert år

De fleste klagene til Forbrukerrådet handler om at resultatet ikke ble som avtalt, tilleggsarbeid som ikke er avtalt med kunden og uenighet om pris.

I gjennomsnitt koster verkstedbesøk for en dieselbil under åtte år, rundt 12.000 i året. Tilsvarende kostnad for en elbil er omtrent 8000 kroner. Da er ikke obligatorisk EU-kontroll annethvert år tatt med.

– Men kostnaden er selvsagt svært variabel. Det avhenger av kjørelengde, biltype, bilalder, hvordan bilen kjøres og så videre, sier Steinsland fra Norges Bilbransjeforbund. De har gjort beregningene basert på tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Oppsummering av rådene:

  1. Bruk autorisert verksted som gjerne er medlem av Norges Bilbransjeforbund.

  2. Sjekk anmeldelser på nett og spør bekjente om anbefalinger.

  3. Ikke still diagnose selv. Gi en detaljert beskrivelsen av når, hvor og hvordan feilen oppsto.

  4. Be om prisoverslag, gjerne fra tre eller flere verksteder. Men husk: Pris er ikke alt. Kvaliteten på arbeidet er viktig.

  5. Få en skriftlig bekreftelse på arbeidet som skal utføres.

  6. Ikke aksepter krav om forskuddsbetaling. Og husk at det er forskjell mellom prisoverslag og fastpris.

  7. Du mister ikke garantien ved ikke å bruke merkevarested.

PS: Om du er misfornøyd med reparasjonen av bilen din, er denne veilederen hos Forbrukerrådet nyttig.

Kilder: Statens vegvesen, Norges Bilbransjeforbund, Norges Automobil-Forbund, Forbrukerrådet.